dc.contributor.author |
Ψαρομιχαλάκη, Νίκη
|
el |
dc.contributor.author |
Psaromichalaki, Niki
|
el |
dc.date.accessioned |
2020-10-04T18:45:09Z |
|
dc.date.available |
2020-10-04T18:45:09Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/51264 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.18962 |
|
dc.description |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ)” |
el |
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Ασφάλεια λιμένων |
el |
dc.subject |
Κώδικας ISPS |
el |
dc.subject |
Αξιολόγηση ασφάλειας λιμενικής εγκατάστασης |
el |
dc.subject |
Διαχείριση κρίσεων |
el |
dc.subject |
Επιχειρησιακή συνέχεια |
el |
dc.subject |
Port security |
en |
dc.subject |
Port facility security assessment |
en |
dc.subject |
Crisis management |
en |
dc.subject |
Business continuity |
en |
dc.subject |
Isps code |
en |
dc.title |
Η εφαρμογή των διεθνών κανόνων ασφάλειας λιμένων (isps) ως εργαλείο διαχείρισης των κρίσεων και η χρήση βέλτιστων πρακτικών στους ελληνικούς λιμένες για την επίτευξη της επιχειρηματικής συνέχειας |
el |
dc.title |
The international port Security code (isps code) as a crisis management tool and the best practices in Greek ports for business continuity |
en |
heal.type |
masterThesis |
|
heal.classification |
Ναυτιλιακή βιομηχανία |
el |
heal.classification |
Shipping |
en |
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2020-02-21 |
|
heal.abstract |
Εδώ και πολλά χρόνια ο αστάθμητος παράγοντας του τυχαίου γεγονότος και κάθε απρόβλεπτη συνέπεια που μπορεί να προκαλέσει αυτό, αποτελεί το αδύναμο σημείο στην διαδικασία της διαχείρισης εταιρειών, οργανισμών, κρατών και εν γένει του έλεγχου της αντίδρασης και των επιπτώσεων στο άψυχο και έμψυχο δυναμικό.
Η κατάλληλη προετοιμασία για την αντιμετώπιση των κρίσιμων καταστάσεων είναι το κλειδί της επιτυχούς αντίδρασης ώστε να αντιμετωπιστούν οι παράγοντες των απειλών, αλλά και για να επανακτηθεί το απολεσθέν έδαφος.
Η εφαρμογή μιας ορθής μεθοδολογίας ανάλυσης επικινδυνότητας (risk assessment) η οποία θα εντοπίσει την εμφάνιση των πιθανών κινδύνων, την συχνότητα αυτών καθώς και τις επιπτώσεις τους, θα μας βοηθήσει να τους εξαλείψουμε ή να τους μειώσουμε διότι εξ αιτίας του απρόβλεπτου ανθρωπίνου παράγοντα έχουμε δυσκολίες στην απολυτή αντιμετώπιση αυτών.
Για αυτόν τον λόγο ο σχεδιασμός των σεναρίων αντίδρασης σε συνδυασμό με την εκπαίδευση και τις συχνές ασκήσεις, θα προετοιμάσουν τον ανθρώπινο παράγοντα και εμμέσως την επιχείρηση /οργανισμό / κράτος να υιοθετήσει τις καλύτερες τεχνικές και συγχρόνως να διατηρήσει κατά την διάρκεια που εξελίσσεσαι η κρίση, υψηλό ψυχολογικό προφίλ.
Στον χώρο της ναυτιλίας η διαχείριση των κρίσεων εντάχθηκε στο πρόσφατο παρελθόν, με τους κώδικες ασφαλούς διαχείρισης (ISM Code) και ασφάλειας σε λιμένες και πλοία (ISPS Code). Ο κώδικας ασφαλούς διαχείρισης αποτελεί το μέσω αντίδρασης του διεθνή οργανισμού IMO, ως απάντηση στα συχνά και σοβαρά ναυτικά ατυχήματα. Ο ISPS Code αποτελεί την συνέχεια του κώδικα ασφαλούς διαχείρισης στον χώρο της ασφάλειας του πλοίου και του λιμένα από εχθρικές πράξεις.
Η προσέγγιση των πιθανών κινδύνων, ο περιορισμός της έκθεσης σε αυτούς και τέλος το σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση τους, είναι τα βήματα μέσω των οποίων θα φτάσουμε στο καλύτερο επιθυμητό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την επιχειρησιακή συνέχεια (business continuity) του εκάστοτε οργανισμού και εν προκειμένω τους φορείς διαχείρισης λιμένων.
Οι φυσικές καταστροφές, τα εμπορικά προβλήματα, τα ατυχήματα και η δολιοφθορά είναι από τα συνήθη γεγονότα τα οποία δύναται να δημιουργήσουν πρόβλημα στην βιωσιμότητα ενός λιμένα. Θα πρέπει να λάβουμε υπ όψιν μας ότι κανένα σχέδιο διαχείρισης κρίσης δεν είναι δυνατόν να εφαρμοσθεί από κοινού σε όλα τα λιμάνια. Ο ανθρώπινός παράγοντας και τα ανθρώπινα λάθη δεν γίνεται να προβλεφθούν. Έτσι λοιπόν αργά η γρήγορα ένας οργανισμός θα είναι υποχρεωμένος να έρθει αντιμέτωπος μια κατάσταση η οποία πολύ πιθανόν να επηρεάσει την πορεία του.
Σύμφωνα με τους χαρακτήρες λειτουργιάς και οργάνωσης, ορίζεται η μεθοδολογία η οποία θα συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένο σχέδιο καθοδήγησης και έλεγχού για τις χρονικές περιόδους πριν, κατά την διάρκεια και μετά την εμφάνιση του καταστροφικού γεγονότος. Περιορισμός των επιπτώσεων μιας κρίσης καθώς και η ταχυτάτη ανάκαμψη του φορέα διαχείρισης λιμένα από αυτήν, αποτελεί βασικό σκοπό του σχεδίου διαχείρισης κρίσεων.
Το σχέδιο διαχείρισης κρίσεων θα περιλαμβάνει και θα επεξηγεί επακριβώς τις διαδικασίες δράσης και τους ρόλους που ανατίθενται στα στελέχη μιας επιχείρησης, αποκλείοντας τα άτομα για τα οποία δεν έχει προκαθοριστεί υποχρέωση ανταπόκρισης.
Την σημερινή εποχή όλο και περισσότεροι οργανισμοί συνειδητοποιούν την αναγκαιότητα ενός σχεδίου διαχείρισης κρίσης, καθώς και την ετοιμότητα μιας ομάδας διαχείρισης και εφαρμογής αυτού έχοντας την πλήρη αντίληψη της μεθοδολογίας ενός «crisis management tool» – «Εργαλείο διαχείρισης Κρίσεων», αλλά και την δυνατότητα εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισης κρίσεων.
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται, μέσα από μία ιστορική ανασκόπηση, την εις βάθος κατανόηση της έννοιας της ασφάλειας των λιμένων και της μεθοδολογιάς διαχείρισης μίας κρίσης που συναντάται σε λιμένες και οφείλεται σε αδυναμίες και ελλείψεις των συστημάτων ασφάλειας των λιμενικών εγκαταστάσεων, θέτοντας ως πρωταρχικό στόχο την ανάλυση της επικινδυνότητας με την πιθανότητα εκδήλωσης ενός καταστροφικού γεγονότος το οποίο μπορεί και να πλήξει την επιχειρησιακή συνέχεια του φορέα διαχείρισης.
Στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας επιχειρούμε μία ιστορική αναδρομή και αναφορά στα τρομοκρατικά γεγονότα που έπληξαν τον τομέα της ναυτιλίας και οδήγησαν τους διεθνείς οργανισμούς στον καθορισμό των μέτρων και των σχετικών οδηγιών – νομοθετημάτων για την πρόληψη και την αποφυγή τρομοκρατικών χτυπημάτων. Ταυτόχρονα, θα διασαφανιστούν οι έννοιες που θα μας απασχόλησουν στις επόμενες ενότητες και αποτελούν τη βάση της ανάλυσης μας. Στο δεύτερο κεφάλαιο θα γίνει αναφορά στην ευρύτερη πολιτική της θαλάσσιας ασφάλειας σύμφωνα με το Διεθνές, Ευρωπαϊκό και Eθνικό δίκαιο για την πολιτική ασφάλειας των λιμένων και ανάλυση των απαιτήσεων του κώδικα ISPS. Στο τρίτο κεφάλαιο θα εστιάσουμε στην έννοια της Αξιολόγησης Ασφάλειας μιας Λιμενικής Εγκατάστασης, όπως αυτή ορίζεται από το ευρύτερο νομικό και εμπειρικό πλαίσιο, αναλύωντας τα στάδια για την εκπόνηση της.
Στη συνέχεια, στο τέταρτο κεφάλαιο θα αναλύσουμε την έννοια της Κρίσης και της Διαχειρίσης Κινδύνων, μέσα από μοντέλα ανάλυσης που συναντάμε στην διεθνή βιβλιογραφία και σε εφαρμογές αυτής στον χώρο της λιμενικής βιομηχανίας και της ευρύτερης ναυτιλιακής κοινότητας. Τέλος, στο πέμπτο κεφάλαιο θα επιχειρήσουμε μία μελέτη εφαρμογής – περίπτωσης (case study) των εργαλείων αξιολόγησης ασφάλειας, διαχείρισης κινδύνων και της μεθοδολογίας που αναπτύξαμε στις παραπάνω ενότητες σε ελληνικό λιμένα της επιλογής μας, πραγματοποιώντας μία ανάλυση επικινδυνότητας και προτείνοντας λύση για την βέλτιστη εφαρμογή και την επίτευξη επιχειρησιακής συνέχειας, ενώ θα κλείσουμε με τα γενικά συμπεράσματα και την συνολική ανασκόπηση της εργασίας. |
el |
heal.abstract |
For many years the indisputable factor of random occurrence and any unforeseen consequence that it can cause, is the weak point in the process of managing companies, organizations, states and in general the control of reaction and impact on inanimate and inactive potential.
Proper preparation for dealing with critical situations is the key to a successful response to address the threat factors and also to regain lost ground.
Applying a proper risk assessment methodology that will identify the occurrence of potential risks, their frequency and their impacts will help us eliminate or reduce them because of the unforeseen human factor we have difficulties in absolute treatment of them.
For this reason, designing reaction scenarios in combination with training and frequent exercises will prepare the human factor and indirectly the business / organization / state to adopt the best techniques and at the same time maintain the high psychological crisis during the crisis. Profile.
In the field of shipping, crisis management has been integrated in the recent past with ISM Code and ISPS Code. The Code of Safe Governance is the response by the international organization IMO, in response to the frequent and serious maritime accidents. The ISPS Code is a continuation of the Code of Safe Administration in the field of ship and port security by hostile acts.
Approaching the potential risks, limiting exposure to them and finally the action plan to address them are the steps to achieve the best desired outcome in terms of the business continuity of the organization and in this case port management bodies.
Natural disasters, commercial problems, accidents and sabotage are common occurrences that can create a problem for a port's viability. We must bear in mind that no crisis management plan can be implemented jointly in all ports. The human factor and human mistakes cannot be predicted. So, sooner or later, an organization will have to face a situation that is likely to affect its course.
According to the function and organization characters, the methodology is defined which will include a specific guidance and control plan for the periods before, during and after the catastrophic event. Reducing the impact of a crisis and the rapid recovery of the port management body from it is a key objective of the crisis management plan.
The crisis management plan will include and explain precisely the action procedures and roles assigned to executives of a business, excluding those for whom no response has been predetermined.
Through a historical review, the following thesis deals with an in-depth understanding of port security, crisis management and the methodology encountered in ports due to the weaknesses and shortcomings of port facility security systems. The primary objective is the risk assessment of catastrophic events to measure the affect on operational continuity of the port management.
In the first chapter of the thesis we attempt a historical retrospective and reference of the terrorist incidents that hit the shipping sector and led international organizations to define measures and related directives – legislations to prevent and avoid terrorist attacks. At the same time, the concepts that will be discussed in the following sections form the basis of our analysis. The second chapter will address the broader maritime security policy in line with the international, European and national port security strategy and analyze the requirements of the ISPS Code. In the third chapter, we will focus on the concept of Port Security Assessment, as defined by the broader legal and empirical framework, analyzing the steps for its preparation. Furthermore, in the fourth chapter we will analyze the concept of Crisis and Risk Management, through specific models that we find in international literature as well as its applications in the port industry field and also in the wider maritime community.
Finally, in the fifth chapter we will attempt to use a case study about the security assessment, risk management and the methodology we developed in the above sections in a Greek port of our choice, performing a risk analysis and proposing a solution in order to reach an optimal implementation and achieve business continuity. We are going to conclude with general assumptions and an overview of the whole study. |
en |
heal.advisorName |
Αραβώσης, Κωνσταντίνος |
|
heal.committeeMemberName |
Αραβώσης, Κωνσταντίνος |
|
heal.committeeMemberName |
Τσακανίκας, Άγγελος |
|
heal.committeeMemberName |
Παναγιώτου, Νικόλαος |
|
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|