HEAL DSpace

Ανασκόπηση μοντέλων κυκλικής οικονομίας στην αυτοκινητοβιομηχανία

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μπακούρος, Αριστείδης el
dc.contributor.author Bakouros, Aristeidis en
dc.date.accessioned 2021-04-15T08:15:53Z
dc.date.available 2021-04-15T08:15:53Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/53347
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.21045
dc.rights Default License
dc.subject Κυκλική οικονομία el
dc.subject Circular economy en
dc.subject Αυτοκινητοβιομηχανία el
dc.subject Ανασκόπηση el
dc.subject Μοντελοποίηση el
dc.subject Εφαρμογή el
dc.subject Automotive industry en
dc.subject Review en
dc.subject Modelling en
dc.subject Implementation en
dc.title Ανασκόπηση μοντέλων κυκλικής οικονομίας στην αυτοκινητοβιομηχανία el
dc.title Review of circular economy models in automotive industry en
heal.type bachelorThesis
heal.generalDescription Μία ανασκόπηση στα μοντέλα κυκλικής οικονομίας με έμφαση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας el
heal.generalDescription A review of circular economy models especially in automotive industry sector en
heal.classification Κυκλική oικονομία el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2021-03-18
heal.abstract Η εξάντληση των πόρων και η υποβάθμιση του περιβάλλοντος στις μέρες μας, καθοδηγούμενη από φαινόμενα παγκοσμιοποίησης και καταναλωτισμού, στρέφει σε παγκόσμια κλίμακα το ενδιαφέρον προς την έννοια της Κυκλικής Οικονομίας. Υποσχόμενη να αντικαταστήσει την έννοια του τέλους του κύκλου ζωής (end-of-life notion) με την αποκατάσταση προϊόντων και με τον κλειστού βρόχου (closed-loop) κύκλο ζωής των προϊόντων, η Κυκλική Οικονομία επιθυμεί να εξαλείψει τα απόβλητα, να διατηρήσει την ένθετη αξία των προϊόντων και των υλικών, να προωθήσει τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να εξαλείψει τις τοξικές χημικές ουσίες. Η εξάρτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας από τις πρώτες ύλες και ορισμένα πολύτιμα μέταλλα αποτελεί σημαντικό θέμα και μεγάλη πρόκληση σε επίπεδο στρατηγικής για την διαχείριση των πόρων. Ενδεικτικά, με το 60% της παγκόσμιας προσφοράς μολύβδου να διατίθεται για την κατασκευή αυτοκινήτων, η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο κορυφαίος καταναλωτής μολύβδου στον κόσμο και σύμφωνα με τις μελέτες της U.S. Geological Survey, τα αποθέματα αυτού θα εξαντληθούν μέχρι το 2030. Για αυτό, τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η αυτοκινητοβιομηχανία δέχεται πιέσεις τόσο από τις κυβερνήσεις όσο και από την κοινωνία για να ακολουθήσει ένα πιο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης. Τα παρακάτω αντικατοπτρίζουν σε κάποιο βαθμό τον σημαντικό αντίκτυπο που έχει στο περιβάλλον: • Οι μεταφορές το 2016 ήταν υπεύθυνες για το ένα τέταρτο των παγκοσμίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, με τις οδικές μεταφορές να είναι μόνες υπεύθυνες για το 18% αυτών (International Energy Agency, 2018). • Υποβάθμιση των φυσικών οικοσυστημάτων. Η Κίνα βγάζει από τα ορυχεία της το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού γραφίτη που χρησιμοποιείται σε ηλεκτρικά οχήματα. Η αυξημένη ζήτηση σε συνδυασμό με τους χαλαρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς έχουν οδηγήσει σε αποτυχημένες καλλιέργειες, ρύπανση του εδάφους, μόλυνση των υδάτων και μεγάλης κλίμακας περιβαλλοντική υποβάθμιση (Washington Post, 2016). • Τα μη βιοδιασπώμενα απόβλητα από το τέλος του κύκλου ζωής προϊόντων και τα βιομηχανικά απόβλητα συμβάλλουν σημαντικά στο γέμισμα των χωματερών, στην τοξικότητα του εδάφους και στη ρύπανση των υδάτων. Μόνο μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου του 2017, ΗΠΑ, Ευρώπη και Ιαπωνία εξήγαγα 3.1 εκατομμύρια τόνους πλαστικών αποβλήτων σε αναπτυσσόμενες χώρες, κυρίως στην Ασία (Nikkei, 2019). Σημαντικό μέρος αυτών, ήταν τα οχήματα στο τέλος τους κύκλου ζωής τους (European commission, 2019). • Η παραγωγή οχημάτων απαιτεί σημαντική ενέργεια, νερό και πόρους, αυξάνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του άνθρακα. Η αυτοκινητοβιομηχανία χρησιμοποιεί 5.2 δισεκατομμύρια λίτρα νερού και παράγει 1 εκατομμύριο τόνους διοξειδίου του άνθρακα μόνο από την κατασκευή αυτοκινήτων και εξαρτημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο (The society of motor manufacturers and traders, 2019). Είναι, λοιπόν, επιτακτική η ανάγκη για στροφή σε πιο οικολογικές μεθόδους μέσω της Κυκλικής Οικονομίας, ειδικά στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας που αποτελεί και τον πιο βλαβερό για τον περιβάλλον, δεδομένης της τεράστιας ποσότητας πρώτων υλών που απαιτεί και των αποβλήτων που παράγει. Η διπλωματική αυτή παρέχει μία ανασκόπηση της βιβλιογραφίας της τελευταίας δεκαετίας, με σκοπό την κατανόηση των κύριων γνωρισμάτων και προοπτικών της Κυκλικής Οικονομίας: ρίζες, βασικές αρχές, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, μοντελοποίηση και εφαρμογή της στην αυτοκινητοβιομηχανία σε παγκόσμια κλίμακα. el
heal.abstract The depletion of resources and the downgrading of the environment nowadays, driven by globalization and consumerism phenomena, is worldwide pushing the interest on the Circular Economy (CE) concept. Supposed to substitute the end-of-life notion with restoration and closed-loop product lifecycles, CE wants to eliminate wastes, retain the value embedded into products and materials, foster the use of renewable energies and eliminate toxic chemicals. The dependence of the automotive industry upon raw materials and certain precious metals is a major obstacle and presents highly strategic challenges for supply management. For instance, with 60% of the global supply going into car manufacturing, the automotive industry is the top consumer of lead in the world and according to U.S. Geological Survey (USGS) studies, these reserves will run out in 2030. Thus, for the past couple of decades, the automotive industry has been under considerable pressure from governments and society to pursue a more sustainable model of growth. This reflects the significant impact it has on the environment: • Transportation accounted for a quarter of the world’s global CO2 emissions in 2016, with road transportation alone accounting for 18% (International Energy Agency, 2018). • The degradation of natural ecosystems. China mines most of the natural graphite used in electric vehicles. Increased demand along with lax environmental regulations have led to crop failures, soil pollution, water contamination and large-scale environmental degradation (Washington Post, 2016). • Non-biodegradable waste from end-of-life usage and manufacturing waste have resulted in a considerable contribution to landfills, land toxification, and water pollution. Between January and June 2017 alone, the US, Europe, and Japan exported 3.1 million tons of plastic waste to developing countries, mostly in Asia (Nikkei, 2019).A substantial part of this was from end-of-life vehicles (European commission, 2019). • Production of vehicles takes considerable energy, water, and resources, increasing the carbon footprint. The automotive industry uses 5.2 billion litres of water and produces 1 million tons of CO2 from UK manufacturing of cars and components alone (The society of motor manufacturers and traders, 2019). It is, therefore, imperative to shift to more ecological methods through the Circular Economy, especially in the automotive sector, which is also the most harmful to the environment, given the huge amount of raw materials it requires and the waste it produces. This dissertation provides a review of the literature of the past decade, with the purpose of grasping the main CE features and perspectives: origins, basic principles, advantages and disadvantages, modelling and implementation of CE at the automotive industry worldwide. el
heal.advisorName Ασκούνης, Δημήτριος el
heal.committeeMemberName Ασκούνης, Δημήτριος el
heal.committeeMemberName Ψαρράς, Ιωάννης el
heal.committeeMemberName Δούκας, Χρυσόστομος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών. Τομέας Ηλεκτρικών Βιομηχανικών Διατάξεων και Συστημάτων Αποφάσεων el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 88 σ. el
heal.fullTextAvailability false
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής