heal.abstract |
Στην παρούσα εργασία εξετάζονται οι έμφυλες διαφορές στο πεδίο των θετικών επιστημών και πιο συγκεκριμένα στα Μαθηματικά. Αν και η σύγχρονη εικόνα έχει βελτιωθεί αρκετά, το ερώτημα για την υποεκπροσώπηση των γυναικών σε αυτές τις επιστήμες συνεχίζει να παραμένει, καθώς η αξία και χρησιμότητα σχετικών επαγγελμάτων , για την εξέλιξη και ευημερία των σύγχρονων κοινωνιών έχει οικουμενικά αναγνωριστεί. Η εργασία εμπλουτίζεται ουσιαστικά από μια σχετική με το θέμα μας έρευνα με ερωτηματολόγιο και συνεντεύξεις που διεξήχθη στο πλαίσιο της Σχολής ΕΜΦΕ ΕΜΠ.
Στο πρώτο μέρος της εργασίας, γίνεται μια ιστορική αναδρομή στις φεμινιστικές θεωρίες και τις βασικές τους θέσεις για να κατανοήσουμε την αρχή των προσπαθειών των γυναικών για ίση μεταχείριση σε διάφορους τομείς των κοινωνικών δομών. Ακολούθως, γίνεται εκτενής αναφορά στις θεωρίες για τις διαφορές των δύο φύλων, που ερμηνεύουν το λόγο που διαφέρουν οι γυναίκες από τους άντρες. Στο επόμενο κεφάλαιο, γίνεται λόγος για τη γυναικεία εκπαίδευση στην Ελλάδα και ειδικά για την παρουσία της γυναίκας στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, γίνεται αναφορά για τα χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν τα δύο φύλα συγκεκριμένα στην επιστήμη των Μαθηματικών.
Ο σκοπός της παρούσα εργασίας, στο δεύτερο μέρος της, είναι η μελέτη των διαφορών όσον αφορά τους στόχους, την επιλογή σχολής, την επιλογή επαγγέλματος καθώς και την ύπαρξη προκαταλήψεων ανάμεσα στα δύο φύλα. Η εφαρμογή έγινε σε φοιτητές και φοιτήτριες της σχολής ΕΜΦΕ, μέσω ερωτηματολογίου. Το δεύτερο ερευνητικό σκέλος της εργασίας, στο πρώτο μέρος της εργασίας, αφορά τις καθηγήτριες της σχολής ΕΜΦΕ και μια μελέτη στις δυσκολίες που αντιμετώπισαν ως γυναίκες ακαδημαϊκοί στο χώρο του Πανεπιστημίου. Μέσω προσωπικών συνεντεύξεων, εξετάζονται οι λόγοι επιλογής των θετικών επιστημών, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του χώρου καθώς και σεξιστικές διακρίσεις που ενδεχομένως να είχαν εκλάβει. Τέλος, εξετάζεται αν οι ίδιες έχουν αντιληφθεί την υπεροχή κάποιου από τα δύο φύλα στην αντιληπτική ικανότητα των Μαθηματικών.
Από την έρευνα στους φοιτητές/τριες της σχολής ΕΜΦΕ προέκυψε ότι δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα και την επιλογή σπουδών, των στόχων και των αντιλήψεων για την ισότητα των δύο φύλων. Η διαφορά εντοπίστηκε στην διαφορετική επιλογή επαγγελμάτων που ίσως αιτιολογεί την υποεκπροσώπηση των γυναικών στο χώρο των Θετικών επιστημών. Τέλος, όσον αφορά το επάγγελμα της καθηγήτριας στο ΕΜΠ και τις σεξιστικές διακρίσεις, είναι υπαρκτό πρόβλημα. Ωστόσο, το μεγαλύτερο εμπόδιο στην καριέρα μιας γυναίκας τονίστηκε ότι είναι οι υποχρεώσεις της οικογένειας. |
el |