heal.abstract |
Η
υπερθέρμανση
του
πλανήτη
και
οι
ανησυχίες
για
την
κλιματική
αυξάνονται,
προκαλόντας
παγκόσμιες
προσπάθειες
για
τη
μείωση
της
συγκέντρωσης
του
ατμοσφαιρικού
διοξειδίου
του
άνθρακα
(CΟ2).
Στην
παρούσα
διπλωματική
εργασία
μελετώνται
διάφορες
τεχνολογικές
επιλογές
για
τη
μείωση
της
ατμοσφαιρικής
συγκέντρωσης
του
CΟ2,
οι
οποίες
βρίσκονται
σε
διαφορετικά
στάδια
ωρίμανσης.
Μια
πρώτη
τεχνολογική
επιλογή
αποτελεί
η
Δέσμευση,
Μεταφορά
και
Αποθήκευση
του
CΟ2
στο
υπέδαφος
(Carbοn
Capture
&
Stοrαge
-‐
CCS).
Αναλυτικότερα,
στην
εργασία
αναπτύσσονται
τα
στάδια
δέσμευσης
του
CΟ2
σε
μεγάλες
σταθερές
πηγές
εκπομπής
του
(π.χ.
μονάδες
ηλεκτροπαραγωγής
με
χρήση
ορυκτών
καυσίμων),
της
μεταφοράς
του
(με
αγωγούς
ή
με
πλοία)
και
της
αποθήκευσής
του
σε
κατάλληλους
γεωλογικούς
σχηματισμούς.
Μελετάται,
επίσης,
το
κόστος
κάθε
σταδίου
και
δίνονται
και
χαρακτηριστικά
παραδείγματα
της
συγκεκριμένης
εφαρμογής.
Eπίσης,
εξετάζεται
η
σημασία
της
κοινωνική
αποδοχής
καθώς
υπάρχουν
έντονες
αντιδράσεις
αναφορικά
με
τους
πιθανούς
κινδύνους
και
τον
αντίκτυπο
στην
ανθρώπινη
υγεία
και
το
περιβάλλον.
Στη
συνέχεια,
στην
εργασία
μελετάται
μια
δεύτερη,
υποσχόμενη,
τεχνολογική
επιλογή
ήτοι
η
αξιοποίηση
του
CΟ2
με
βάση
τις
φυσικές
του
ιδιότητες
(γνωστή
ως
Carbon
Capture
and
Utilization
-‐
CCU).
Σημαντικά
παραδείγματα
είναι
οι
εφαρμογές
στην
υπερκρίσιμη
εκχύλιση,
και
η
χρήση
του
δεσμευμένου
CΟ2
ως
αδρανές
αέριο
σε
εφαρμογές
πυρόσβεσης
και
ασφάλειας
στη
βιομηχανία.
Η
προοπτική
χρησιμοποίησης
CΟ2
ως
πρώτης
ύλης
για
συνθετικές
εφαρμογές
σε
χημικές
βιομηχανίες
και
βιομηχανίες
καυσίμων
καθώς
και
η
δυνατότητα
αξιοποίησης
του
CΟ2
στις
τεχνολογίες
της
ορυκτής
ενανθράκωσης
είναι
το
κύριο
αντικείμενο
του
τρίτου
κεφαλαίου.
Γίνεται
εκτενής
αναφορά
στις
εφαρμογές
κάθε
μεθόδου
αλλά
και
στα
πλεονεκτήματά
τους.
Επιπλέον,
αναλύεται
το
μέγεθος
της
αγοράς
και
τα
οικονομικά
στοιχεία
των
μεθόδων
που
είναι
προς
το
παρόν
διαθέσιμα.
Τέλος,
αναγνωρίζεται
το
παγκόσμιο
ενδιαφέρον
που
έχει
στραφεί
στην
τεχνολογία
CCU,
με
χαρακτηριστικά
παραδείγματα
που
το
υποστηρίζουν. |
el |