heal.abstract |
Η παρούσα διπλωματική εργασία αποτελεί μια πορεία ανίχνευσης και προσέγγισης «γι’ αυτό που υπάρχει ανάμεσα» στον μαθητή/ χρήστη και το αρχιτεκτονικό περιβάλλον που αφορά τη σχολική αυλή, και ότι περιλαμβάνει αυτή. Η έννοια της ατμόσφαιρας, άυλη και ασαφής, επιλέχθηκε ως αντικείμενο μελέτης.
Στο πρώτο μέρος επιχειρείται μια προσέγγιση της ατμόσφαιρας μέσα από θεωρητικές-φιλοσοφικές απόψεις. Ξεκινώντας από την έννοια της ατμόσφαιρας, η προσέγγιση συνεχίζεται από τη σκοπιά της σωματικής εμπειρίας, του κτιρίου και του τόπου. Διερευνάται επίσης η σχολική ατμόσφαιρα μέσα από μία ιστορική αναδρομή σε σχολεία της Ελλάδας. Το δεύτερο μέρος εστιάζει περισσότερο στην έννοια της σημερινής σχολικής αυλής και τα χαρακτηριστική της. Μελετάται πως ο χώρος της σχολικής αυλής λειτουργεί σε σχέση με το παιδί και τις δραστηριότητες του και την επιρροή που του ασκεί. Εξετάζεται εάν η σχολική αυλή επιδρά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού και γίνεται λόγος για τα ερεθίσματα που πρέπει να του προσφέρει. Επίσης, γίνεται αναφορά σε κάποια ιδιαίτερα σχολεία της Αθήνας.
Το τελευταίο μέρος της έρευνας πραγματεύεται τη συλλογή πληροφοριών μέσω ενός ερωτηματολογίου που δόθηκε σε μαθητές ενός λυκείου της Αθήνας σχετικά με τη προσωπική τους γνώμη όσον αφορά τη δική τους σχολική αυλή. Αναλύοντας τα στοιχεία αυτά παραθέτονται πίνακες προτιμήσεων και συμπεράσματα.
Τέλος, σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας είναι να αποτελέσει ένα εργαλείο κατανόησης για το πώς μπορούμε να παράγουμε αρχιτεκτονική με σημείο αναφοράς τον μαθητή. Δηλαδή, να λαμβάνονται υπόψη οι ανθρώπινες αισθήσεις, ιδιαίτερα στα πρώτα στάδια ανάπτυξης του ατόμου και να συνδυάζονται με τις προσταγές του κάθε τόπου. |
el |