HEAL DSpace

Οικονομική αξιολόγηση τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στο λιμένα Πατρών

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Πανόπουλος, Νικόλαος el
dc.date.accessioned 2021-01-21T07:37:43Z
dc.date.available 2021-01-21T07:37:43Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/52832
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.20530
dc.rights Default License
dc.subject Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο el
dc.subject Σταθμός ΥΦΑ Μικρής Κλίμακας el
dc.subject Λιμένας Πατρών el
dc.subject Ναυτιλιακοί κανονισμοί εκπομπών el
dc.subject Αξιολόγηση επένδυσης el
dc.subject Liquified Natural Gas en
dc.subject Small Scale LNG Terminal en
dc.subject Patra’s Port en
dc.subject Maritime emission regulations en
dc.subject Investment evaluation en
dc.title Οικονομική αξιολόγηση τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στο λιμένα Πατρών el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Επιχειρησιακή Έρευνα el
heal.language el
heal.access campus
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2020-10-14
heal.abstract Ο στόχος αυτής της εργασίας είναι η οικονομική αξιολόγηση του σταθμού μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) (Liquified Natural Gas- LNG) που πρόκειται να κατασκευαστεί στο λιμένα Πατρών για τον ανεφοδιασμό πλοίων. Η αξιολόγηση αυτή πραγματοποιείται μέσω συγκεκριμένων χρηματοοικονομικών δεικτών για τον προσδιορισμό της βιωσιμότητας του σταθμού ως επένδυση. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι φυσικό αέριο που έχει μετατραπεί σε υγρή μορφή, με στόχο την ευκολότερη και γρηγορότερη αποθήκευση και μεταφορά του, διαδικασίες οι οποίες είναι δύσκολες, χρονοβόρες και κοστοβόρες για την αέρια μορφή του. Το φυσικό αέριο ως καύσιμο έχει μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα από τα συμβατικά καύσιμα και ως εκ τούτου καθίσταται το καύσιμο του μέλλοντος, σε μία εποχή όπου οι νέοι παγκόσμιοι κανονισμοί ναυσιπλοϊας επιτάσσουν σημαντική ελάττωση των εκπομπών των πλοίων. Οι κανονισμοί αυτοί δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για μαζική χρήση του LNG ως καύσιμο στον τομέα της ναυτιλίας, εώς και το 2050, σημείο στο οποίο αποτελεί στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να έχει καταστεί η Ευρώπη κλιματικά ουδέτερη. Η πορεία του φυσικού αερίου για να μετατραπεί σε υγροποιημένο αποτελεί μία σειρά από διαδικασίες. Αρχικά, το αέριο εξορύσσεται και επεξεργάζεται, ώστε να δύναται να υγροποιηθεί. Μετά την υγροποίησή του, μεταφέρεται μέσω ειδικών δεξαμενοπλοίων στους τερματικούς σταθμούς LNG, όπου αποθηκεύεται και διανέμεται. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, η πλειοψηφία των έργων LNG αφορούσε κατασκευή τερματικών σταθμών μεγάλου μεγέθους και χωρητικότητας, οι οποίοι δεν είναι κατάλληλοι για περιορισμένη χρήση του LNG, όπως για παράδειγμα για την κάλυψη μικρότερων ποσοστικά αναγκών, όπως ενός λιμανιού ή ενός νησιού. Έτσι, τα τελευταία χρόνια, εμφανίστηκαν έργα μικρότερων μεγεθών, τα οποία ονομάζονται έργα LNG μικρής κλίμακας (Small Scall LNG- SSLNG), που στοχεύουν σε αυτόν τον τομέα. Ένα τέτοιο έργο είναι και ο σταθμός στο λιμένα Πατρών, ο οποίος αξιολογείται σε αυτή την εργασία. Η οικονομική αξιολόγηση προϋποθέτει τη μελέτη περίπτωσης του σταθμού. Η μεθοδολογία της μελέτης περιλαμβάνει την πρόγνωση της ζήτησης LNG για χρήση ως ναυτιλιακό καύσιμο στο λιμένα Πατρών μέσα από τη ανάλυση των δρομολογίων από και προς το λιμάνι,τον προσδιορισμό των επενδυτικών και λειτουργικών εξόδων, μέσω πληροφόρησης και εκτιμήσεων από τους αρμόδιους φορείς, καθώς και την πρόγνωση της διακύμανσης των τιμών του καυσίμου για τα επόμενα χρόνια, μέσω ανάλυσης της πορείας βασικών δεικτών και εξαγωγής τιμών μέσω αυτών. Εν συνεχεία, πραγματοποείται η οικονομική αξιολόγηση, η οποία γίνεται μέσω των χρηματοοικονομικών δεικτών Καθαρής Παρούσας Αξίας (Net Present Value- NPV), Εσωτερικού Συντελεστή Απόδοσης (Ιnternal Rate of Return- IRR), Επιστροφής της Επένδυσης (Return of Investment- ROI) και Ετών Επανείσπραξης Αρχικού Κεφαλαίου. Παράλληλα, παρατηρείται η μεταβολή των δεικτών αυτών σε διαφορετικά σενάρια ζητήσεων και τιμολογήσεων του καυσίμου. Τα συμπεράσματα που εξάγονται είναι ότι δύο είναι οι βασικοί παράγοντες που καθορίζουν την αποδοτικότητα της επένδυσης: η ζήτηση και η τιμή διάθεσης του LNG από το σταθμό. Βάσει του ότι 5 η τιμή διάθεσης πρέπει να βρίσκεται εντός συγκεκριμένων ορίων και ταυτόχρονα εξαρτάται από τη διακινούμενη ποσότητα καυσίμου, γίνεται κατανοητό ότι η ζήτηση είναι ο βασικότερος παράγοντας που καθορίζει τις οικονομίες κλίμακας του σταθμού και κατ' επέκταση την επιτυχία της επένδυσης. el
heal.advisorName Αραβώσης, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Κηρυττόπουλος, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Τόλης, Αθανάσιος el
heal.committeeMemberName Παναγιώτου, Νικόλαος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής