dc.contributor.author |
Δεληκανίδης, Παντελεήμων
|
el |
dc.contributor.author |
Delikanidis, Panteleimon
|
en |
dc.date.accessioned |
2020-07-27T09:11:05Z |
|
dc.date.available |
2020-07-27T09:11:05Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/50991 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.18689 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Ναυάγια |
el |
dc.subject |
Ανάλυση ρίσκου |
el |
dc.subject |
Δυναμικά δέντρα σφαλμάτων |
el |
dc.subject |
Διαρροή πετρελαίου |
el |
dc.subject |
Διάβρωση |
el |
dc.subject |
Shipwrecks |
en |
dc.subject |
Risk analysis |
en |
dc.subject |
Dynamic fault trees |
en |
dc.subject |
Oil leakage |
en |
dc.subject |
Corrosion |
en |
dc.title |
Μελέτη για τη διαρροή πετρελαίου από ναυάγια. Εφαρμογή δυναμικών δέντρων σφαλμάτων (Dynamic Fault Trees) |
el |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Probabilistic risk analysis |
en |
heal.classification |
Πιθανοθεωρητική ανάλυση ρίσκου |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2018-07-27 |
|
heal.abstract |
Είναι γεγονός, πως στα Ελληνικά ύδατα εντοπίζεται ένας σημαντικός αριθμός βυθισμένων πλοίων. Πιο συγκεκριμένα, έχουν καταγραφεί 402 ενεργά ναυάγια μέχρι και το έτος 2009. Κατά συνέπεια, τόσο οι εγκλωβισμένες ποσότητες πετρελαίου στα πλοία αυτά, όσο και η γεωμορφολογία της Ελλάδας, με πληθώρα νησιωτικών συμπλεγμάτων και ακτών, καθιστούν τα ναυάγια αυτά μια ιδιαίτερα σημαντική περιβαλλοντική απειλή. Σύμφωνα με αυτό, γίνεται σαφές πως το πρόβλημα αυτό χρήζει μελέτης και αντιμετώπισης.
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως βασική επιδίωξη την ανάπτυξη ενός μοντέλου, που υλοποιεί ανάλυση ρίσκου έναντι διαρροής εγκλωβισμένου πετρελαίου από πλήρως βυθισμένα ναυάγια. Το μοντέλο, κατά κύριο λόγο, εστιάζει στα ναυάγια που βρίσκονται στις Ελληνικές θάλασσες και κατά συνέπεια είναι προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες κλιματικές συνθήκες που επικρατούν σε αυτές.
Διατηρώντας αυτό ως δεδομένο, πραγματοποιεί μια ολοκληρωμένη ανάλυση ρίσκου υπολογίζοντας αρχικά την πιθανότητα διαρροής εγκλωβισμένου πετρελαίου από το εκάστοτε ναυάγιο και εν συνεχεία τις συνέπειες από τυχόν διαρροή. Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τη σύνδεση αυτών των δύο μεταβλητών για την εκτίμηση της τιμής του ζητούμενου ρίσκου.
Η ουσιαστική χρησιμότητα της μεθοδολογίας είναι η εξαγωγή μιας σύγκρισης για το ρίσκο μεταξύ των ναυαγίων που βρίσκονται στον Ελλαδικό χώρο. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μια κατηγοριοποίηση των ναυαγίων ανάλογα με την επικινδυνότητα τους, λόγω ενδεχόμενης διαρροής πετρελαίου. Συνεπώς, το μοντέλο καθίσταται ως ένα εργαλείο λήψης απόφασης, στο πρόβλημα της επιλογής των πλέον επικίνδυνων ναυαγίων για εφαρμογή περιοριστικών μέτρων ή πρόωρης επέμβασης.
Σε πρώτο στάδιο, αφού διευκρινιστεί η έννοια του ναυαγίου, αναφέρεται η διεθνής και εγχώρια κατάσταση όσον αφορά τον τομέα αυτόν. Στη συνέχεια, πραγματοποιείται περιγραφή του θεωρητικού υπόβαθρου που απαιτείται για την κατανόηση του μοντέλου. Για την ακρίβεια, γίνεται παρουσίαση των δυναμικών δέντρων αστοχίας, που αποτελούν το βασικό εργαλείο που χρησιμοποιείται στον υπολογισμό της πιθανότητας έναντι διαρροής πετρελαίου από το ναυάγιο.
Το επόμενο στάδιο, είναι η εκτενής περιγραφή του μοντέλου για την πλήρη κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του. Στο σημείο αυτό, αναλύονται όλοι οι παράμετροι που υπεισέρχονται στο μοντέλο, οι επιμέρους υπολογισμοί, η απαραίτητη θεωρητική γνώση ώστε να γίνουν αντιληπτοί καθώς και οι διάφορες παραδοχές που λήφθηκαν υπόψιν.
Εν συνεχεία, το υπό μελέτη μοντέλο εφαρμόζεται για 25 πραγματικά ναυάγια που βρίσκονται στα Ελληνικά ύδατα. Τα ναυάγια αυτά ανήκουν σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες. Η πρώτη είναι δεξαμενόπλοια, η δεύτερη πολεμικά πλοία και η τρίτη υπόλοιπα συμβατικά πλοία. Συνεπώς, παρατίθενται αναλυτικά όλα τα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη διαδικασία αυτή.
3
Τέλος, πραγματοποιείται σχολιασμός των προαναφερθέντων αποτελεσμάτων. Με αυτό τον τρόπο, εντοπίζονται οι παράμετροι που ασκούν μεγαλύτερη επιρροή στο τελικό αποτέλεσμα, για την τιμή του ρίσκου έναντι διαρροής πετρελαίου. Τα αποτελέσματα που προκύπτουν, επιβεβαιώνονται με την υλοποίηση ανάλυσης ευαισθησίας για το υπό μελέτη μοντέλο. |
el |
heal.abstract |
It is known that there is plethora of shipwrecks in Greek Waters. To be more specific, experts have mentioned 402 shipwrecks up to 2009. Consequently, it could be characterized as an environmental threat, not only because of the tremendous amount of oil in these ships but due to geomorphology of Greece – a lot of islands and islets- as well. According to this, it is obvious that this problem must be solved.
The basic purpose of this dissertation is to develop a model, in order to conduct risk analysis for leakage of oil from shipwrecks. The model emphasizes on shipwrecks which are in Greek waters. And as a result, it is adapted to the special climate conditions of these sea waters.
In this direction, it realizes a complete risk analysis, calculating both the probability of oil’s leakage from the shipwreck and the possible consequences. After this, the model connects these two variables and estimates the final risk value.
The main usefulness of this methodology is to compare the risk value of the different shipwrecks which are in Greek waters. In this way, it is easy to categorize the shipwrecks in relationship with the looming danger. Thereafter, the model is an important decision making tool to prioritize the most dangerous cases of shipwrecks in order to implement measures of mitigation.
Concerning this thesis, first of all, it is mentioned the meaning of shipwreck and the situation of wrecks not only in the world but also in Greece. Subsequently, it is described the theoretical background in order to comprehend the model. To put it in another way, it is realized a presentation of dynamic fault trees which constitute the basic tool for the calculation of the probability of oil’s leakage from the shipwreck.
Moreover, it is carried out the analytical description of the model for the understanding of its fundamentals. At this point, it is presented the analysis of model’s parameters, the necessary calculations, the needed theoretical knowledge and the various assumptions which have been taken into account.
Furthermore, the process of the model is applied for 25 real shipwrecks which are in Greek’s sea waters. These shipwrecks belong to three different categories. The first one is the category of tankers, the second is the warships and the last is the non-tanker ships. So, all the results of this approach are listed.
Finally, all the results are analyzed. In this way, it is possible to point out all the parameters which have significant impact on the final result of risk’s value. Ending up, a sensitivity analysis is conducted in order to confirm the model’s results. |
en |
heal.advisorName |
Βεντίκος, Νικόλαος |
el |
heal.committeeMemberName |
Γκίνης, Αλέξανδρος-Αλβέρτος |
el |
heal.committeeMemberName |
Ζαραφωνίτης, Γεώργιος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Μελέτης Πλοίου και Θαλάσσιων Μεταφορών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
86 σ. |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|