HEAL DSpace

Σχεδίαση και ανάπτυξη πρωτότυπων μηχανισμών παιχνιδοποίησης για την εκπαίδευση παιδιών με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1.

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Αγγελούδη, Ειρήνη el
dc.contributor.author Γιαννούκου, Αικατερίνη el
dc.date.accessioned 2021-05-24T05:04:27Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/53489
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.21187
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Σακχαρώδης διαβήτης τύπου 1 el
dc.subject Σοβαρό παιχνίδι el
dc.subject Εφαρμογή παιχνιδοποίσης el
dc.subject Καμπύλη γλυκόζης el
dc.subject Εξατομίκευση el
dc.subject Diabetes mellitus type 1 en
dc.subject Serious game en
dc.subject Gamification en
dc.subject Glucose curve en
dc.subject Personalization en
dc.title Σχεδίαση και ανάπτυξη πρωτότυπων μηχανισμών παιχνιδοποίησης για την εκπαίδευση παιδιών με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1. el
dc.contributor.department Τομέας Συστημάτων Μετάδοσης Πληροφορίας και Τεχνολογίας Υλικών el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Biomedical engineering en
heal.dateAvailable 2022-05-23T21:00:00Z
heal.language el
heal.access embargo
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2017-06-20
heal.abstract Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η σχεδίαση και υλοποίηση πρωτότυπων μηχανισμών παιχνιδοποίησης για την εκπαίδευση παιδιών με Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 1 (ΣΔΤ1). Ο ΣΔΤ1 είναι μη ιάσιμη μεταβολική ασθένεια, η οποία χαρακτηρίζεται από την απορρύθμιση του μεταβολισμού γλυκόζης και οφείλεται σε μειωμένη έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας. Εμφανίζεται συνήθως σε νεαρές ηλικίες, προκαλώντας πλήθος σωματικών και ψυχολογικών επιπλοκών. Οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπλοκές μπορούν να αποφευχθούν μέσω γλυκαιμικού ελέγχου, ο οποίος συνίσταται στην τακτική μέτρηση των επιπέδων γλυκόζης, στην εξωγενή χορήγηση ινσουλίνης και στον υγιεινό τρόπο ζωής. Ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην επίτευξη ορθού γλυκαιμικού ελέγχου παίζει η έγκαιρη εκπαίδευση των παιδιών/εφήβων με ΣΔΤ1. Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά στην σχεδίαση και υλοποίηση πρωτότυπων μηχανισμών παιχνιδοποίησης για τη μετάδοση σημαντικών μηνυμάτων με βιωματικό τρόπο. Οι μηχανισμοί παιχνιδοποίησης σχεδιάστηκαν με βάση προκαθορισμένο εννοιολογικό πλαίσιο “σοβαρού παιχνιδιού” που αποτελείται από τρία επίπεδα: το επίπεδο της προσομοίωσης ημέρας, κατά το οποίο προσομοιώνεται η καθημερινότητα του βασικού χαρακτήρα του παιχνιδιού που πάσχει από ΣΔΤ1 και ο χρήστης καλείται να λάβει αποφάσεις για τον ορθό γλυκαιμικό του έλεγχο (επιλογή γευμάτων, μετρήσεων γλυκόζης, χορήγηση ινσουλίνης, φυσική άσκηση), το επίπεδο δράσης, το οποίο έχει καθαρά ψυχαγωγικό χαρακτήρα και το επίπεδο ανασκόπησης. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της παρούσας διπλω- ματικής εργασίας αναπτύχθηκαν μηχανισμοί που προστέθηκαν στο επίπεδο προσομοίωσης της ημέρας και αφορούν σε εξατομικευμένες δοκιμασίες για κάθε χρήστη που ανταποκρίνονται στην απόδοσή του και τον εκπαιδεύουν σταδιακά στους διάφορους τομείς που συνιστούν τον γλυκαιμικό έλεγχο. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη δημιουργία του επιπέδου ανασκόπησης, στο οποίο συγκεντρώνονται και απεικονίζονται οι επιλογές του χρήστη κατά τη διάρκεια του επίπεδου της ημέρας και αξιολογούνται τα αποτελέσματά τους. Σημαντικό στοιχείο του επιπέδου αυτού είναι η απεικόνιση της καμπύλης γλυκόζης, που προκύπτει από την προσομοίωση της ημέρας και όπου ο χρήστης μπορεί να πειραματιστεί μεταβάλλοντας τις επιλογές του, αλλά και να δοκιμαστεί σε προκλήσεις ώστε να κατανοήσει καλυτέρα τον τρόπο που συγκεκριμένοι παράγοντες (διατροφή, ινσουλίνη) επηρεάζουν το μεταβολισμό γλυκόζης. Παράλληλα, στο επίπεδο αυτό παρέχεται στον χρήστη η δυνατότητα επικοινωνίας με άλλους χρήστες, με στόχο την προώθηση της κοινωνικοποίησής του ώστε να προλαμβάνεται/αντιμετωπίζεται η εμφάνιση καταθλιπτικών συμπτωμάτων. ΄Ολα τα παραπάνω επιτυγχάνονται μέσω της διασύνδεσης του παιχνιδιού με μία βάση δεδομένων, στην οποία αποθηκεύονται τα στοιχεία σύνδεσης των χρηστών και οι επιδόσεις τους, ενώ παράλληλα το παιχνίδι ανατροφοδοτείται με τα αποθηκευμένα στοιχεία με σκοπό την επίτευξη εξατομίκευσης. Τέλος, το επίπεδο της ανασκόπησης θεωρήθηκε αρκετά ολοκληρωμένο ώστε να αποτελέσει τη βάση για τη δημιουργία ενός αυτόνομου σοβαρού παιχνιδιού, στο οποίο καθίσταται δυνατή η εισαγωγή δεδομένων που αφορούν λήψη γευμάτων, δόσεων ινσουλίνης και μετρήσεων της γλυκόζης και η απεικόνιση της προκύπτουσας καμπύλης γλυκόζης καθώς και η εκμετάλλευση των περαιτέρω δυνατοτήτων που παρέχει το επίπεδο αυτό. Το συγκεκριμένο σοβαρό παιχνίδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως προσωπικό ημερολόγιο του χρήστη, για την αποθήκευση των καθημερινών του ενεργειών για τη διαχείριση της ασθένειάς του. el
heal.abstract The present Diploma Thesis aims at the design and development of prototype gamification mechanisms able to train children with Diabetes Mellitus Type 1 (T1DM). T1DM is an metabolic disease characterized by deregulation of glucose metabolism and is caused by reduced insulin secretion from the pancreas. It usually occurs at younger ages, causing a great number of physical and psychological complications. Optimal glycemic control may prevent the onset of short-term and long-term diabetes related complications and involves regular glucose measurements, exogenous insulin administration and effective lifestyle behavioural changes. The present thesis aims at the design and the development of prototype gamification mechanisms able to transmit important messages in in an experiential manner. The gamification mechanisms have been designed based on a pre-defined conceptual framework of a serious game consisting of three levels: the first one simulates the daily routine of the main character, a child that suffers from T1DM, while the user is required to make decisions regarding proper glycemic control (choice of meals, glucose measurements, insulin injections, physical exercise). The second part is action based and exists for purely entertaining purposes and the third one is a Review level.Particularly, within the framework of the present thesis, several gamification mechanisms have been developed to be included in the level of the simulation of daily habits, such as personalized challenges for each user according to his/her performance in order to gradually teach him/her the various areas that glycemic control consists of. Particular emphasis has been given on the deployment of the Review level, where the user’s choices during the level of simulation of daily habits are evaluated and visualized. An important element of this level is the depiction of the glucose profile (curve), where the users can experiment by altering their choices and addressing challenges so as to develop a deeper understanding of how various factors affect the glucose merabolism. At the same time, this level enables users’ interaction, promoting, thus, socialising in order to prevent/treat depression. The serious game is linked with a database, where user login credentials and performance records are stored in order to achieve personalisation. Finally, the Review level has provided the basis towards the creation of a stand-alone gamification application, where the user can input data regarding meal intake, insulin doses and glucose measurements and evaluate the resulting glucose curve. This application can also be used as a personal diary for the user to store his/her daily medical data and lifestyle habits. en
heal.advisorName Νικήτα, Κωνσταντίνα el
heal.committeeMemberName Νικήτα, Κωνσταντίνα el
heal.committeeMemberName Στάμου, Γεώργιος el
heal.committeeMemberName Σταφυλοπάτης, Ανδρέας el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών. Τομέας Συστημάτων Μετάδοσης Πληροφορίας και Τεχνολογίας Υλικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.fullTextAvailability true


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα