heal.abstract |
Η μελέτη των στάσεων, των πεποιθήσεων, των αντιλήψεων και των αξιών που έχουν οι
εργαζόμενοι σε σχέση με την ασφάλεια, δηλαδή της κουλτούρας ασφάλειας, αποτελεί την
εφαρμογή προληπτικών και όχι αντιδραστικών προσεγγίσεων για την αντιμετώπιση των
ατυχημάτων και την προστασία της ανθρώπινης ζωής και του περιβάλλοντος. Παρόλο το
έντονο ενδιαφέρον για την κουλτούρα ασφάλειας σε πολλές βιομηχανίες υψηλής
επικινδυνότητας, λίγη προσοχή έχει δοθεί σε αυτή, σε μία από τις παγκοσμίως πιο
επικίνδυνες βιομηχανίες, την Ναυτιλία. Στόχος αυτής της διπλωματικής εργασίας είναι,
εκτός από μία σύντομη παρουσίαση της κουλτούρας ασφάλειας και των βασικών αρχών
της, η δημιουργία ενός μοντέλου εκτίμησής της για την ναυτιλία και η αποκρυπτογράφηση
των διαφορών ανάμεσα στις ομάδες του δείγματος (εθνικότητα, τύπος πλοίου, ηλικία),
όπως επίσης και της σχέσης ανάμεσα στις συνεχόμενες και τις συνολικές ώρες ύπνου των
ναυτικών και του επίπεδου της κουλτούρας ασφάλειας που διαθέτουν. Στην παρούσα
μελέτη χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο 45 δηλώσεων, όπου οι απαντήσεις
δίνονταν σε κλίμακα Likert 5 σημείων. Ένα σύνολο 1221 ερωτηματολογίων
συγκεντρώθηκαν, τα οποία είχαν συμπληρωθεί από Έλληνες και Φιλιππινέζους
ναυτικούς. Από την εφαρμογή της Ανάλυσης Κυρίων Συνιστωσών προέκυψαν εφτά
παράγοντες όταν χρησιμοποιήθηκε το κριτήριο του Kaiser και τέσσερις παράγοντες όταν
χρησιμοποιήθηκε το Screeplot, με τους εξαγόμενους παράγοντες να έχουν βρεθεί στην
εξεταζόμενη βιβλιογραφία. Οι διαφορές ανάμεσα στις ομάδες του δείγματος εξετάστηκαν
χρησιμοποιώντας τα στατιστικά τεστ t-test και ANOVA, τα αποτελέσματα των οποίων
έδειξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις ομάδες. Επιπλέον, προσδιορίστηκε
η σχέση των παραγόντων που προέκυψαν με τις συνεχόμενες και τις συνολικές ώρες
ύπνου των ναυτικών με χρήση του συντελεστή Spearman, με τον παράγοντα Στάση προς
την Ομαδικότητα και την Ασφάλεια να παρουσιάζει θετική συσχέτιση. Ακόμα,
στοχεύοντας στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ασάφειας στις κλίμακες Likert
έγινε χρήση των τριγωνικών ασαφών αριθμών για τον υπολογισμό των σκορ των
παραγόντων και πραγματοποιήθηκαν ξανά οι συγκρίσεις ανάμεσα στις ομάδες του
δείγματος και προσδιορίστηκε η σχέση των παραγόντων που προέκυψαν με τις
συνεχόμενες και τις συνολικές ώρες ύπνου των ναυτικών, καταλήγοντας σε κοινά
αποτελέσματα. Τέλος, η μελέτη της κουλτούρας ασφάλειας των ναυτικών αποτελεί το
πρώτο στάδιο για τον εντοπισμό αδυναμιών και προβλημάτων στα πληρώματα που θέτουν
σε κίνδυνο την ασφάλεια του πλοίου. Μέσα από την εκτίμηση αρχικά της κουλτούρας
ασφάλειας και στην συνέχεια την ανάπτυξη και τη βελτίωσή της γίνεται εφικτός ο στόχος
της πρόληψης των ατυχημάτων και της καλλιέργειας μιας στάσης περισσότερο
προσανατολισμένης στην ασφάλεια. |
el |