HEAL DSpace

Φορείς διαχείρισης Λιμένων Κυκλάδων - Υφιστάμενη Κατάσταση - Προτάσεις για αναδιάρθρωση του συστήματος

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Χέρρας, Ευστράτιος el
dc.contributor.author Cherras, Efstratios en
dc.date.accessioned 2020-04-03T09:11:23Z
dc.date.available 2020-04-03T09:11:23Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/50056
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.17754
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Επιστήμη και Τεχνολογία Υδατικών Πόρων” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Λιμένες el
dc.subject Φορείς διαχείρισης λιμένων el
dc.subject Κυκλάδες el
dc.subject Διακυβέρνηση el
dc.subject Ports en
dc.subject Port Managing Bodies en
dc.subject Cyclades en
dc.subject Governance en
dc.title Φορείς διαχείρισης Λιμένων Κυκλάδων - Υφιστάμενη Κατάσταση - Προτάσεις για αναδιάρθρωση του συστήματος el
heal.type masterThesis
heal.classification ΛΙΜΕΝΙΚΑ el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2019-11-04
heal.abstract Το λιμενικό σύστημα της Ελλάδας αποτελείται από 1068 καταγεγραμμένες λιμενικές εγκαταστάσεις. Οι λιμενικές εγκαταστάσεις είναι διαφορετικού μεγέθους, διοικητικής οργάνωσης και χρήσεων. Οι λιμενικές εγκαταστάσεις μπορούν να καταταχθούν σε έξι βασικές ομάδες, οι οποίες είναι: αλιευτικοί, εμπορικοί, επιβατικοί, τουριστικοί λιμένες (μαρίνες, τουριστικά καταφύγια και αγκυροβόλια, ναυταθλητικές εγκαταστάσεις), μικτής χρήσης, όπου τουλάχιστον 2 από τις αμέσως παραπάνω δραστηριότητες συνυπάρχουν και ειδικής χρήσης (π.χ. ναυπηγεία, στρατιωτικοί λιμένες κλπ). Η διοικητική οργάνωση και διοίκηση λιμένων καθώς και η λειτουργία του ποικίλει ανάλογα με το μέγεθος, τη χρήση και τη σημασία του λιμένα. Οι λιμένες της χώρας έχουν διαφορετική σημασία στο δίκτυο των εθνικών και διεθνών μεταφορών της χώρας σε συνδυασμό με τη διακριτή γεωστρατηγική τους θέση. Επιπροσθέτως παρουσιάζουν διαφορετικές προοπτικές ανάπτυξης σχετικά με τις θαλάσσιες διαδρομές των διευρωπαϊκών και εθνικών δικτύων μεταφοράς. Οι λιμένες έχουν τεράστια σημασία για την Ευρώπη αφού αποτελούν παράγοντα ζωτικής σημασίας για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις μεταφορών, την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης, με πολλές θέσεις εργασίας και επενδύσεων. Στα 22 ναυτικά κράτη της ΕΕ, υπάρχουν 1200 εμπορικοί λιμένες και 2.200 φορείς εκμετάλλευσης λιμένων. Στην παρούσα Διπλωματική Εργασία αναλύονται και παρουσιάζονται οι φορείς διαχείρισης Λιμένων Κυκλάδων, η υφιστάμενη κατάσταση ενώ γίνονται προτάσεις για αναδιάρθρωση του συστήματος διακυβέρνησης τους σε περιφερειακό επίπεδο. Αρχικά εντοπίστηκαν οι φορείς διαχείρισης λιμένων που υπάρχουν στις Κυκλάδες και οι λιμενικές εγκαταστάσεις που βρίσκονται στην αρμοδιότητα τους. Προκειμένου να συλλεχθούν τα απαραίτητα στοιχεία και να συγκεντρωθούν τα δεδομένα που θα βοηθήσουν στην εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας πραγματοποιήθηκε αναζήτηση σε πληθώρα Νόμων, Προεδρικών Διαταγμάτων, επίσημων ιστοσελίδων των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων και των αντίστοιχων Δήμων, στη Διαύγεια, στην Ελληνική Στατιστική Αρχή και σε δημοσιευμένες μελέτες Υπουργείων, Πανεπιστημίων και πολλών άλλων κρατικών κυρίως φορέων. Εν συνεχεία, παρουσιάστηκαν τα χαρακτηριστικά της περιοχής μελέτης, δηλαδή των Κυκλάδων (διοικητική συγκρότηση, οικονομικά στοιχεία, προσβασιμότητα των νησιών), εντοπίστηκε το λιμενικό σύστημα και οι φορείς διαχείρισης που υφίστανται στα διοικητικά όρια του νησιωτικού συμπλέγματος, του Νομού Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Ακολούθησε εκτενής ανάλυση των δέκα Δημοτικών/Διαδημοτικών Λιμενικών Ταμείων, οι λιμενικές εγκαταστάσεις που διαχειρίζονται (αμιγώς λιμενικές υποδομές, κτηριακές εγκαταστάσεις, χερσαίες ζώνες, θαλάσσιες ζώνες, εξομοιωμένες ζώνες), η οικονομική τους κατάσταση, το ανθρώπινο δυναμικό, η εμπορευματική και επιβατική κίνηση, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και η κίνηση στην κρουαζιέρα μιας και δύο νησιά των Κυκλάδων είναι μεταξύ των δημοφιλέστερων αν όχι στη Μεσόγειο, σίγουρα στην Ελλάδα. 6 Παρακάτω αναλύθηκε η πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων σχετικά με την αναδιάρθρωση των φορέων διαχείρισης της χώρας και αξιολογήθηκε στο κομμάτι που αφορά τις Κυκλάδες. Η παρούσα Διπλωματική Εργασία προτείνει μία νέα μορφή διακυβέρνησης των λιμένων των Κυκλάδων, ώστε ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη τους να πραγματοποιείται σε διττό επίπεδο. Ο προτεινόμενος φορέας θα έχει τη νομική μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου και θα υπάγεται στη Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Συνεπώς, ο φορέας διαχείρισης ως Ν.Π.Δ.Δ. θα έχει τη δυνατότητα να χαράζει στρατηγική για τους λιμένες που ανήκουν στα διοικητικά όρια της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, θα εξασφαλίζει ως φορέας δημοσίου χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και θα μπορεί να αξιοποιεί στο έπακρο τα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Απώτερος στόχος είναι η αντιμετώπιση του κατακερματισμού του συστήματος και της ύπαρξης μικρών Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων, η δημιουργία βιώσιμων οντοτήτων λιμενικής οργάνωσης με προοπτική ανάπτυξης, η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της διοίκησης των Φορέων Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας εποπτείας, η βέλτιστη αξιοποίηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και πλεονεκτημάτων κάθε λιμένα και τέλος η δημιουργία λιμενικών συστημάτων με σημαντική υπόσταση και δυνατότητα προσέλκυσης ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων και ευρωπαϊκών κονδυλίων αλλά σημαντικότερη είναι η εκμετάλλευση τους στην πράξη. Λέξεις κλειδιά: Λιμένες, φορείς διαχείρισης λιμένων, Κυκλάδες, διακυβέρνηση el
heal.abstract Greece is a maritime superpower whose overall activity contributes to the growth of the volume of maritime transport. However, it has not paid much attention to infrastructure for the development of maritime transport. Our country has primarily focused on strengthening its fleet policies and less on port service policies. Given the triple volume of maritime transport worldwide, geopolitical changes in eastern Europe and the Balkans, the collapse of the country's northern trade borders and new developments in the European Union's maritime policy, the country, along with its strengthening policies Its fleet can no longer focus on devising and pursuing a coherent port policy, the central aim of which is to strengthen port infrastructure and increase port participation. s share in global maritime transport. Greece's port system consists of 1,068 registered port facilities. Port facilities are of different size, organization and use. Port facilities can be classified into six main groups, which are: fishing, commercial, passenger, tourist ports (marinas, tourist shelters and moorings, maritime facilities), mixed use, where at least 2 of the above activities coexist and are of special use. (eg shipyards, military ports, etc.). The administrative organization and administration of ports and their operation vary with the size, use and importance of the port. The ports of the country have different significance in the national and international transport network of the country in combination with their distinct geo-strategic position. In addition, they present different development perspectives on the trans-European and national transport routes. Ports are of great importance to Europe as they are a vital factor for European transport companies, Europe's competitiveness, with many jobs and investments. In the 22 EU maritime states, there are 1200 commercial ports and 2,200 port operators. This Diploma Thesis analyzes and presents the Cycladic Ports Managers, the current situation and proposals for restructuring their governance system at regional level. Municipal port funds belong to the general government and not to the central government. The structure of the administration of Municipal Port Funds (IAS) depends on the geographical area of responsibility of each fund as well as on whether it is inter-municipal, ie extends to more than one municipality. Initially, the port management bodies in the Cyclades and the port facilities under their jurisdiction were identified. In order to collect the necessary data and gather the data to assist in the preparation of the thesis, a search was made on a variety of Laws, Presidential Decrees, official websites of the Municipal Ports Funds and the respective Municipalities, in Dymia, Hellenic Statistics and Greek Statistics. Ministries, Universities and many other state agencies mainly. Subsequently, the characteristics of the study area, namely the Cyclades (administrative structure, economic data, accessibility of the islands), the port system and management bodies existing within the administrative boundaries of the island complex of the South Aegean Prefecture were identified. 