HEAL DSpace

Διερεύνηση της εξοικείωσης των Ελλήνων οδηγών με το εναλλακτικό καύσιμο

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Δριβάκου, Άννα el
dc.contributor.author Drivakou, Anna en
dc.date.accessioned 2020-07-16T08:32:30Z
dc.date.available 2020-07-16T08:32:30Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/50886
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.18584
dc.rights Default License
dc.subject Έλληνες οδηγοί el
dc.subject Greek drivers en
dc.subject Εναλλακτικά καύσιμα el
dc.subject Βιώσιμες μεταφορές el
dc.subject Υγραέριο el
dc.subject Ηλεκτρικό όχημα el
dc.subject Φυσικό αέριο el
dc.subject Εκπομπές αερίων el
dc.subject Alternative fuels en
dc.subject Sustainable transport en
dc.subject LPG en
dc.subject Electric vehicle en
dc.subject Natural gas en
dc.subject Gas emissions en
dc.title Διερεύνηση της εξοικείωσης των Ελλήνων οδηγών με το εναλλακτικό καύσιμο el
dc.title Investigating the conversant of alternative fuel by Greek drivers en
heal.type bachelorThesis
heal.generalDescription Στην παρούσα διπλωματική εργασία στόχος είναι η διερεύνηση της γνώσης και της αποδοχής των Ελλήνων οδηγών για τα εναλλακτικά καύσιμα, καθώς και ο προσδιορισμός των βασικότερων παραγόντων που επηρεάζουν την επιλογή τους. Ως εναλλακτικό καύσιμο ορίζεται κάθε καύσιμο εκτός των συμβατικών βενζίνης και πετρελαίου. Οι αναλύσεις βασίζονται σε διαδικτυακή έρευνα που διεξήχθη σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Ελλάδα, από την οποία συγκεντρώθηκαν πάνω από 3500 ερωτηματολόγια. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το μεγαλύτερο ποσοστό των Ελλήνων οδηγών συγκρίνει τις διαφορετικές επιλογές καυσίμων λαμβάνοντας υπόψιν του την κατανάλωση καυσίμου, τα ετήσια έξοδα λειτουργίας, το συνολικό κόστος αγοράς του οχήματος, ενώ αρκετοί είναι αυτοί που δεν γνωρίζουν μερικά από τα διαθέσιμα εναλλακτικά καύσιμα, δίνοντας ωστόσο τον σωστό ορισμό των «εναλλακτικών καυσίμων». Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων του μοντέλου πρόβλεψης της πιθανότητας αγοράς οχήματος εναλλακτικού καυσίμου προέκυψε ότι το φύλο, η ηλικία, το επίπεδο ενημέρωσης, η κατανάλωση καυσίμου, η μάρκα/μοντέλο του αυτοκινήτου και οι εκπομπές αερίων, είναι χαρακτηριστικά που επηρεάζουν την αγορά ενός οχήματος μη συμβατικού τύπου. el
heal.generalDescription This diploma thesis aims to investigate the knowledge and acceptance of alternative fuels by Greek drivers and identify the key factors affecting their choice. As alternative fuel prescribed any fuel, apart from gasoline and petroleum. The analyzes are based on an online survey took place in France, Germany, Italy and Greece, of which over 3500 questionnaires were collected. According to the results of the survey, the majority of Greek drivers compare the different fuel options taking into account the fuel’s consumption, the annual operating costs, the total purchase cost of the vehicle, even though many are unaware of some of the available alternative fuels, they refer the right definition of “alternative fuels”. The predictive model of the propability to purchasing an alternative fuel’s vehicle shows that gender, age, level of information, fuel consumption, the brand/model of the car and the emissions of gases are factors that affect the purchase of an unconventional vehicle. Keywords: Greek en
heal.classification Μεταφορές & συγκοινωνιακή υποδομή el
heal.classification Πολιτικών μηχανικών el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2020-03-10
heal.abstract Το ενεργειακό πρόβλημα που έγκειται στη συνεχή αύξηση της κατανάλωσης ενέργειας και στην εξάντληση των ενεργειακών αποθεμάτων, καθώς και η μόλυνση του περιβάλλοντος που προκύπτει από τη γενικότερη ανθρωπογενή δραστηριότητα, εγείρουν την ανάγκη για άμεσες και δραστικές λύσεις. Κατά συνέπεια, η εξέλιξη της τεχνολογίας στον τομέα των μεταφορών και της παραγωγής ενέργειας, έχει ως βασικούς στόχους την προστασία του περιβάλλοντος και τη μείωση της εξάρτησης από τις ορυκτές πηγές ενέργειας. Παράλληλα έχουν υπάρξει πρωτοβουλίες σε διεθνή κλίμακα για τη χάραξη μιας κοινής ενεργειακής πολιτικής με δεσμευτικό χαρακτήρα για τα συμβαλλόμενα κράτη, όπου προτείνονται στρατηγικές και τίθενται οι κύριες κατευθύνσεις για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων. Το ζήτημα της "βιωσιμότητας" δεν ήταν ποτέ τόσο σημαντικό στην ιστορία του ανθρώπου όσο σήμερα, ξεπερνώντας άλλες τάσεις στην τεχνολογία των οχημάτων όπως η ποιότητα, η ταχύτητα και η ευελιξία στην οδήγηση, οι οποίες ήταν κορυφαίες προτεραιότητες τα τελευταία χρόνια. Η σημασία που δίνεται στην αειφορία οφείλεται κυρίως στην κοινωνική ευαισθητοποίηση σχετικά με την αναγκαιότητα εξεύρεσης ισορροπίας μεταξύ της ανθρώπινης ανάπτυξης και της διατήρησης του περιβάλλοντος. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που εξηγούν την ανάγκη μετάβασης από τις συμβατικές επιλογές στον τομέα των οδικών μεταφορών προς νέες επιλογές, μεταξύ των οποίων είναι: η αύξηση της τιμής του πετρελαίου, τα προβλήματα της κλιματικής αλλαγής, οι αυξανόμενοι περιορισμοί στις ρυπογόνες εκπομπές, η υψηλή εξάρτηση του τομέα των οδικών μεταφορών από το πετρέλαιο, το οικονομικό αντίκτυπο, οι γεωλογικές ανησυχίες κ.λπ. Η εξάντληση των πετρελαϊκών πόρων και οι σχετικές πολιτικές-οικονομικές επιπτώσεις οδηγούν στην ανάγκη αξιολόγησης των εναλλακτικών πηγών ενέργειας και στη μείωση της εξάρτησης από το πετρέλαιο. Συνεπώς, κρίνεται αναγκαία η ενθάρρυνση της αγοράς εναλλακτικών καυσίμων σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα βενζίνης και ντίζελ. Οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υγραέριο (LPG), το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG), τα βιοκαύσιμα και το υδρογόνο, τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs), τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (P)HEVs και τα οχήματα με κυψέλες καυσίμου (HFCV) προσφέρουν μια ελκυστική λύση για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Σήμερα ένα ευρύ φάσμα επιλογών καθαρότερων οχημάτων και εναλλακτικών τεχνολογιών είναι εμπορικά διαθέσιμο. Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκαλούνται από κάθε προσωπική επιλογή καθιστούν ακόμα πιο σημαντική μια συνειδητοποιημένη και υπεύθυνη απόφαση επιλογής οχήματος τόσο του ίδιου του οδηγού, όσο και των κατασκευαστών και των υπευθύνων χάραξης πολιτικής. Στη βιβλιογραφία περιγράφονται πολλοί παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την αγορά ενός οχήματος εναλλακτικού καυσίμου, οι κυριότεροι από τους οποίους είναι η τιμή αγοράς οχήματος, το εύρος οδήγησης και η διαθεσιμότητα των υποδομών ανεφοδιασμού/επαναφόρτισης. Ωστόσο οι περισσότερες έρευνες αναγνωρίζουν ότι η ενημέρωση και η εξοικείωση των πολιτών με το εναλλακτικό καύσιμο είναι ακόμα σε μεγάλο βαθμό περιορισμένη. v Στόχος της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας είναι η διερεύνηση των παραγόντων που επιδρούν στην αγορά ενός οχήματος εναλλακτικού καυσίμου, εξετάζοντας στοιχεία όπως τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των ερωτώμενων, τις συνήθειες μετακίνησης και τις παραμέτρους που λαμβάνουν υπόψιν κατά την αγορά οχήματος. Για το σκοπό αυτό διεξήχθη διαδικτυακή έρευνα σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Ελλάδα, από την οποία συγκεντρώθηκαν συνολικά πάνω από 3500 ερωτηματολόγια. Στη συνέχεια, αναπτύχθηκε πρότυπο Λογιστικής Παλινδρόμησης για την Ελλάδα, όπου ως εξαρτημένη μεταβλητή ορίστηκε η πιθανότητα αγοράς οχήματος εναλλακτικού καυσίμου. Για την αξιολόγηση του μοντέλου πρόβλεψης χρησιμοποιήθηκαν μέτρα κατηγοριοποίησης, όπως η ευαισθησία, η ακρίβεια κ.ά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της διαδικτυακής έρευνας προκύπτει ότι στη πλειοψηφία τους οι Έλληνες οδηγοί συγκρίνουν τις διαφορετικές επιλογές καυσίμων πριν αγοράσουν ένα όχημα, λαμβάνοντας κυρίως υπόψιν τους: την κατανάλωση καυσίμου, τα ετήσια έξοδα λειτουργίας αλλά και το συνολικό κόστος αγοράς του οχήματος. Οι κύριες πηγές πληροφόρησης που χρησιμοποιούν είναι η ενημέρωση από στόμα σε στόμα και οι αντιπροσωπείες, ενώ αυτές που εμπιστεύονται περισσότερο προέρχονται από ανεξάρτητες πηγές όπως άλλοι ιδιοκτήτες, φόρουμ (forum) και ιστοσελίδες. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως ένα σχετικά υψηλό ποσοστό αυτών δεν γνωρίζουν μερικά από τα διαθέσιμα εναλλακτικά καύσιμα (το οποίο έως ένα βαθμό δικαιολογείται λόγω των περιορισμένων στρατηγικών ενημέρωσης), ωστόσο περισσότεροι από τους μισούς δίνουν τον σωστό ορισμό των «εναλλακτικών καυσίμων». Τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα των οχημάτων μη συμβατικού τύπου όπως διαμορφώνονται στην κοινή γνώμη είναι: το όφελος από το χαμηλότερο κόστος καυσίμων και η μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Ενώ ως μειονεκτήματα αναφέρουν: την υψηλότερη τιμή του οχήματος, την έλλειψη υποδομής ανεφοδιασμού/επαναφόρτισης και το μειωμένο εύρος οδήγησης. Από τα αποτελέσματα της Λογιστικής Παλινδρόμησης για την περίπτωση της Ελλάδας προκύπτει ότι οι νέοι άνδρες, οι οποίοι είναι ενημερωμένοι σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα που διατίθενται στην αγορά, εμφανίζουν μεγαλύτερες πιθανότητες υιοθέτησης οχήματος που τροφοδοτείται με εναλλακτικό καύσιμο. Εξίσου, άτομα τα οποία κατά την αγορά οχήματος, λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τους την κατανάλωση καυσίμου, τις εκπομπές αερίων και δείχνουν μικρό ενδιαφέρον για το μοντέλο/μάρκα του αυτοκινήτου που πρόκειται να αγοράσουν, θεωρούνται οι πιθανότεροι αγοραστές οχήματος μη συμβατικού τύπου. Τα παραπάνω συμπεράσματα αποτελούν ένα πρώτο βήμα για τη διερεύνηση των παραγόντων που συμβάλλουν στην επιλογή αγοράς οχήματος εναλλακτικού καυσίμου. Παρόλ’ αυτά, περαιτέρω έρευνα θα μπορούσε να εστιαστεί στην διεξαγωγή ερευνών που θα επικεντρώνονται περισσότερο στις επιθυμίες των οδηγών σημέρα, με βάση τις μεταφορικές τους ανάγκες, ώστε να καταγραφούν οι συνήθειες που είναι έτοιμοι να εγκαταλείψουν, καθώς και εκείνες που είναι πρόθυμοι, εκ νέου, να ακολουθήσουν. vi Δεδομένου ότι η τεχνολογία των οχημάτων εναλλακτικού καυσίμου διεισδύει σταδιακά στην παγκόσμια αγορά, η επανάληψη της έρευνας ανά τακτά χρονικά διαστήματα κρίνεται αναγκαία, αφού είναι σχεδόν βέβαιο ότι η γνώμη των οδηγών θα μεταβάλλεται ανάλογα με τα δεδομένα της εποχής. Τέλος, ενδέχεται να παρουσιάζει ενδιαφέρον η διεξαγωγή εκτεταμένης έρευνας σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές και ομάδες πληθυσμού, καθώς είναι πολύ πιθανό να παρατηρηθούν διαφορές ως προς τις συγκοινωνιακές υποδομές και τις συνήθειες μετακίνησης. el
heal.advisorName Βλαχογιάννη, Ελένη
heal.committeeMemberName Γιαννής, Γεώργιος el
heal.committeeMemberName Κεπαπτσόγλου, Κωνσταντίνος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 92 σ.
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής