heal.abstract |
Οι υπερπληρωτές των σύγχρονων ναυτικών κινητήρων ντίζελ κατασκευάζονται σύμφωνα με τον υψηλών
προδιαγραφών αερο- και θερμοδυναμικό σχεδιασμό που εφαρμόζεται γενικά στις στροβιλομηχανές, όπως
τους αεριοστροβίλους και τους αεροκινητήρες. Σε αντίθεση με αυτές τις εφαρμογές, όμως, οι ναυτικοί
υπερπληρωτές λειτουργούν με τα χαμηλής ποιότητας ναυτιλιακά καύσιμα, με αποτέλεσμα να υπεισέρχεται
το πρόβλημα της ρύπανσης. Κάτω από αυτές τις δυσχερείς συνθήκες λειτουργίας, οι υπερπληρωτές
αναρροφούν αέρα γεμάτο σκόνη και αναθυμιάσεις από την πλευρά του συμπιεστή και βρώμικα καυσαέρια
από την πλευρά του στροβίλου. Εφόσον είναι αναγκαία η μέγιστη αεροδυναμική απόδοση στην γεωμετρία
του συμπιεστή και του στροβίλου, είναι φανερό ότι οποιαδήποτε ρύπανση στους αγωγούς ή τα πτερύγια,
επηρεάζει την αεροδυναμική τους και μπορεί να οδηγήσει σε πτώση του βαθμού απόδοσης.
Για αυτό τον λόγο, μέθοδοι καθαρισμού είναι διαθέσιμοι προκειμένου να αναχαιτίσουν την συσσώρευση
ρύπανσης στα εξαρτήματα του υπερπληρωτή και να διατηρήσουν την απόδοσή του όσο γίνεται πιο
σταθερή. Οι κατασκευαστές ενθαρρύνουν τους διαχειριστές να εφαρμόζουν τις καθιερωμένες μεθόδους,
όπως πλύσιμο με στερεά μέσα ή με νερό, εκδίδοντας αναλυτικές οδηγίες σχετικά με τις διαδικασίες, τα
χρονικά διαστήματα και τους πιθανούς κινδύνους. Εκτός από αυτές τις περιοδικές μεθόδους καθαρισμού,
μηχανικός καθαρισμός των εξαρτημάτων λαμβάνει χώρα κατά την γενική επισκευή προκειμένου να
αποκατασταθεί εντελώς ο βαθμός απόδοσης. Κατά την αποσυναρμολόγηση, οι επικαθίσεις των επιφανειών
είναι ενδεικτικές της ρύπανσης και της αποτελεσματικότητας των τρόπων καθαρισμού.
Ενώ η διαδικασία συντήρησης του υπερπληρωτή έχει ενσωματωθεί στην ρουτίνα των διαχειριστών, οι
κατασκευαστές δίνουν λίγες πληροφορίες σχετικά με την πραγματική πτώση που υφίσταται ο βαθμός
απόδοσης λόγω ρύπανσης όπως επίσης και για τις επιπτώσεις που έχει αυτή η πτώση όχι μόνο στον ίδιο
τον υπερπληρωτή αλλά και συνολικά στην λειτουργία του κινητήρα. Ο σκοπός αυτής της διπλωματικής
εργασίας είναι να ποσοτικοποιήσει την ρύπανση του συμπιεστή και του στροβίλου και να προσδιορίσει
πως αυτή επηρεάζει τις σημαντικές παραμέτρους του κινητήρα, όπως την πίεση και θερμοκρασία σάρωσης,
την πίεση και θερμοκρασία των καυσαερίων, την παροχή μάζας, τις στροφές του υπερπληρωτή, κλπ.
Το πρώτο βήμα περιλαμβάνει την κατανόηση των μηχανισμών και παραγόντων που συντελούν στην
δημιουργία ρύπανσης σε κάθε διαφορετικό εξάρτημα. Για να επιτευχθεί αυτό, είναι αναγκαίο να ληφθεί
υπόψιν το περιβάλλον λειτουργίας και κυρίως οι ιδιότητες και τα συστατικά μέρη του καυσίμου. Στην
πορεία, η σημασία της καθαριότητας τονίζεται καθώς επεξηγούνται τα αποτελέσματα της ρύπανσης σε
κάθε μέρος του υπερπληρωτή.
Στη συνέχεια, κάνοντας χρήση πειραματικών δεδομένων η μείωση του βαθμού απόδοσης μεταξύ των
καθαρισμών ποσοτικοποιείται, έτσι ώστε να μπορέσουμε να μελετήσουμε το φαινόμενο της ρύπανσης με
την χρήση του θερμοδυναμικού μοντέλου προσομοίωσης κινητήρα MOTHER του Εργαστηρίου Ναυτικής
Μηχανολογίας του ΕΜΠ. Η μηχανή που έχει επιλεγεί για την προσομοίωση είναι η δίχρονη, αργόστροφη,
εξακύλινδρη MITSUI-MAN B&W 6S60MC, εξοπλισμένη με έναν ABB VTR-564D-32 υπερπληρωτή.
Τροποποιώντας με τον κατάλληλο τρόπο τις καμπύλες απόδοσης στους χάρτες του συμπιεστή και του
στροβίλου και εισάγοντας τους νέους χάρτες στον προσομοιωτή, ο κινητήρας μας λειτουργεί κάτω απόδιαφορετικές συνθήκες ρύπανσης. Η προσομοίωση επαναλαμβάνεται για φορτία 50%, 75% και 100%
προκειμένου να διαπιστώσουμε που είναι εντονότερες οι επιπτώσεις.
Οι διάφορες επηρεαζόμενες παράμετροι του υπερπληρωτή και του κινητήρα εξετάζονται,
χρησιμοποιώντας την επί τοις εκατό αλλαγή της τιμής τους και διαγραμματική απεικόνιση . Εν τέλει,
γίνεται μια προσπάθεια να προσδιοριστεί σε τι βαθμό η ισχύς και ειδική κατανάλωση του κινητήρα
επηρεάζονται από την ρύπανση του υπερπληρωτή. |
el |