8 An extensive analysis of the ten Municipal / Intermunicipal Port Funds followed, the port facilities they manage, their financial situation, human resources, freight and passenger traffic, the problems they face and the cruise movement of one or two Cycladic islands are among them. if not the most popular in the Mediterranean, certainly in Greece. The most important problem that Municipal / Intermunicipal Port Funds face is in their operation and in the downsizing of their services. For example, a large proportion of the posts provided for in the Municipal Ports Operations Agency are vacant or filled by municipal officials. In addition, with the exception of the Municipal Ports Funds of the "Popular Islands" of the Cyclades, there are no specialized executives to carry out the projects and studies required for the construction of the projects. In addition, there is a serious lack of know-how which, coupled with poor staffing, leads to the inability to absorb the Public Investment Program and European funds. As a result, operators will not be able to make the most of the financial tools and lose the investment that will lead to the development of the port. An equally important issue that concerns all port funds and the public at large is the bureaucracy associated with the complex legislative framework. This results in delays in approving studies decisions and authorizations. In addition, there are many ministries involved which complicate the situation even further. The Ports Regulatory Authority proposed to consolidate the South Aegean Port Funds and to establish the South Aegean Port Authority Fund. which according to PAL it will be autonomous, more efficient in its administration and more flexible with equal participation of Municipalities. But RAL's proposal It is impossible to apply in the South Aegean because the islands are so far apart and the transition difficult, and as a result it is difficult to operate. In addition, as a Societe Anonyme it will not be able to be supported by a public entity, so it will not be possible to be part of the South Aegean Region's Public Investment Program. To reorganize the port governance structure of the Cyclades studied and the entire South Aegean Region, it is proposed in the present diplomacy to create a new entity called the "South Aegean Regional Port Fund" which will belong to the second degree local government. will take the form of a Legal Entity under Public Law. The South Aegean Regional Port Fund will be able to devise a strategy for the ports that belong to the PNA's administrative boundaries, secure funding from the Regional Public Investment Program and be more flexible in making easier use of financing tools available, having the know-how required to support projects. The new body will be fully staffed as required by port management. Better port surveillance and the ability to design, coordinate and implement regional development policies. The ultimate goal is to tackle the fragmentation of the system and the existence of small Municipal Port Funds, the creation of viable port organization entities with a growth perspective, the enhancement of the efficiency of the administration of port management and operational efficiency, and the improvement of public sector port 9 management. exploiting the particular features and advantages of each port and finally creating port systems with significant capacity and attractiveness private equity. Keywords: Ports, Port Managing Bodies, Cyclades, Governance en
heal.advisorName Μουτζούρης, Κωνσταντίνος
heal.committeeMemberName Γιαντσή, Θεοδώρα el
heal.committeeMemberName Νάνου, Αικατερίνη el
heal.committeeMemberName Μουτζούρης, Κωνσταντίνος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 161 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα