HEAL DSpace

Εκ των υστέρων ανάλυση κόστους –οφέλους της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό (Αιγάλεω-Αγία Μαρίνα)»

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Σουρούβαλη, Ναταλία
dc.contributor.author Sourouvali, Natalia
dc.date.accessioned 2020-05-28T17:56:35Z
dc.date.available 2020-05-28T17:56:35Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/50722
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.18420
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Σχεδιασμός και Κατασκευή Υπόγειων Έργων” el
dc.rights Default License
dc.subject Ανάλυση el
dc.subject Κόστος el
dc.subject 'Οφελος el
dc.subject Μετρό el
dc.subject Analysis en
dc.subject Cost en
dc.subject Benefit en
dc.subject Metro en
dc.title Εκ των υστέρων ανάλυση κόστους –οφέλους της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό (Αιγάλεω-Αγία Μαρίνα)» el
heal.type masterThesis
heal.classification Economics en
heal.classification Οικονομικά el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2019-11-19
heal.abstract Χώρες σε όλο τον κόσμο ξοδεύουν τεράστιους πόρους στις επενδύσεις για την κατασκευή υποδομών στα υπόγεια δίκτυα μεταφοράς. Αφιερώνουν επίσης μεγάλη προσοχή στην εκ των προτέρων αξιολόγηση αυτών των έργων, όσον αφορά στην οικονομική βιωσιμότητα αλλά και στην αξιολόγηση τους ως προς το κόστος και το όφελος που προσφέρουν. Ωστόσο, ο χρόνος, τα χρήματα και οι ωφέλειες που προβλέπονται στην εκ των προτέρων αξιολόγηση των έργων, σπανίως συμπίπτουν με τα αποτελέσματα που προκύπτουν από τις εκ των υστέρων αξιολογήσεις αυτών. Παρόλο που τα έργα επενδύσεων στον τομέα των μεταφορών είναι αρκετά δαπανηρά αλλά ταυτόχρονα αναμένεται να αποφέρουν και μεγάλα οικονομικά οφέλη, υπάρχει γενική έλλειψη εκ των υστέρων παρακολούθησης των πραγματικών τους επιπτώσεων. Οι λόγοι για την εκτέλεση μιας εκ των υστέρων αξιολόγησης είναι πολλοί. Ένας γενικός στόχος είναι να εκτιμηθεί η αξία ενός έργου ή μιας πολιτικής. Αυτό συνεπάγεται την αξιολόγηση της επιτυχίας του έργου, αν δηλαδή οι αρχικοί στόχοι του έργου επιτεύχθηκαν. Επιπλέον, χρησιμεύει στο να βελτιωθούν οι μεθοδολογίες της εκ των προτέρων αξιολόγησης. Ακόμη, παρέχει πολύτιμη ανατροφοδότηση για την εκ των προτέρων αξιολόγηση έργων κατά τη σύγκριση προτεινόμενων επενδύσεων με προηγούμενους τύπους έργων, χαρακτηριστικά, άμεσες επιπτώσεις και ευρύτερες οικονομικές επιπτώσεις. Ωστόσο, ο σημαντικότερος λόγος είναι τα διδάγματα (lessons learnt) τα οποία προκύπτουν από την εκ των υστέρων αξιολόγηση, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν ώστε να ληφθούν καλύτερες αποφάσεις πολιτικής και επιλογής έργων στο μέλλον. Συνεπώς, η ανάλυση κόστους-οφέλους καθίσταται εξίσου χρήσιμη τόσο πριν όσο και μετά την υλοποίηση και το κλείσιμο του έργου για τη μέτρηση των πραγματικών καθαρών ωφελειών του εκτελεσθέντος έργου. Σε αυτό το πλαίσιο στηρίζεται και η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία. Πραγματοποιείται η εκ των υστέρων ανάλυση κόστους-οφέλους της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό Αιγάλεω –Αγία Μαρίνα με πραγματικά δεδομένα επιβατικής κίνησης, εξόδων λειτουργίας και στοιχεία κόστους κατασκευής. Στο τέλος συγκρίνονται οι οικονομικοί δείκτες και οι ωφέλειες που προέκυψαν από την παρούσα μελέτη με τους οικονομικούς δείκτες και τις ωφέλειες που είχαν προβλεφθεί στην εκ των προτέρων ανάλυση του έργου το 2011, το οποίο τότε βρισκόταν υπό κατασκευή. Από τα αποτελέσματα της εκ των υστέρων χρηματοοικονομικής ανάλυσης διαπιστώνεται ότι η επένδυση δεν είναι οικονομικά συμφέρουσα, παρουσιάζοντας αρνητική ΚΠΑ =-71.150.663€ (τιμές 2018) και συντελεστή IRR= -1%. Από τα αποτελέσματα της κοινωνικοοικονομικής προκύπτει ότι η επένδυση είναι κοινωνικά σκόπιμη παρουσιάζοντας ΚΠΑ=342.273.204, ΙRR=16% και δείκτη κόστους οφέλους BCR=4,4, τιμές αρκετά μεγαλύτερες από αυτές που είχαν προβλεφθεί στην εκ των προτέρων ανάλυση του έργου το 2011. Επιπλέον, από την εκ των υστέρων ανάλυση κόστους οφέλους διαπιστώθηκε ότι ο εξοικονομούμενος χρόνος μετακίνησης αποτελεί το 77% των συνολικών κοινωνικών ωφελειών, το εξοικονομούμενο λειτουργικό κόστος οχημάτων το 17%, ενώ οι λοιπές ωφέλειες δηλαδή το εξοικονομούμενο κόστος ατυχημάτων το εξοικονομούμενο κόστος ατμοσφαιρικής ρύπανσης, το εξοικονομούμενο κόστος κυκλοφοριακού θορύβου και η υπολειμματική αξία έργου αποτελούν το 6% των συνολικών κοινωνικών ωφελειών. Συγκρίνοντας τις 2 μελέτες διαπιστώνεται ότι οι κύριες διαφορές μεταξύ των αποτελεσμάτων των δυο αναλύσεων οφείλονται στο γεγονός ότι: α) τα έσοδα του σταθμού ήταν υψηλότερα από τα προβλεπόμενα β) η επιβατική κίνηση ήταν πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που είχε αρχικά προβλεφθεί γ) το λειτουργικό κόστος της επένδυσης ήταν αρκετά μικρότερο από το προβλεπόμενο καθώς επίσης και δ) στην επιλογή διαφορετικών τιμών παραμέτρων των ωφελειών Τέλος, από την ανάλυση ευαισθησίας της κοινωνικοοικονομικής ανάλυσης προέκυψε ότι η πιο κρίσιμη παράμετρος της ανάλυσης είναι αυτή των ωφελειών.   el
heal.abstract Countries around the world spend huge resources on transport investment and most of these countries also pay close attention to ex-ante evaluation of these projects. However, the time, the money and the benefits provided for ex-ante project evaluation rarely coincide with the results obtained from ex-ante project evaluations. Although investment projects in the field of transport are quite expensive but at the same time are expected to bring great economic benefits, there is a general lack of ex post monitoring of their real impact. There are many reasons for undertaking an ex-post evaluation. A general objective is to assess the value of a project or policy. This involves evaluating the success of the project. It also contributes to the improvement of ex ante evaluation methodologies. Furthermore, ex-post evaluation provides valuable feedback for ex ante project evaluation when comparing proposed investments with previous project types, features, direct impacts and wider economic impacts. However, the most important reason for carrying out an ex-post evaluation are the lessons learnt, which can help to make better policy and project choices in the future. Therefore, a cost-benefit analysis becomes equally useful both before and after the project is implemented in order to measure the real net benefits of the project. In this thesis, an ex-post cost-benefit analysis of the extension of Line 3 of the Egaleo-Agia Marina Metro line is carried out with actual data of passenger traffic, operating costs and construction cost. This study also compares, the economic indicators and benefits with those anticipated in the ex-ante analysis of the project in 2011, that was currently under construction. The results of the ex-post financial analysis show that the investment is not economically feasible, since the Net Present Value of the project is highly negative (-71.150.663.09 €) (2018 prices). The results of the ex-post economic Cost-Benefit Analysis (CBA) depict that the project is economically feasible for the selected discount rate, because it has positive ENPV, B/C ratio greater than 1 and EIRR greater than the corresponding economic discount rate. In addition, ex-post cost-benefit analysis found that Travel Time Cost savings (TTC) are by far the largest source of benefits (77% of the total social benefits), Vehicle Operating Cost Savings (VOCs) account for 17% of total social benefits, while the other benefits are: accident cost savings (ACC) cost savings on air pollution (EM), cost savings on traffic noise (NC) and the project’s residual value (RV) which account for 6% of total social benefits. Comparing the two studies (ex-ante & ex-post) it is found that the main differences between the results of the two analyses are: a) the station's revenue was higher than expected b) passenger traffic was much larger than originally anticipated c) the operating cost of the investment was substantially lower than expected d) different parameter values of benefits were selected, Finally, the sensitivity analysis of the socio-economic analysis showed that the most critical parameter is that of benefits. en
heal.advisorName Μπενάρδος, Ανδρέας el
heal.committeeMemberName Δαμίγος, Δημήτρης el
heal.committeeMemberName Νομικός, Παύλος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανικών Μεταλλείων Μεταλλουργών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 110 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής