dc.contributor.author |
Μαζαράκη, Σπυρούλα Ηρώ
|
|
dc.date.accessioned |
2020-11-02T06:53:01Z |
|
dc.date.available |
2020-11-02T06:53:01Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/51691 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.19389 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Βεβήλωση |
el |
dc.subject |
Ενδιάμεσος Χώρος |
el |
dc.subject |
Αντιστροφή |
el |
dc.subject |
Μετατόπιση |
el |
dc.subject |
Διαφορά |
el |
dc.subject |
Profanation |
en |
dc.subject |
In between |
en |
dc.subject |
Difference |
el |
dc.subject |
Deplacement |
el |
dc.subject |
Trickster |
el |
dc.title |
Τελέσεις εντός του ενδιάμεσου χώρου |
el |
dc.contributor.department |
Έρευνα στην Αρχιτεκτονική: Σχεδιασμός - Χώρος - Πολιτισμός |
el |
heal.type |
masterThesis |
|
heal.secondaryTitle |
Τα τρία στάδια της βεβήλωσης |
el |
heal.generalDescription |
Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία διερευνά τον ενδιάμεσο χώρο ως έναν μηχανισμό ανάγνωσης και ως πρακτική μετασχηματισμού των σχέσεων, ανάμεσα σε αδιαμφισβήτητες χωρικές και λογικές επικράτειες. Η διερεύνηση του ενδιάμεσου χώρου αποκτά το νόημά της όταν κάθε επιτέλεση που τον συγκροτεί, νοείται ως μια συνειδητή διαδικασία μετάβασης και αλλαγής.
Η βεβήλωση αποτελεί εκείνη την ενέργεια που ξεκλειδώνει σταδιακά, σε τρία στάδια, αυτή τη συνύπαρξη, καθώς τελείται αρχικά ως ιερόσυλη πράξη που κλονίζει μια διάκριση· στη συνέχεια, ως ενέργεια που μετέρχεται αυτής της σταθερής σχέσης με αιρετικό τρόπο, ανατρέποντας τη δεδομένη σχέση μεταξύ των στοιχείων μέσω της αμέλειας και του παιχνιδιού και τέλος, ως εκείνη η πράξη που εξουδετερώνει το ίδιο σύστημα που βεβηλώνει, επαναφέροντας στην ανθρώπινη κοινοχρηστία ότι ανήκε προηγουμένως στους θεούς. |
el |
heal.classification |
Φιλοσοφία |
el |
heal.classification |
Ανθρωπολογία |
el |
heal.classification |
Κοινωνιολογία |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2020-02-11 |
|
heal.abstract |
Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία διερευνά τον ενδιάμεσο χώρο ως έναν μηχανισμό ανάγνωσης και πρακτική μετασχηματισμού των σχέσεων, ανάμεσα σε αδιαμφισβήτητες χωρικές και λογικές επικράτειες. Ο ενδιάμεσος χώρος, στην ευρύτερη θεωρία αναγνωρίζεται, από τη μια, ως ένα πεδίο αλληλοσυσχέτισης, μετασχηματισμού και διερώτησης των σχέσεων ανάμεσα στα στοιχεία που τον πλαισιώνουν και από την άλλη, ως ένα στάδιο μετάβασης, ένα κατώφλι. Το βασικό επιχείρημα της έρευνας είναι το γεγονός πως οι δύο αυτές προσεγγίσεις αποκτούν νόημα μόνο όταν διερευνηθούν μαζί, στην ενότητά τους. Η διερεύνηση του ενδιάμεσου χώρου αποκτά το νόημά της όταν κάθε επιτέλεση που τον συγκροτεί, νοείται ως μια συνειδητή διαδικασία μετάβασης και αλλαγής.
Η βεβήλωση αποτελεί εκείνη την ενέργεια που ξεκλειδώνει σταδιακά, σε τρία στάδια, αυτή τη νέα συνύπαρξη, καθώς τελείται αρχικά ως ιερόσυλη πράξη που κλονίζει μια διάκριση, εν προκειμένω τη διάκριση ανάμεσα στο ιερό και το βέβηλο, όπως την προσεγγίζει ο G. Agamben. Στη συνέχεια, ως ενέργεια που μετέρχεται αυτής της σταθερής σχέσης με αιρετικό τρόπο, ανατρέποντας τη δεδομένη σχέση μεταξύ των στοιχείων μέσω της αμέλειας και του παιχνιδιού και τέλος, ως εκείνη η πράξη που εξουδετερώνει το ίδιο σύστημα που βεβηλώνει, επαναφέροντας στην ανθρώπινη κοινοχρηστία ότι ανήκε προηγουμένως στους θεούς.
Έτσι, το πρώτο στάδιο περιλαμβάνει βεβηλώσεις διαχωρισμού, δηλαδή τελέσεις που ενεργοποιούν τη διαφορά ανάμεσα στα στοιχεία προκειμένου να αναδειχθεί η διάκριση μεταξύ τους ως τεχνητή κατασκευή, το δεύτερο στάδιο περιλαμβάνει βεβηλώσεις αντιστροφής, δηλαδή ενέργειες που αλλάζουν θεμελιωμένες ιεραρχικές σχέσεις ή το εύρος και τον βαθμό εμπλοκής κάθε όρου στη διαμόρφωση του ενδιάμεσου χώρου και το τρίτο στάδιο περιλαμβάνει βεβηλώσεις μετατόπισης, δηλαδή τελέσεις που κλονίζουν εκ θεμελίων το σύστημα που γέννησε εξαρχής την αντίθεση.
Τα τρία στάδια της βεβήλωσης διερευνώνται, στη συνέχεια, στα πλαίσια του μύθου των trickster, ως ενέργειες αυτού του αρχετυπικού αντι- ήρωα, που συναντάται στη λαϊκή και θρησκευτική παράδοση διαφορετικών πολιτισμών, ο οποίος επινοεί τεχνάσματα και απάτες, παραβαίνει τους κανόνες, με σκοπό να χορτάσει την πείνα του, εκείνη την αρχή της επιθυμίας του να αμφισβητείς τα δεδομένα και να βρίσκεις τρόπους -συνειδητά πια- να ζεις και να μετασχηματίζεις τον κόσμο. |
el |
heal.abstract |
This research is a stroll through the in-between space and its features that can form a way of seeing, experiencing and transforming everyday life. In-between space, in the broader theory, is viewed on the one hand as a field of interrelationship, transformation and interrogation of the relationships between the elements surrounding it and on the other as a transition stage, a threshold.
The main argument of the research is that these two approaches only make sense when explored together in their unity. The exploration of the in-between space acquires its meaning when every performance that constitutes it is understood as a conscious process of transition and change.
Desecration is that focal energy that gradually unlocks, in three stages, this new coexistence, as it is initially a sacred act that shakes a distinction, in this case the distinction between sanctuary and desecration, as approached by G. Agamben, restoring to human communion that it previously belonged to the gods. Then, as an action that transcends this constant relation in a heretical way, overturning the given relation between the elements and finally, as the act that neutralizes that system that defiles.
Thus, the first stage includes separation statements, that is, actions that trigger the difference between the elements in order to show the temporality of the relationship that distinguishes them, the second stage involves reversal statements, that is, actions that change fundamental hierarchical relationships or ranges of each term in the configuration of the in-between space and the third stage includes displacement statements, that is, fundamentals that shake the system that originally created the opposition.
The three stages of desecration are then investigated in the context of the trickster myth as actions of this archetypal anti-hero, who encounters folk and religious traditions of different cultures, who devises tricks and deceit, violates the rules in order to fulfill his hunger, that main principle of his desire, in order to question the facts and find ways - consciously - to be and change the world. |
en |
heal.advisorName |
Παρμενίδης, Γιώργος |
|
heal.committeeMemberName |
Λάββα, Ρίβα |
|
heal.committeeMemberName |
Γυπαράκης, Γιώργος |
|
heal.academicPublisher |
Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
65 |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|