dc.contributor.author |
Χαρίση, Μελπομένη
|
el |
dc.contributor.author |
Charisi, Melpomeni
|
en |
dc.date.accessioned |
2020-12-22T09:31:32Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/52653 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.20351 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Χάλυβες απαλλαγμένοι από στοιχεία παρεμβολής |
el |
dc.subject |
Ηλεκτονική μικροσκοπία σάρωσης |
el |
dc.subject |
Ηλεκτρονική μικροσκοπία διερχόμενης δέσμης |
el |
dc.subject |
Σκληρομέτρηση κατά vickers |
el |
dc.subject |
Μικροκραματική προσθήκη τιτανίου- βαναδίου |
el |
dc.subject |
Interstitial free steels |
en |
dc.subject |
Scanning electron microscopy (SEM) |
en |
dc.subject |
Transmission electron microscopy (TEM) |
en |
dc.subject |
Vickers hardness |
en |
dc.subject |
Ti- V microalloying |
en |
dc.title |
Θερμομηχανική διαμόρφωση χαλύβων αυτοκινητοβιομηχανίας τύπου IF (Interstitial Free) |
el |
dc.contributor.department |
Τομέας Μεταλλουργίας και Τεχνολογίας Υλικών Εργαστήριο Μεταλλογνωσίας |
el |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Βιομηχανικά Κράματα |
el |
heal.dateAvailable |
2021-12-21T22:00:00Z |
|
heal.access |
embargo |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2020-03-10 |
|
heal.abstract |
Η θέσπιση νέων κανονισμών, που προβλέπουν στην εξοικονόμηση καυσίμων και την ελάττωση του βάρους του αμαξώματος, σε συνδυασμό με την παροχή μεγαλύτερης ασφάλειας, έχουν στρέψει το ενδιαφέρον της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ανάπτυξη χαλύβων υψηλής αντοχής. Ωστόσο, υπάρχουν εφαρμογές, στις οποίες η καλή διαμορφωσιμότητα και η υψηλή ικανότητα συγκόλλησης έχουν πρωταρχική σημασία. Μερικά στοιχεία του αυτοκινήτου, στα οποία απαιτούνται πολύπλοκης γεωμετρίας σχήματα και βρίσκουν εφαρμογή οι IF είναι: το εσωτερικό της πόρτας (front and rear door inner), το πάτωμα στις θέσεις των επιβατών (rear floor pan), καθώς και το μέρος αποθήκευσης της ρεζέρβας (spare wheel well).
Οι Interstitial Free (IF) χάλυβες ανήκουν στην κατηγορία των χαλύβων χαμηλής αντοχής. Πρόκειται για χάλυβες φερριτικής μικροδομής με βασικό γνώρισμα την πολύ μικρή περιεκτικότητα σε στοιχεία παρεμβολής, όπως ο άνθρακας (C< 0.003%) και το άζωτο (N<0.003%), η οποία τους προσδίδει υψηλή ικανότητα συγκόλλησης. Η ελεγχόμενη προσθήκη κατάλληλων κραματικών στοιχειών, όπως: το τιτάνιο, το νιόβιο και το βανάδιο, γίνεται με σκοπό τη σταθεροποίηση όλου του διαθέσιμου άνθρακα και του αζώτου σε κατακρημνίσματα δεύτερης φάσης, όπως: καρβίδια, νιτρίδια ή ενδιάμεσες φάσεις (καρβονιτρίδια). Η απουσία ατόμων παρεμβολής από τη φερριτική μήτρα, οδηγεί στην εξάλειψη του φαινομένου Cottrell, γεγονός που προσδίδει στους IF εξαιρετική διαμορφωσιμότητα και καλή ποιότητα επιφάνειας.
Με στόχο την επίτευξη των επιθυμητών μηχανικών ιδιοτήτων έχει γίνει εκτεταμένη έρευνα στους IF και έχουν αναπτυχθεί αρκετές κατηγορίες, όπως οι Ti- only IF, οι Nb- only και οι Ti- Nb. Στην παρούσα εργασία θα μελετηθεί ο πειραματικός τύπος Ti- V IF. Σύμφωνα με έρευνες το βανάδιο συντελεί στη δέσμευση του άνθρακα υπό τη μορφή VC, τα οποία διαλυτοποιούνται μερικώς κατά την ανόπτηση. Με αυτό το τρόπο εξασφαλίζεται η καθαρότητα της φερριτικής μήτρας από άτομα άνθρακα κατά την παραγωγική διαδικασία, ενώ δίνεται η δυνατότητα για αύξηση της αντοχής μέσω του φαινομένου bake hardening μετά το πέρας της. |
el |
heal.abstract |
New regulations, which provide passengers safety and fuel savings, have been established hence automotive industry has turn her interest towards the development of high strength steels. Although there remain same applications where formability and weldability are the principal requirements. Examples of complex- shaped car components, where interstitial free steels can apply are front and rear door inner, rear floor pan and spare wheel well. Interstitial Free steels (IF) are members of low strength steels family and due to their extra low carbon (C< 0.003%) and nitrogen (N<0.003%) contents exhibit excellent weldability properties. A typical IF microstructure consists primary of ferrite and exhibits interphase second phase nanoparticles, which nuclei due to the small addition of microalloying elements Ti, Nb or V. The interstitial free ferrite matrix provides products with excellent drawability and surface quality due to the elimination of Cottrell atmospheres. In order to accomplish optimum mechanical properties in IF steels many carbon and nitrogen stabilizers have been studied. As result Ti- bearing, Nb- bearing and Ti- Nb bearing IF steels have been developed. In present study a Ti- V IF steel will be investigated. According to prior research the addition of V provides the interstitial steel matrix through formation of VC particles. These particles may dissolve during continuous annealing offering a bake hardening potential. |
en |
heal.advisorName |
Φούρλαρης, Γεώργιος |
el |
heal.committeeMemberName |
Φούρλαρης, Γεώργιος |
el |
heal.committeeMemberName |
Πάνιας, Δημήτριος |
el |
heal.committeeMemberName |
Παπαευθυμίου, Σπύρος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανικών Μεταλλείων Μεταλλουργών. Τομέας Μεταλλουργίας και Τεχνολογίας Υλικών. Εργαστήριο Μεταλλουργίας |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
112 σ. |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|