HEAL DSpace

Static torsional tests of composite driveshafts

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Βαβάτσικος, Δημήτριος el
dc.contributor.author Vavatsikos, Dimitrios en
dc.date.accessioned 2021-01-15T10:08:10Z
dc.date.available 2021-01-15T10:08:10Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/52802
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.20500
dc.rights Default License
dc.subject Composite en
dc.subject Driveshaft en
dc.subject Torsion en
dc.subject Test en
dc.subject Fixture en
dc.subject Σύνθετα el
dc.subject Άξονας el
dc.subject Στρέψη el
dc.subject Δοκιμή el
dc.subject Διάταξη el
dc.title Static torsional tests of composite driveshafts en
heal.type bachelorThesis
heal.classification Άξονες μετάδοσης ισχύος el
heal.classification Σύνθετα υλικά el
heal.classification Ναυπηγική τεχνολογία el
heal.classification Composite en
heal.classification Driveshaft en
heal.language en
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2020-07-08
heal.abstract Το ζήτημα της μετάδοσης της ισχύος που παράγει μια μηχανή, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς στον κλάδο της μηχανολογίας. Ο άξονας μετάδοσης ισχύος αποτελεί το βασικό εξάρτημα που μεταδίδει τη ροπή από τη μηχανή ενός πλοίου στην προπέλα και είναι αντικείμενο μελέτης της ναυπηγικής εδώ και χρόνια. Ενώ οι εν λόγω άξονες, κατασκευάζονται κατά κύριο λόγο από μέταλλο (χάλυβας), τα τελευταία χρόνια και λόγω της σταδιακής εισχώρησης των σύνθετων υλικών στη ναυπηγική, η κατασκευή τους από σύνθετα υλικά και κυρίως από ίνες άνθρακα συγκεντρώνει ολοένα και περισσότερο ενδιαφέρον. Σημαντικό πεδίο μελέτης στο κομμάτι των αξόνων από σύνθετα υλικά αποτελεί η αντοχή τους σε στρέψη. Η διαπίστωση της αντοχής τους σε στρέψη, είναι ένα από τα αντικείμενα τα οποία πραγματεύεται η παρούσα διατριβή. Βασικό σκοπό κατ’ επέκταση αποτελεί η μελέτη της τυποποιημένης δοκιμής σε στρέψη (type testing) των αξόνων μετάδοσης ισχύος, σύμφωνα με τους υπάρχοντες κανονισμούς των νηογνωμόνων. Αφού συγκεντρώθηκαν και αναλύθηκαν, η έρευνα εν συνεχεία επικεντρώθηκε στη μελέτη δύο υφιστάμενων πειραματικών διατάξεων επιβολής στρέψης. Η μία διάταξη είναι μια μηχανή στρέψης η οποία βρίσκεται στο Εργαστήριο Αντοχής Υλικών της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών. Αφού καταγράφηκαν τα επιμέρους στοιχεία της μηχανής και οι απαραίτητες διαστάσεις της, έγινε διερεύνηση για το αν είναι δυνατή η εκτέλεση πειράματος σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ορίζει ο νηογνώμονας DNV-GL πάνω στις δοκιμές αντοχής σύνθετων αξόνων μετάδοσης ισχύος. Το επόμενο μέρος ασχολήθηκε με τη μηχανή στρέψης που βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της εταιρίας B&T Composites στη Φλώρινα. Στη συγκεκριμένη μηχανή εκτελέστηκαν πειράματα πάνω σε τρεις άξονες κατασκευασμένους από σύνθετο υλικό, ενισχυμένο με ίνες άνθρακα (CFRP). Η προετοιμασία των πειραμάτων ξεκίνησε από το Εργαστήριο Ναυπηγικής Τεχνολογίας της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών όπου και έγινε προετοιμασία των καταγραφικών συστημάτων (Spider) και ρύθμιση των συσκευών μέτρησης της ροπής και της γωνίας στρέψης. Η συνέχεια έγινε στις εγκαταστάσεις της B&T Composites όπου αισθητήρες Strain Gage κολλήθηκαν πάνω στους άξονες για την καταγραφή των παραμορφώσεών τους. Τα αποτελέσματα των πειραμάτων ήταν πολύ ενδιαφέροντα. Η κατάρρευση των αξόνων συνέβη στην περιοχή της σύνδεσης μεταξύ σύνθετου υλικού και φλάντζας, ενώ οι παραμορφώσεις που καταγράφηκαν δείχνουν ότι οι άξονες λειτούργησαν στην ελαστική περιοχή. Πάνω στα συγκεκριμένα δεδομένα έγινε μια προσπάθεια πρόβλεψης της μορφής του στρεπτικού λυγισμού που θα συνέβαινε στους άξονες. Τέλος, τα διάφορα προβλήματα της διαδικασίας καταγράφηκαν και προτάθηκαν λύσεις για τη βελτίωση της πειραματικής διάταξης, με σκοπό την ομαλότερη διεξαγωγή πειραμάτων στο μέλλον. el
heal.abstract The power transmission is one of the most important issues in the field of engineering. The power transmission shaft, called driveshaft, is the main component that transmits torque from the engine of a ship to the propeller and it has been a subject of study in marine engineering for years. While the driveshafts are mainly made of metal (steel), in recent years, due to the gradual introduction of composites in shipbuilding, the composite materials and mainly carbon fiber, are gaining more and more interest in driveshaft manufacturing. An important area of study in the domain of composite shafts is their resistance in torsion. Determining a driveshaft’s resistance in torsion is one of the subjects covered in the present thesis. The main purpose, therefore, is the study of the type testing of a power transmission shaft, according to the existing standards and regulations of the class registers. After the analysis of these standards, the research focuses on the study of two existing torsion test devices. The first torsion test machine is located in the Strength of Materials of Materials Laboratory of the School of Applied Mathematics and Physical Sciences of NTUA. After listing every individual component of the machine and its main dimensions, it was investigated whether it is possible to perform an experiment that complies to the specifications set by DNV-GL register. The second torsion test machine is located at the B&T Composites facility in Florina, Greece. At this machine, experiments were performed on three driveshafts made of Carbon Fiber Reinforced Polymer (CFRP). A part of the experiment preparation took place in Shipbuilding Technology Laboratory of the School of Marine Architecture and Marine Engineering, where the recording systems (Spider) were adjusted and the torque and angle measuring devices were calibrated. The next phase of preparation took place at the B&T Composites facility where Strain Gage sensors were glued on the shafts in order to record the deformations. The results of the experiments were very interesting. The shafts failed in the area where the composite and the flange are connected, while the deformations recorded show that the shaft operated in the elastic area. By using the recorded data, an attempt was made to predict the form of torsional buckling that would occur on the shafts. Finally, the various problems of the process were presented. Some solutions were suggested in order to improve the torsion test machine. The objective of these suggestions was the conduction of a smoother experimental process in the future. en
heal.advisorName Τσούβαλης, Νικόλαος el
heal.committeeMemberName Τσούβαλης, Νικόλαος el
heal.committeeMemberName Ανυφαντής, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Παπαλάμπρου, Γεώργιος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Θαλάσσιων Κατασκευών. Εργαστήριο Ναυπηγικής Τεχνολογίας el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 97 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής