dc.contributor.author | Βαλσαμάς, Μιχαήλ | el |
dc.contributor.author | Valsamas, Michail | |
dc.date.accessioned | 2020-05-28T18:38:26Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/50731 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.18429 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Επιστήμη και Τεχνολογία Υδατικών Πόρων” | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Ναυπηγοεπισκευή | el |
dc.subject | Ναυπηγεία | el |
dc.subject | Επισκευές πλοίων | el |
dc.subject | Ναυπήγηση | el |
dc.subject | Συντήρηση πλοίων | el |
dc.subject | Shipbuilding | en |
dc.subject | Ship repair | en |
dc.subject | Shipyards | en |
dc.subject | Shipbuilding industry | en |
dc.subject | shipyards competitiveness | en |
dc.title | Διερεύνηση της προοπτικής ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα | el |
heal.type | masterThesis | |
heal.classification | Ναυπηγοεπισκευή | el |
heal.dateAvailable | 2021-05-27T21:00:00Z | |
heal.language | el | |
heal.access | embargo | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2019-11-04 | |
heal.abstract | Μετά το 2008 η ναυπηγοεπισκευή στην Ελλάδα βίωσε μεγάλη πτώση του κύκλου εργασιών της, με αποτέλεσμα την παύση λειτουργίας σημαντικού αριθμού επιχειρήσεων, τη μείωση εισροής συναλλάγματος στη χώρα και την αύξηση της ανεργίας στον κλάδο. Προσφάτως, και ιδίως από το 2016 και μετά, υπήρξαν σημαντικές μεταβολές οι οποίες σηματοδοτούν εποχή εξελίξεων. Η ιδιωτική διαχείριση και ανάπτυξη του λιμένα του Πειραιά, η επαναλειτουργία του ναυπηγείου στη Σύρο και οι έρευνες για την εκμετάλλευση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο είναι μόνο μερικές από αυτές. Αρχικά προτείνεται τρόπος συστηματικής περιγραφής- καταγραφής των εταιρειών του κλάδου. Στη συνέχεια, η ποιοτική έρευνα, με συνεντεύξεις ειδικών και εμπλεκομένων σε θέματα λιμένων, ναυτιλίας και ναυπηγοεπισκευής εντόπισε τα ακόλουθα βιώσιμα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του κλάδου: • Η γεωστρατηγική θέση των περισσότερων επιχειρήσεων • Η τεχνογνωσία και η φήμη των Ελληνικών συνεργείων • Το μέγεθος του ακτοπλοϊκού στόλου και η συγκέντρωση του στον Πειραιά καθώς και παράγοντες και το μηχανισμό που επιδρούν και επηρεάζουν τη ναυπηγοεπισκευή στην Ελλάδα. Προτείνονται τέσσερα ποιοτικά μοντέλα που αναπτύχθηκαν για την κατανόηση και αξιολόγηση: • της ανταγωνιστικότητας • του κύκλου εργασιών • του κόστους υπηρεσιών και προϊόντων • της αξίας στις υπηρεσίες και στα προϊόντα όπως την αντιλαμβάνεται ο πελάτης τα οποία μπορούν να εξειδικευτούν περαιτέρω στις ιδιαιτερότητες κάθε επιχείρησης. Στο τέλος, οι προτεινόμενες στρατηγικές και δράσεις λαμβάνουν υπόψη τον εκτιμώμενο χρόνο υλοποίησης των μεταβολών που επηρεάζουν το χώρο και ταξινομούνται σε βραχυπρόθεσμες και μεσομακροπρόθεσμες. Ακολουθούν οι κυριότερες: - Η ανάπτυξη των δύο μεγαλύτερων λιμένων (του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης), και το ενδιαφέρον, οι υποχρεώσεις και οι αποφάσεις της νέας διοίκησης της ΟΛΠ ΑΕ θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις, δημιουργώντας προϋποθέσεις για μεταβολές τόσο στο βραχυπρόθεσμο όσο και στο μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα. - Η ναυπηγοεπισκευή στην Ελλάδα δεν είναι χαμηλού κόστους. Για τη βιώσιμη ανάπτυξή της πρέπει να προσφέρονται διαφοροποιημένες υπηρεσίες και προϊόντα. Προτείνεται η δημιουργία κέντρων με στόχο την ανάπτυξη πρωτοπόρων και καινοτόμων υπηρεσιών και προϊόντων, εμπνευσμένων από τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις ανάγκες των χρηστών, με τη συμμετοχή Πολυτεχνικών Σχολών και Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, καθώς και την εκμετάλλευση σχετικών Ενωσιακών κινήτρων. - Οι μικρότερες εταιρείες, με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, προτείνεται να εστιάζουν σε συγκεκριμένες νησίδες της αγοράς, αξιοποιώντας, ενισχύοντας και προβάλλοντας την εξειδίκευσή τους. Από την άλλη, τα μεγάλα ναυπηγεία, εφόσον διαθέτουν τους πόρους (προσωπικό, τεχνογνωσία ή στρατηγικές συνεργασίες, εγκαταστάσεις, εξοπλισμό και χρηματοδότηση) μπορούν να απευθύνονται σε ευρύ πεδίο δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένων και άλλων βιομηχανιών προϊόντων και υπηρεσιών, εξασφαλίζοντας συνεχή απασχόληση του προσωπικού τους και εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού τους και σε περιόδους ύφεσης του κλάδου στην Ελλάδα. - Για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, η ενασχόληση με έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας δίνει διέξοδο από το αυξημένο εργατικό κόστος. Ως παραδείγματα παρατίθενται τα Mega Yachts, οι μελλοντικές ευκαιρίες από την κρουαζιέρα (η εξέλιξη του Πειραιά σε Home port για την Κρουαζιέρα) καθώς και τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής. Προτείνεται ακόμη, η διερεύνηση του ασφαλιστικού και των εισφορών του, της φορολογίας και λοιπών βαρών από την πολιτεία. Τέλος, η κατάλληλη διαμόρφωση (μείωση) των τελών και χρεώσεων από τους φορείς διαχείρισης των λιμένων θα αυξήσει το δέλεαρ για εκτέλεση περισσότερων εργασιών στους ναυπηγοεπισκευαστικούς χώρους που ελέγχουν. - Η πολιτεία μπορεί να υποστηρίξει τη ναυπηγοεπισκευή φροντίζοντας για τη συστηματική και εστιασμένη παρακολούθηση του κλάδου, μέσω ενός φορέα με τεχνογνωσία σε λιμενικά- ναυτιλιακά και ναυπηγοεπισκευαστικά θέματα, ο οποίος θα καταγράφει τα προβλήματα και θα διευκολύνει τις λύσεις, δημιουργώντας ταυτόχρονα κίνητρα για την προσέλκυση νέων επενδύσεων. - Η υποστήριξη και ανάπτυξη του ναυτιλιακού Cluster, το οποίο θα ωφεληθεί ιδιαίτερα από την εξέλιξη των λιμένων και αναμένεται να υποστηρίξει τη ναυπηγοεπισκευή μέσα από στρατηγικές συμμαχίες, οικονομίες κλίμακας, καθώς και οργανωμένο μάρκετινγκ με προβολή των δυνατοτήτων του κλάδου. - Στο πλαίσιο της γαλάζιας ανάπτυξης και της κυκλικής οικονομίας παρουσιάζονται νέες ευκαιρίες που πρέπει να αξιοποιηθούν. Τα ναυπηγεία βοηθούν στην μακροχρόνια εκμετάλλευση των υλικών πόρων από τους οποίους κατασκευάζονται τα πλοία, αφού παρατείνουν τη ζωή αυτών με επισκευές- συντήρηση- μετασκευές και αυτή τους η ιδιότητα πρέπει να προβληθεί με στόχο τη χρηματοδότηση για τον εκσυγχρονισμό και την βελτίωση της παραγωγικότητάς τους. - Ενδιαφέρον παρουσιάζει η διερεύνηση της δυνατότητας συνεργασίας του κλάδου με ηγέτες του χώρου, όπως π.χ. τα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας, με την αρωγή της ισχυρής Ελληνικής πλοιοκτησίας η οποία αποτελεί τον καλύτερο πελάτη τους και θα μπορούσε και η ίδια να αποκομίσει ιδιαίτερα οφέλη από μία τέτοια εξέλιξη. - Σημαντική επίσης, είναι η εκπαίδευση νέων σε τεχνικά επαγγέλματα και η απορρόφησή τους στον κλάδο, για την διατήρηση της τεχνογνωσίας, της εμπειρίας, της φήμης και της παράδοσης των Ελληνικών συνεργείων. | el |
heal.abstract | After 2008 shipbuilding/ ship repairs in Greece experienced a sharp decline in turnover, resulting in the downsizing of a significant number of companies, a decline in foreign exchange inflows and rising unemployment in the sector. Recently, and particularly since 2016, there have been significant changes that mark an era of developments. Private management and development of the port of Piraeus, reopening of the shipyard in Syros and investigations into the exploitation of hydrocarbon deposits in the Eastern Mediterranean are just some of them. Initially, a way of systematic outline and recording of the companies in the industry is proposed. Subsequently, qualitative research, including interviews with experts in ports, shipping and shipbuilding/ repairs, identified the following sustainable competitive advantages of the industry: • The geostrategic position of most shipbuilding/ ship repairs businesses • The reputation and know-how of the Greek technical crews • The size of the coastal shipping (ferry fleet) and its concentration in the broader Piraeus area as well as factors, and mechanisms affecting shipbuilding/ ship repairs in Greece. Four quality models were developed for the understanding and the assessment of the: • competitiveness • turnover • cost of services and products • value of services and products as perceived by the customer which can be further specialized in the specifics of each company. Finally, the recommended strategies and actions take into consideration the estimated time of the implementation of the changes that affect the industry and are classified in the short and medium to long term, and few of them are listed below: - The development of the two largest ports (Piraeus and Thessaloniki), the interest, obligation, and decisions of the new management of “ΟΛΠ ΑΕ” (Piraeus Port Authority SA) will play an important role in the developments, creating the necessary conditions for change both in the short and medium-term. - Shipbuilding/ ship repairs in Greece are not low cost. Sustainable development requires diversified services and products. It is proposed to establish centers to develop innovative services and products, inspired by technological developments and user needs, involving Polytechnic Schools and Universities, and exploiting relevant European Union incentives. - Smaller companies, with the obstacles they face, are encouraged to focus on specific market niches, utilizing, enhancing and promoting their specialization. On the other hand, large shipyards, if they have the resources (staff, know-how or strategic partnerships, facilities, equipment, and funding) can address a wide range, including industrial services and products, ensuring the continued employment of their staff and the exploitation of their facilities and equipment at times of recession of the Greek Shipbuilding sector. - To enhance competitiveness, engaging in high value-added projects gives way to increased labor costs. Examples include the Mega Yachts, future cruise opportunities (Piraeus development to Homeport for the cruise) as well as the Navy and Hellenic Coast Guard equipment programs. It is also proposed to investigate the State's insurance and its contributions, taxation and other burdens. Finally, the proper management (reduction) of port fees and charges by port operators will increase the lure of more work being carried out in the infrastructure (shipyard facilities) under concession. - The state can support shipbuilding by providing systematic and focused monitoring of the industry through a body of expertise in port, maritime and shipbuilding issues, which shall record problems and facilitate solutions while generating new incentives to attract investments. - Support and development of the Greek Maritime Cluster, which will benefit from the evolution of ports and is expected to support shipbuilding/ ship repairs through strategic alliances, economies of scale, as well as organized marketing and promotion of the sector. - New opportunities are emerging in the context of green growth and the circular economy. Shipyards help in the long-term exploitation of the material resources from which the ships are built, as they extend their life cycle by repairs, maintenance, and this attribute must be promoted to gain access to finance for the modernization and improvement of their productivity. - It is interesting to explore the possibility of the industry collaboration with market leaders, such as the South Korean shipyards, with the assistance of the influential Greek Shipowners which are their best customers and they could also benefit from such development. - An important issue is the training of young people in the technical professions and their absorption in the shipbuilding/ ship repairs sector, to maintain the know-how, experience, reputation, and tradition of the Greek technical crews. | en |
heal.advisorName | Γιαντσή, Θεοδώρα | el |
heal.committeeMemberName | Γιαντσή, Θεοδώρα | el |
heal.committeeMemberName | Νάνου, Αικατερίνη | el |
heal.committeeMemberName | Μουτζούρης, Κωνσταντίνος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 230 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: