heal.abstract |
Η μαστίχα αποτελεί μία ιδιαίτερη περίπτωση αγροτικού προϊόντος με σημαντικό εύρος γαστρονομικών, κοσμετολογικών και θεραπευτικών εφαρμογών. Μέρος της ιδιαιτερότητάς της οφείλεται στο γεγονός ότι καλλιεργείται μόνο στο νησί της Χίου και μάλιστα στο νότιο μέρος της, καθώς το δέντρο από το οποίο εκκρίνεται (μαστιχόδεντρο) ευδοκιμεί μόνο στη συγκεκριμένη τοποθεσία. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου (ΕΜΧ) που αποτελεί τον βασικό φορέα της δραστηριότητας παραγωγής και οικονομικής αξιοποίησης της μαστίχας, διαμόρφωσε μία νέα στρατηγική με στόχο την αξιοποίηση του παραπάνω ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο προϊόν. Τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της στρατηγικής ήταν και είναι η ενίσχυση της ποιότητας των προϊόντων μαστίχας και η σημαντική διεύρυνση της ποικιλίας τους, σε συνδυασμό με τη σημαντική ενδυνάμωση της συνολικής δραστηριότητας μάρκετινγκ. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΜΧ ίδρυσε τη θυγατρική της εταιρεία, Mediterra Α.Ε. (Mediterra). Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη της επιχειρηματικής στρατηγικής των ΕΜΧ και Mediterra, και των δραστηριοτήτων μάρκετινγκ που τη συνοδεύουν (στρατηγική «τοποθέτησης» στην αγορά, ανάπτυξη νέων προϊόντων, προώθηση, διανομή και τιμολόγηση, έρευνα αγοράς και μελέτη ανταγωνισμού, κ.ά.), σε συνδυασμό με τη χαρτογράφηση του ευρύτερου πλαισίου παραγωγής και εμπορικής αξιοποίησης της μαστίχας (ιδιότητες μαστίχας και χαρακτηριστικά καλλιέργειας, ιστορική αναδρομή, βασικά παραγωγικά υποκείμενα, αλυσίδα αξίας). Η εκπόνηση της εργασίας βασίστηκε στη διεξαγωγή τριών αναλυτικών συνεντεύξεων με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Mediterra, αλλά και στο υλικό των συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν από το Εργαστήριο Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας του ΕΜΠ στο Εργοστάσιο Μαστίχας της ΕΜΧ και σε μαστιχοπαραγωγούς. Επίσης, η εμπειρική έρευνα περιελάμβανε την άντληση και αξιοποίηση ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων της Mediterra και της ΕΜΧ, καθώς και στοιχείων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, αλλά και συστηματική μελέτη μέσω Διαδικτύου των προωθητικών δράσεων της Mediterra στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. |
el |