HEAL DSpace

Πολυπλοκότητα ισορροπιών σε βεβαρυμένα παίγνια

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μουζάκης, Νικόλαος el
dc.contributor.author Mouzakis, Nikolaos en
dc.date.accessioned 2020-05-13T13:22:58Z
dc.date.available 2020-05-13T13:22:58Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/50546
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.18244
dc.rights Default License
dc.subject Πολυπλοκότητα αναζήτησης el
dc.subject Παίγνια συμφόρησης el
dc.subject Τοπική αναζήτηση el
dc.subject Μέγιστη τομή el
dc.subject Αμιγής ισορροπία el
dc.subject Search complexity en
dc.subject PLS en
dc.subject Congestion games en
dc.subject MaxCut en
dc.subject Local search en
dc.title Πολυπλοκότητα ισορροπιών σε βεβαρυμένα παίγνια el
dc.title Complexity of equilibria in weighted games en
heal.type bachelorThesis
heal.classification Θεωρητική επιστήμη υπολογιστών el
heal.language el
heal.language en
heal.access campus
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2019-11-06
heal.abstract In many settings we are interested in problems that, despite being hard to solve globally, admit some local optimization heuristic that can offer locally optimal solutions. The archetypal example of this class of problems is the MaxCut problem under the flip neighborhood, where we can incrementally improve the value of the cut by flipping nodes. However, it has been shown that calculating the result of this process a priori is at least as hard as solving any other local optimization problem, i.e. it is PLS-hard. In this thesis, we consider a variation of the above problem, named NodeMaxCut, inspired by the combinatorial structure of weighted congestion games, where the MaxCut graph is instead node-weighted rather than edge weighted. We show that, surpisingly, this problem is still PLS-hard despite its still simple structure, through an involved reduction from the canonical PLS problem CircuitFlip. Our reduction is based on and extends previous work on similar reductions. Secondly, we consider certain forms of weighted congestion games, namely series-parallel weighted congestion games with linear delay functions, as well as weighted multi-commodity congestion games with identity delay functions. The latter is obtained as an application of the PLS hardness of NodeMaxCut. Our work adds a new PLS-complete problem to the literature. en
heal.advisorName Φωτάκης, Δημήτρης el
heal.committeeMemberName Παγουρτζής, Άρης el
heal.committeeMemberName Φωτάκης, Δημήτρης el
heal.committeeMemberName Μαρκάκης, Ευάγγελος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών. Τομέας Τεχνολογίας Πληροφορικής και Υπολογιστών. Εργαστήριο Λογικής και Επιστήμης Υπολογισμών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 76 σ.
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αρχεία Μέγεθος Μορφότυπο Προβολή

Δεν υπάρχουν αρχεία που σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο.

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής