HEAL DSpace

Εξέταση και Αξιολόγηση Επέκτασης Καινοτόμου Συστήματος Ανακύκλωσης (PAVEtheWAySTE) στο Δήμο Ανδραβίδας - Κυλλήνης

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Σαρρής, Σωτήρης el
dc.contributor.author Sarris, Sotiris en
dc.date.accessioned 2020-03-30T18:27:41Z
dc.date.available 2020-03-30T18:27:41Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/49973
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17671
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Περιβάλλον και Ανάπτυξη" el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Περιβάλλον el
dc.subject Ανακύκλωση el
dc.subject Απορρίμματα el
dc.subject Κυκλική Οικονομία el
dc.subject Πράσινο Περίπτερο el
dc.subject Environment en
dc.subject Recycling en
dc.subject Waste en
dc.subject Circular Economy en
dc.subject Green Kiosk en
dc.title Εξέταση και Αξιολόγηση Επέκτασης Καινοτόμου Συστήματος Ανακύκλωσης (PAVEtheWAySTE) στο Δήμο Ανδραβίδας - Κυλλήνης el
dc.title Review and Evaluation over the Extension of an Innovative Recycling System (PAVEtheWAySTE) in the Municipality of Andravida - Kyllini en
heal.type masterThesis
heal.classification Περιβάλλον el
heal.classification Ανακύκλωση el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2019-10-22
heal.abstract Αρκετό μελάνι έχει χυθεί τις τελευταίες δεκαετίες σε παγκόσμιο επίπεδο, αναφορικά με την ανάγκη περί ολοκληρωμένης διαχείρισης των αποβλήτων. Αυτό διότι μία σειρά από προκλήσεις που ταλανίζουν τον πλανήτη, όπως είναι η κλιματική αλλαγή και η διασφάλιση των διαθέσιμων φυσικών πόρων έχουν άμεση σύνδεση με την παραγωγή και διαχείριση των αποβλήτων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, διακρίνοντας την ανάγκη για αποδοτικότερη χρήση των πόρων, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα τους, ενέκρινε τα τελευταία 50 χρόνια μία σειρά από οδηγίες και πολιτικές, οι οποίες στοχεύουν στην εφαρμογή ολοένα και περισσότερων εναλλακτικών συστημάτων διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων, ώστε η διαχείριση τους να αποφέρει την εξαγωγή όσο περισσοτέρων δευτερογενών πρώτων υλών είναι εφικτό, διαθέτοντας παράλληλα το κατά το δυνατόν λιγότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Αιχμή του δόρατος αυτής της προσπάθειας αποτελεί η σύσταση του μοντέλου της Κυκλικής Οικονομίας, μέσω των αρχών του οποίου, εκτός των άλλων, επιχειρείται η παρακίνηση των δήμων και των φορέων διαχείρισης που υπάγονται στα κράτη μέλη της Ε.Ε, να προχωρήσουν στην εφαρμογή αποκεντρωμένης διαχείρισης των αποβλήτων τους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, μέσω των εναλλακτικών δομών διαχείρισης των αποβλήτων που θα λειτουργούν υπό την ευθύνη των τοπικών φορέων κάθε περιοχής, επιδιώκεται και η επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί σε επίπεδο χώρας. Η Ελλάδα σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκθέσεις της Ε.Ε βρίσκεται αρκετά πίσω από τους στόχους που έχουν τεθεί για την ανακύκλωση, εντούτοις μέσω μίας σειράς σχεδιασμών και στρατηγικών προσπαθεί να ενθαρρύνει πρακτικές αποκεντρωμένης διαχείρισης των αποβλήτων, δίνοντας μεγαλύτερη ευελιξία στις τοπικές αρχές και ενισχύοντας το ρόλο τους. Σε συμφωνία όσα λέχθησαν ανωτέρω, το πρωτότυπο σύστημα ανακύκλωσης (Πράσινο Περίπτερο) που μελετάται στην εν λόγω εργασία, συνιστά μία εκ των ελκυστικών εναλλακτικών που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις προσπάθειες περί ολοκληρωμένης διαχείρισης των ΑΣΑ στις απομονωμένες περιοχές. Οι περιοχές αυτές αντιμετωπίζουν μία σειρά από δυσκολίες και προκλήσεις οι οποίες πηγάζουν από τη γεωμορφολογία τους, την περιορισμένη προσβασιμότητα και απόσταση τους από τα αστικά κέντρα, καθώς και την έλλειψη των κατάλληλων υποδομών. Ως αποτέλεσμα αυξάνεται δραματικά το οικονομικό και περιβαλλοντικό κόστος που επωμίζονται για τη διαχείριση των αποβλήτων τους. Ως περιοχή μελέτης και εφαρμογής του έργου ορίσθηκαν οι οικισμοί της Ανδραβίδας και των Λεχαινών, του δήμου Ανδραβίδας - Κυλλήνης, στον οποίο υφίσταται ως δράση εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων μόνο το σύστημα του μπλε κάδου. Εντός του Πράσινου Περιπτέρου λαμβάνει χώρα μία σειρά από διεργασίες. Μέσω ενδελεχούς διαχωρισμού και επεξεργασίας των ανακυκλώσιμων και επαναχρησιμοποιήσιμων υλικών, επιδιώκεται η ανάκτηση υλικών υψηλής καθαρότητας και ποιότητας, ώστε αυτά να προωθηθούν εν συνεχεία στην αγορά ή στην τοπική κοινωνία. Το Πράσινο Περίπτερο βρίσκεται στη διάθεση του κοινού σε 24ωρη ημερήσια βάση, εκ των οποίων τις 8 ώρες προβλέπεται η παρουσία ενός χειριστή που είναι επιφορτισμένος με τη διαχείριση των υλικών που συλλέγονται. Δια μέσου των διαπροσωπικών σχέσεων και της επικοινωνίας που σχηματίζονται μεταξύ του χειριστή και των δημοτών, το καινοτόμο σύστημα δύναται να συμβάλλει σημαντικά στην ενημέρωση και εκπαίδευση των χρηστών σχετικά με τις πρακτικές και τη σημασία της ανακύκλωσης. Σε πρώτη φάση, τα υλικά διαχωρίζονται σε επίπεδο οικίας σε τέσσερις βασικές ροές ανακυκλώσιμων υλικών (χαρτί/χαρτόνι, πλαστικό, μέταλλο και γυαλί), σε ειδικές ροές (π.χ. μπαταρίες, λαμπτήρες κ.α.) καθώς και σε επαναχρησιμοποιήσιμα αγαθά (π.χ. ρούχα, βιβλία, παιχνίδια κ.α.). Ύστερα, τα παραπάνω υλικά μεταφέρονται στο Περίπτερο, όπου και συντελείται περαιτέρω λεπτομερής διαχωρισμός των τεσσάρων κύριων ροών σε 12 υπο-ροές, με τον καθαρισμό, και τη δεματοποίηση τους να έπονται και εν τέλει την προσωρινή αποθήκευσή. Μέσω πολύπλευρης και επισταμένης ανάλυσης μίας σειράς δεδομένων που αφορούν στην περιοχή μελέτης, εξετάζεται η ενδεχόμενη συμβολή του καινοτόμου συστήματος στην υφιστάμενη διαχείριση των αστικών στερεών αποβλήτων, καθώς και τα οφέλη που δύνανται να προκύψουν από την ένταξή και πλήρη λειτουργία του. Για να καταστεί δυνατή η εξέταση του βαθμού ένταξης και απόδοσης του καινοτόμου συστήματος σε επίπεδο δήμου, μελετώνται και αξιολογούνται σε βάθος πενταετίας τα αποτελέσματα της αλληλεπίδρασης του συστήματος του Πράσινου Περιπτέρου, με την υφιστάμενη πραγματικότητα του δήμου, από περιβαλλοντικής, τεχνο-οικονομικής και κοινωνικής σκοπιάς, μέσω μίας σειράς 15 δεικτών παρακολούθησης και αξιολόγησης. Η ανάλυση συντελέσθηκε μέσω της ανάπτυξης και σύγκρισης δύο περιπτώσεων - σεναρίων. Το πρώτο σενάριο αφορά στην επέκταση της υφιστάμενης διαχείρισης ΑΣΑ του δήμου και της θεώρησης ότι παραμένει ως έχει για την εξεταζόμενη χρονική διάρκεια, ενώ το δεύτερο περιγράφει μια εναλλακτική πραγματικότητα στην οποία συμμετέχει και λειτουργεί το καινοτόμο σύστημα στους δύο οικισμούς, ως ένα συμπληρωματικό στοιχείο. Συμπερασματικά, προκύπτει ότι η επέκταση του καινοτόμου συστήματος στους δύο οικισμούς της Ανδραβίδας και των Λεχαινών δύναται να αποφέρει σημαντικά όσο και ποικίλα οφέλη στα ενδιαφερόμενα μέρη. Αμφότερα, από περιβαλλοντικής, οικονομικής και κοινωνικής σκοπιάς θα μπορούσαν να ενταχθούν και να αφομοιωθούν πλήρως στο υφιστάμενο σύστημα διαχείρισης του δήμου Ανδραβίδας – Κυλλήνης, με πιο πολλά υποσχόμενο και αποδοτικότερο να εμφανίζεται αυτό του οικισμού της Ανδραβίδας. Κρίσιμη παράμετρος για τη διασφάλιση της απρόσκοπτης και αποτελεσματικότερης λειτουργίας των Πράσινων Περιπτέρων, ανακηρύσσεται η ενεργός συμμετοχή των δημοτών σε αυτά, ενώ εξέχουσα σημασία κατέχει και η σύμπλευση μεταξύ τοπικών αρχών και φορέων διαχείρισης, ώστε μέσω της συνεργασίας και της διαβούλευσης μεταξύ τους, να αρθούν τυχόν δυσκολίες. Ειδικότερα ο ρόλος των τοπικών αρχών είναι κρίσιμης σημασίας, αναφορικά με την ορθή ενημέρωση των δημοτών και την ανάδειξη των δυνατοτήτων του πρωτότυπου συστήματος, ως ένα βιώσιμο και συμπληρωματικό στοιχείο ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων, ικανού να προσφέρει ποικιλοτρόπως. el
heal.abstract Much ink has been spilled over the last few decades on a global scale, regarding the need for integrated solid waste management. This derives from a series of challenges affecting the planet, such as climate change and the security of available natural resources, which correlate directly with the production and management of waste. The European Union, in discerning the need for a more efficient use of resources so as to ensure their sustainability, has adopted over the past 50 years a series of directives and policies aiming to implement more and more alternative systems for the management of municipal solid waste, so that their treatment can produce as many secondary raw materials as possible, while keeping the environmental impact to a minimum. The spearhead of this effort constitutes the establishment of the Circular Economy model. Through its principles, among other things, this model attempts to stimulate municipalities and management bodies in the EU Member States to develop and implement decentralized waste management. Therefore, through the alternative waste management structures, which will operate under the responsibility of local authorities in each region, the achievement of the objectives set at country level are being pursued as well. According to the most recent EU reports, Greece is well behind the targets set for recycling, however through a series of plans and strategies, decentralized waste management practices are being encouraged, while providing local authorities with greater flexibility and strengthening their role. In accordance with the aforementioned, the innovative recycling system studied in this thesis, constitutes one of the alluring alternatives which could support the efforts to achieve integrated management of MSW in remoted areas. These areas face a series of difficulties and challenges stemming from their geomorphology, their limited accessibility and long distance from urban centers, and also the lack of appropriate infrastructure. As a result, the economic and environmental costs that occur in the management of their waste are dramatically increased. This thesis is based on a case study in which the implementation of the recycling system is being examined in the towns of Andravida and Lechaina, which belong to the municipality of Andravida - Kyllini, where the only alternative waste treatment taking place, consists of the HERRCO “blue bin” recycling system. Within the prototype recycling system a series of actions takes place. Through meticulous separation and processing of the recyclable and reusable materials, the recovery of high-quality materials is being pursued, so that they can be distributed afterwards on the market or in local society. The structure which houses the system is available to the public on a 24-hour basis, with an 8 hour daily attendance of an operator who collects and manages the materials. Through the interpersonal relationships and communication formulated between the operator and the public, the innovative system is capable of contributing conspicuously to the information and education of the public about the importance of recycling as a process. Initially, the materials are separated within the household into four main recyclable material streams (paper/cardboard, plastic, metal and glass), into special waste streams (e.g. batteries, lamps, etc.) and into reusable goods (e.g. clothes, books, toys, etc.). The aforesaid materials are then transferred to the prototype recycling structure, where further rigorous separation of the four main streams into 12 sub-streams takes place, followed by their cleaning, and baling and ultimately their temporary storage. Through a multilateral and thorough analysis of a range of data relating to the study area, the potential contribution of the innovative system to the existing management of municipal solid waste is being examined, along with the benefits which may derive from its integration and full operation. In environmental, technο-economic and social point of view, through a series of 15 monitoring and evaluation order for the examination of the degree of assimilation and efficiency of the innovative system on a municipal level to become tangible, the results of the interaction between the innovative system and the existing municipal waste management methods, are analyzed and evaluated over a period of five years, from an indicators. In this thesis, the analysis was carried out by devising and comparing two scenarios. The first scenario pertains to the extension of the municipality’s existing solid waste management system and the assumption that it remains as it stands for the duration considered, whilst the second scenario articulates and encompasses an alternative reality, in which the innovative system operates as an additional element within the two towns reviewed in this case study All things considered, it appears that extending the innovative recycling system to the towns of Andravida and Lechaina can potentially yield significant benefits to the parties involved. Through an environmental, economic and social point of view, both of the recycling structures could be integrated and fully assimilated into the existing waste management system of the municipality, with the one in Andravida however appearing as more promising. The active participation of the public serves as a crucial factor in ensuring the seamless and most efficient functioning of the innovative system. Furthermore, the collaboration between the local authorities and the management bodies is of salient significance, thereby aiming through consultation and teamwork in order to overcome any difficulties that may occur. The position of the local authorities in particular is imperative, as they bear the responsibility for properly informing the public and giving prominence to the full potential of the prototype system as a supplementary, sustainable element of an integrated municipal solid waste management system, which is capable of administering several benefits. en
heal.advisorName Λοϊζίδου, Μαρία
heal.committeeMemberName Λοϊζίδου, Μαρία
heal.committeeMemberName Χαραλάμπους Ι., Αικατερίνη
heal.committeeMemberName Μαλαμής, Δημήτρης
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 216
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα