dc.contributor.author |
Νήτα, Μαρίκα
|
el |
dc.contributor.author |
Nita, Marika
|
en |
dc.date.accessioned |
2020-04-01T15:21:14Z |
|
dc.date.available |
2020-04-01T15:21:14Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/50010 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17708 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Έξυπνη πόλη |
el |
dc.subject |
Smart city |
en |
dc.subject |
Έξυπνη διακυβέρνηση |
el |
dc.subject |
Τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας |
el |
dc.subject |
Συμμετοχικός σχεδιασμός |
el |
dc.subject |
Συμμετοχικές διαδικασίες |
el |
dc.subject |
Smart governance |
en |
dc.subject |
Participatory planning |
en |
dc.subject |
Participatory methods |
en |
dc.subject |
ICT |
en |
dc.title |
Η πορεία προς την έξυπνη πόλη και την έξυπνη διακυβέρνηση: Μελέτη περίπτωσης - Δήμος Παπάγου - Χολαργού |
el |
dc.title |
The path toward smart city and smart governance: The case study of municipality Papagos - Xolargos |
en |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Αστικός σχεδιασμός και ανάπτυξη |
el |
heal.classification |
Urban planning and development |
en |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2019-07-05 |
|
heal.abstract |
Η αστικοποίηση αποτελεί ένα φαινόμενο που παίρνει σημαντικές διαστάσεις παγκοσμίως, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις των Ηνωμένων Εθνών αναμένεται να ενταθεί περαιτέρω μέχρι το 2050 (Oracle, 2011). Οι επιπτώσεις από την κλιμάκωση του φαινομένου της αστικοποίησης βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των κέντρων λήψης αποφάσεων και των σχεδιαστών, με στόχο τη διατύπωση αποτελεσματικών και βιώσιμων λύσεων για την αντιμετώπισή τους. Αυτές αναφέρονται στην ένταση της ενεργειακής κατανάλωσης και της παραγωγής αστικών απορριμμάτων, στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, στην ανεπάρκεια των υποδομών, στην αύξηση της ρύπανσης, στην έλλειψη κοινωνικής συνοχής, κ.ά.
Ταυτόχρονα, οι εξελίξεις που συντελούνται στον τομέα των Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), υποστηρίζοντας πληθώρα λειτουργιών σε αστικά περιβάλλοντα και παρέχοντας υπηρεσίες σε πολίτες, επιχειρήσεις, δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές σε μια σειρά από αντικείμενα που σχετίζονται με τον χωρικό σχεδιασμό και τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη, ενώ μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαχείριση των σύγχρονων αστικών προβλημάτων. Η αξιοποίησή τους φέρνει στο προσκήνιο την ιδέα των έξυπνων πόλεων, ως αστικών ενοτήτων οι οποίες, με την υιοθέτηση-χρήση της τεχνολογίας, προωθούν την καινοτομία, επιδιώκουν τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των πολιτών, επιχειρήσεων και άλλων συντελεστών (stakeholders) στη διαδικασία λήψης αποφάσεων (Στρατηγέα κ.ά., 2016).
Οι έξυπνες πόλεις αντιπροσωπεύουν ουσιαστικά ένα εννοιολογικό πρότυπο αστικής ανάπτυξηςμε βάση την αξιοποίηση του ανθρώπινου, συλλογικού και τεχνολογικού κεφαλαίου για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ευημερίας στις αστικές περιοχές του Ευρωπαϊκού χώρου.
Ο σχεδιασμός του μοντέλου της έξυπνης πόλης απαιτεί δραστικές παρεμβάσεις έξυπνων λύσεων στους τομείς του περιβάλλοντος, της κινητικότητας, των πολιτών, της διαβίωσης, της οικονομίας και της διακυβέρνησης.
Το χαρακτηριστικό της έξυπνης διακυβέρνησης αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο, καθώς η αυξανόμενη σημασία που αποδίδεται σήμερα στον ρόλο της συμμετοχής του κοινού και των ομάδων συμφερόντων (stakeholders) για την επιδίωξη του στόχου της βιώσιμης ανάπτυξης και τη διαχείριση των κρίσιμων περιβαλλοντικών προβλημάτων αντανακλά την πεποίθηση ότι οι συμμετέχοντες μπορούν, κάτω από τις κατάλληλες προϋποθέσεις, να αποτελέσουν φορείς αλλαγής προς την κατεύθυνση της επίλυσης των σύγχρονων προβλημάτων της κοινωνίας (Στρατηγέα 2015). Η σημασία που αποδίδεται στη συμμετοχή του κοινού, ιδίως τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αποτυπώνεται ήδη μέσα από τις σημαντικές αλλαγές που συντελούνται προς την κατεύθυνση αυτή, τόσο στο θεσμικό όσο και στο νομοθετικό πεδίο, στα διάφορα επίπεδα λήψης αποφάσεων (παγκόσμιο, ευρωπαϊκό, εθνικό, περιφερειακό/τοπικό). Η ήδη υπάρχουσα διεθνής ερευνητική εμπειρία καταδεικνύει την αξία της εμπλοκής του κοινού στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε ποικίλα προβλήματα διαχείρισης πόρων και σε διάφορες χωρικές κλίμακες (τοπική, περιφερειακή κ.λπ.). Η προσέγγιση του συμμετοχικού σχεδιασμού σήμερα είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, υπό το φως των ραγδαίων κοινωνικών, οικονομικών, πολιτιστικών, περιβαλλοντικών, τεχνολογικών και άλλων εξελίξεων, και συνδέεται στενά με μια σειρά από αιτήματα της κοινωνίας σε σχέση με την εμπλοκή της στη διαχείριση των πόρων, η οποία απαιτεί τη χάραξη προτεραιοτήτων που να αντικατοπτρίζουν αυτές του κοινωνικού συνόλου. Τα αιτήματα αυτά άπτονται κυρίως θεμάτων ορθολογικής και βιώσιμης αξιοποίησης των πόρων για την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, της διαφάνειας και των δημοκρατικών διαδικασιών στη λήψη αποφάσεων, της νομιμοποίησης και εγκυρότητας των αποφάσεων που λαμβάνονται κ.ά. Ένα σημαντικό επίσης αίτημα αφορά την εμπλοκή των λιγότερο ισχυρών κοινωνικών ομάδων στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, στοιχείο σημαντικό για την ίση δυνατότητα έκφρασης όλων των ομάδων της κοινωνίας, με αποτέλεσμα τον μετασχηματισμό των κοινωνικών δομών και την ισότιμη πρόσβαση σε πόρους (Στρατηγέα 2015).
Τα παραπάνω αποτέλεσαν έναυσμα για την εκπόνηση της παρούσας διπλωματικής εργασίας, η οποία δημιουργήθηκε με στόχο τη μελέτη των έξυπνων πόλεων ως μιας σύγχρονης αναγκαιότητας, δίνοντας έμφαση στις συμμετοχικές διαδικασίες ως βασικού συστατικού στοιχείου του σύγχρονου αστικού σχεδιασμού και τρόπου διακυβέρνησης αλλά και της δημιουργίας του μοντέλου της έξυπνης πόλης. Για τον σκοπό αυτό, πέρα από τη θεωρητική προσέγγιση της έξυπνης πόλης και διακυβέρνησης,επιλέχθηκε ως περίπτωση μελέτης ο Δήμος Παπάγου – Χολαργού και διερευνήθηκε ο βαθμός στον οποίο ενσωματώνει δράσεις έξυπνης πόλης, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στις συμμετοχικές προσεγγίσεις που εφαρμόζει στον τρόπο διακυβέρνησής του. |
el |
heal.abstract |
Urbanization is a phenomenon that is significant in the world, and according to United Nations it is expected to be further intensified by 2050 (Oracle, 2011). The impacts of the escalation of urbanization are at the heart of the interest of decision makers and planners, with the aim of formulating effective and sustainable solutions to cope with these impacts. These are related to the intensity of energy consumption and urban waste production, addressing the impacts of climate change, insufficient infrastructure, increasing pollution, lack of social cohesion, etc.
At the same time, developments in Information and Communication Technologies (ICT), supporting a multitude of functions in urban environments and providing services to citizens, businesses, public and private operators, have brought about significant changes to a range of spatial planning and sustainable urban development and can effectively contribute to the management of modern urban problems. Their exploitation brings to the forefront the concept of smart cities as urban constellations which, through the use of technology, can promote innovation, pursue sustainable urban development and encourage participation of citizens, businesses and other stakeholders in decision-making processes.
Smart cities represent essentially a conceptual model of urban development based on the exploitation of human, collective and technological capital to enhance growth and prosperity in the Europe of the urban system.
Designing the smart city model requires interventions for adopting smart solutions in the areas of environment, mobility, citizens, living, economy and governance.
The feature of smart governance is particularly important, since the growing importance attached to the role of the public and stakeholders in pursuing the objective of sustainable development and managing critical environmental problems reflects the belief that participants can, under the appropriate conditions, be the carriers of change in the direction of solving the modern problems of society (Stratigea, 2015). The importance of public participation, especially in the last two decades, is already reflected in the important institutional changes that are taking place in this field permeating different levels of policy making (global, European, national, regional / local). The already existing international research experience demonstrates the value of public involvement in the decision-making process in a variety of resource management problems and at various spatial scales (local, regional, etc.). The approach to participatory planning today is more needed than ever in the light of the rapid social, economic, cultural, environmental, technological and other developments; and is closely linked to a series of societal demands in relation to its involvement in resource management, which requires prioritization that reflects societal aspirations. These requests mainly concern issues of rational and sustainable use of resources that are serving public interests, transparency and democratic processes in decision-making, legitimization and validity of decisions taken, etc. An important demand also concerns the involvement of less powerful social groups in decision-making processes, an important aspect for ensuring equal expression of all groups in society, resulting in the transformation of social structures and equal access to resources (Stratigea, 2015). The above issues formed the motive of the present diploma thesis, which targeted thestudy of smart cities as a new urbandevelopment paradigm, emphasizing participatory processes, as a key component of contemporary urban planning and governance. The thesis elaborates on the theoretical groundof smart city and governance; and, based on this ground, it explores the trajectory of Papagos - Holargos and the actions carried out towardsa smart city, paying particular attention to participatory approaches adopted for the achievement of smart governance objectives. |
en |
heal.advisorName |
Στρατηγέα, Αναστασία |
el |
heal.advisorName |
Streatigea, Anastasia |
en |
heal.committeeMemberName |
Λέκα, Ακριβή |
el |
heal.committeeMemberName |
Leka, Akrivi |
en |
heal.committeeMemberName |
Σαγιάς, Ιωάννης |
el |
heal.committeeMemberName |
Sagias, Ioannis |
en |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών. Τομέας Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
151 σ. |
|
heal.fullTextAvailability |
true |
|