HEAL DSpace

Ανοίκεια και υψηλή διάσταση της χωρικότητας: η περίπτωση του εξαίσιου πτώματος.

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Παπουλίδη, Ευαγγελία - Άννα el
dc.contributor.author Papoulidi, Evaggelia-Anna en
dc.date.accessioned 2020-05-11T16:01:26Z
dc.date.available 2020-05-11T16:01:26Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/50460
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.18158
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Διεπιστημονικό Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) Αρχιτεκτονική-Σχεδιασμός του Χώρου, Κατ.Α1: Έρευνα στην Αρχιτεκτονική: Σχεδιασμός - Χώρος-Πολιτισμός el
dc.rights Default License
dc.subject Αρχιτεκτονική el
dc.subject Ψυχανάλυση el
dc.subject Εξαίσιο πτώμα el
dc.subject Ανοίκειο el
dc.subject Υψηλό el
dc.subject Architecture en
dc.subject Psychoanalysis en
dc.subject Exquisite corpse en
dc.subject Uncanny en
dc.subject Sublime en
dc.title Ανοίκεια και υψηλή διάσταση της χωρικότητας: η περίπτωση του εξαίσιου πτώματος. el
dc.title Uncanny and subline space: the case of exquisite corpse en
dc.contributor.department Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. el
heal.type masterThesis
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2019-10-31
heal.abstract Το αντικείμενο της εν λόγω εργασίας είναι η διερεύνηση των όρων με τους οποίους η αρχιτεκτονική εκτρέπεται των όρων της οικειότητας για να υποβάλλει είτε εκ των πραγμάτων είτε εμπρόθετα τη συνείδηση του κοινού της σε όρους κριτικής ή κρίσης. Ο ισχυρισμός στηρίζεται στην παραδοσιακή αντίληψη ότι η αρχιτεκτονική πρέπει να συνδέεται συχνά με την έννοια της οικειότητας και της τάξης. Η αρχιτεκτονική και πολύ περισσότερο η τέχνη δεν έχουν ως στόχο να παράγουν πάντοτε μια καθησυχαστική οικειότητά στο θεατή, αλλά κάποιες φορές ανατρέπουν τη συνειδησιακή του ισορροπία προκειμένου να του υποβάλλουν ένα συγκεκριμένο ήθος όρασης και κοινωνικής συνείδησής. Επιχειρούμε να κατανοήσουμε τη συγκρότηση του ψυχικού κόσμου και της επιθυμίας μέσω του οποίου δημιουργείται το νέο ήθος όρασης. Σύμφωνα με το Lacan η φαντασίωση είναι αυτό που επιτρέπει στο υποκείμενο να διατηρεί, να στηρίζει την επιθυμία του. Η φαντασίωση είναι ένα σενάριο που πλάθει η φαντασία οπού το υποκείμενο είναι παρόν και στο οποίο σκηνοθετείται ως εκπληρούμενη μια επιθυμία. Η φαντασίωση μέσω της οποίας συγκροτείται η επιθυμία δε μπορεί να συσχετιστεί με την πραγματικότητα παρά μόνο μέσω της συμβολικής οργάνωσης. Προκειμένου να συλλάβω την αντίληψη της φαντασίωσης πρέπει να δημιουργήσω μια συμβολική τάξη. Αυτό το στοιχείο αναλύεται από το Lacan με το βορρόμειο κόμβο. Η φαντασίωση δε σχετίζεται με κάτι ευχάριστο αλλά μάλλον με κάτι επώδυνο. Οι όροι που επιλέγονται ως μέσα εκτροπής της εννοίας της οικειότητας, είναι το ανοίκειο και το υψηλό. Στην εν λόγω εργασία εστιάζουμε στη μελέτη του έργου “Κριτική της κριτικής δύναμης” του Immanuel Kant. O Kant αναλύει το υψηλό σε δυναμικώς και μαθηματικώς υψηλό και διευκρινίζει ότι σχετικά με τον προσδιορισμό των δύο εκφάνσεων του υψηλού, χρησιμοποιεί επιρρήματα, διότι αποτιμάται ως ενιαίο φαινόμενο με δύο πιθανές εκδοχές. Για τον Immanuel Kant, δεν είναι οι ιδιότητες των αντικειμένων τόσο πολύ, όσο η υποκειμενική ικανότητα να αισθανόμαστε που καθορίζει τη φύση των ευχάριστων ή των δυσάρεστων αντιδράσεων. Στη συνέχεια μελετάμε την έννοια του ανοίκειου. Εστιάζουμε στο δοκίμιο “Ανοίκειο” του Sigmund Freud. Ο ορισμός που δίνει ο ίδιος είναι ο ακόλουθος: το ανοίκειο είναι μια μορφή του τρομακτικού, η οποία ανάγεται σε κάτι παλαιόθεν γνωστό και οικείο. Στη συνεχεια της εργασίας το παράδειγμα μέσω του οποίου επιλέγουμε να μελετήσουμε το ανοίκειο και το υψηλό στην αρχιτεκτονική δημιουργία είναι το κίνημα του σουρεαλισμού. Η εργασία εστιάζει στη μελέτη του σουρεαλιστικού παιχνιδιού το εξαίσιο πτώμα. Αρχικά προσεγγίζουμε τα χαρακτηριστικά του και στη συνεχεια προσπαθούμε να κατανοήσουμε τη σύνδεση του με την ψυχανάλυση. Στο δεύτερο κομμάτι της εργασίας τα παραδείγματα στα οποία εστιάζει η έρευνα είναι έργα των Coop Himmelblau. Η σχεδιαστική μέθοδος των Coop Himmelblau εστιάζει στη δημιουργία ενός ιδεογραφικού σκίτσου το οποίο ονομάζουν ψυχόγραμμα. Τα έργα τα οποία μελετούμε είναι το Open house, το Hot flat, το Rooftop remodeling falkestasse, το Groninger museum και το Restless sphere. Στη συνέχεια εντοπίζουμε και εστιάζουμε στα χαρακτηριστικά του ψυχογράμματος τα οποία είναι επηρεασμένα από το παιχνίδι του εξαίσιου πτώματος. Το δεύτερο παράδειγμα στο οποίο εστιάζουμε είναι το Negotiated construction project ένα πείραμα, στο οποίο οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν χώρους επηρεασμένοι από το παιχνίδι του εξαίσιου πτώματος. Το στοιχείο στο οποίο εστιάζουμε είναι η έννοια της ασυνέχειας. Εντοπίζουμε το κάθε τμήμα ως κάτι που δε μπορεί να συσχετιστεί ούτε να περιέχει το σύστημα χαρακτηριστικών που εμφανίζεται προηγουμένως με την ιδιά αναφορά. el
heal.advisorName Μωραΐτης, Κωνσταντίνος el
heal.advisorName Moraitis, Konstantinos en
heal.committeeMemberName Ντάφλος, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Τάτλα, Ελένη el
heal.academicPublisher Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 86
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής