dc.contributor.author |
ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΙΡΗΝΗ ΑΣΗΜΙΝΑ
|
|
dc.date.accessioned |
2020-11-21T13:55:38Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/51992 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.19690 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Αξιολόγηση Βιωσιμότητας, Πολυκριτηριακή Ανάλυση, Κατάταξη, Πολλαπλά Κριτήρια, |
el |
dc.subject |
Sustainability Assessment; Multicriteria Decision Making Analysis; PROMETHE; TOPSIS |
el |
dc.title |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΛΟΥ ΠΛΟΙΩΝ ΒΑΣΕΙ ΜΕΘΟΔΩΝ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ |
el |
dc.contributor.department |
Τεχνο-Οικονομικά Συστήματα |
el |
heal.type |
masterThesis |
|
heal.secondaryTitle |
SUSTABINABILITY ASSESSMENT OF A FLEET BASED ON MULTIPLE CRITERIA DECISION ANALYSIS METHODS |
en |
heal.classification |
ΘΕΩΡΙΑ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ |
el |
heal.dateAvailable |
2021-11-20T22:00:00Z |
|
heal.language |
el |
|
heal.access |
embargo |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2020-07-15 |
|
heal.abstract |
Η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζει στη θεματική γύρω από τη βιωσιμότητα των θαλασσίων μεταφορών και πιο συγκεκριμένα, στη δημιουργία και την εφαρμογή ενός μοντέλου υποστήριξης αποφάσεων στηριζόμενο σε πολλαπλά κριτήρια για την αποτίμηση της βιωσιμότητας του δομικού στοιχείου των θαλασσίων μεταφορών, το πλοίο. Ως εναρκτήριο σημείο επιλέχθηκε ο ορισμός της βιωσιμότητας στην περίπτωση των θαλασσίων μεταφορών ακολουθώντας τα διεθνή πρότυπα και τη βιβλιογραφία. Τα τελευταία χρόνια ο όρος βιωσιμότητα έχει υπερχρησιμοποιηθεί, με αποτέλεσμα συχνά να υπάρχουν ασάφειες τόσο ως προς την ερμηνεία ή/και τα όρια του συστήματος, όσο και κατά την αποτίμησή της βιωσιμότητας ως δείκτη μέτρησης της επίδοσης μιας εταιρείας, μιας υπηρεσίας ή ενός προϊόντος. Για λόγους πληρότητας, πέρα από τον ορισμό η συγγραφέας περιγράφει τα όρια του συστήματος τα οποία αξιολογούνται ως προς τους τρεις πυλώνες της βιωσιμότητας, δηλαδή την οικονομία, το περιβάλλον και την κοινωνία.
Εφόσον το πεδίο εφαρμογής είναι πλέον σαφώς ορισμένο, ακολούθησε η επιλογή συγκεκριμένων ποιοτικών ή ποσοτικών κριτηρίων (Key Performance Indicators, KPIs). Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι επί του παρόντος, οι βέλτιστες πρακτικές αξιολόγησης αποδοτικότητας μιας ναυτιλιακής εταιρείας ή ενός πλοίου στηρίζεται στη χρήση δεικτών KPIs. Παρόλα αυτά, σχεδόν στο σύνολο τους οι μεθοδολογίες αυτές αντιμετωπίζουν τα διαφορετικά κριτήρια ισοβαρώς. Έτσι μπορεί στο ίδιο σύστημα αξιολόγησης τα ατυχήματα που οδήγησαν σε απώλεια ζωής να έχουν θεωρητικά την ίδια βαρύτητα με την καταπάτηση του κανονισμού για το έρμα. Οι ειδικοί μπορούν με άνεση να διακρίνουν τη σημαντικότητα των διαφορετικών κριτηρίων αλλά δεν υπάρχει για την ώρα διαφοροποίηση ως προς τη βαρύτητα. Για το λόγο αυτό δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση των κριτηρίων και την αποτίμηση της βαρύτητας. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η Analytical Hierarchical Process, AHP.
Το μοντέλο υποστήριξης αποφάσεων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη λήψης απόφασης για την πλοιοκτήτρια ή τη ναυτιλιακή εταιρεία τόσο σε επίπεδο στρατηγικό (επιλογή στόλων) όσο και κατά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της λειτουργίας ενός συγκεκριμένου πλοίου. Η εργασία αυτή ολοκληρώνεται με την εφαρμογή τριών μεθοδολογιών πολυκριτηριακής ανάλυσης (PROMETHE, και TOPSIS) για στόλο φορτηγών πλοίων με στόχο την κατάταξή τους ως προς τη βιωσιμότητα τους. Καθώς ο μέσος χρόνος λειτουργίας ενός πλοίου έχει διάρκεια συχνά έως τα 25 έτη τα δεδομένα εισαγωγής στο μοντέλο αφορούν διάστημα 9 μηνών ώστε το μοντέλο να λαμβάνει υπόψιν και τη φάση της συντήρησης. |
el |
heal.abstract |
The present paper focuses on the maritime transport sustainability and, more specifically, on the development and implementation of a decision support tool based on multiple criteria for assessing the sustainability of the shipping’s vital component, the ship. In recent years, the term sustainability has been overused, resulting often in ambiguities both in the interpretation and / or the limits of the system, while assessing the sustainability as an indicator of the performance of a company, service or product. In addition to the definition, the author describes the limits of the system which have been selected in order to incorporate all the three pillars of the sustainability; namely the environment, the economy and the society.
As the scope of the thesis has been clearly defined, the selection of specific quality or quantitative criteria (Key Performance Indicators, KPIs) has followed. At this point, it should be emphasized that currently the best practices for evaluating the efficiency of a shipping company or a ship are based on the use of KPIs. However, almost all of these applications being studied, meet the different criteria equally. Therefore, in the same evaluation system, accidents that have resulted in loss of life may be considered equally weighted as violating the ballast regulation. Decision makers could easily distinguish the importance of different criteria but there is currently no difference in the weighting system. Therefore, a questionnaire has been developed in order to assess the criteria and assess weights. The Analytical Hierarchical Process, AHP methodology has been used in order to assign the proper weights based on expert’s judgment.
The decision support model can be used to support decision-making on behalf of the shipowner or shipping company both at the strategic level (fleet selection) and in the operational planning of the operation profile of a given ship. This dissertation has been concluded with the implementation of three different multi-criteria decision analysis methodologies (PROMETHE, and TOPSIS) for a fleet of bunk carriers, aiming at classifying them based on their sustainability performance. Given that the average operating time of a ship is often up to 25 years, the input data represent a study period of 9 months long so that the model to incorporate also the maintenance phase.
The master thesis is structured as follows: Starting from the basis with the definition of the sustainability in the maritime domain has been chosen, following the international standards by the literature and the policy makers concluding with the application of the model. |
en |
heal.advisorName |
Δούκας, Χρυσόστομος |
|
heal.committeeMemberName |
Ασκούνης, Δημήτριος |
|
heal.committeeMemberName |
Ψαρράς, Ιωάννης |
|
heal.committeeMemberName |
Δούκας, Χρυσόστομος |
|
heal.academicPublisher |
Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
94 |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|