dc.contributor.author | Μαράντος, Αναστάσιος | el |
dc.contributor.author | Marantos, Anastasios | en |
dc.contributor.author | Tsami, Athina | en |
dc.contributor.author | Τσάμη, Αθηνά | el |
dc.date.accessioned | 2021-07-28T07:30:28Z | |
dc.date.available | 2021-07-28T07:30:28Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/53709 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.21407 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Κήποι | el |
dc.subject | Νεκροταφεία | el |
dc.subject | Λαβύρινθοι | el |
dc.subject | Παρίσι | el |
dc.subject | Βερσαλλίες | el |
dc.subject | Ermenonville | en |
dc.subject | Père Lachaise | en |
dc.subject | Σύμβολα | el |
dc.subject | Περιπλάνηση | el |
dc.subject | Τοπία | el |
dc.subject | Gardens | en |
dc.subject | Cemeteries | en |
dc.subject | Labyrinths | en |
dc.subject | Paris | en |
dc.subject | Versailles | en |
dc.subject | Symbols | en |
dc.subject | Wandering | en |
dc.subject | Landscape | en |
dc.title | Ο πλάνης και η ανοιχτή κάτοψη: 3 κήποι σε 3 αιώνες | el |
dc.title | The wanderer and the open plan: 3 gardens in 3 centuries | en |
dc.type | Διάλεξη | |
heal.type | learningMaterial | el |
heal.classification | Landscape architecture | en |
heal.classification | Αρχιτεκτονική | el |
heal.language | el | el |
heal.access | campus | el |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2021-07-16 | |
heal.abstract | Ο άνθρωπος και το πνεύμα της κάθε ιστορικής περιόδου καθορίζει το αρχιτεκτονικό αποτύπωμα στο φυσικό πεδίο και έτσι αυτό καθίσταται ιδανικός τόπος μελέτης. Αφετηρία υπήρξαν εννοιολογικές αναφορές στους έτερους τόπους που εισήγαγε ο Foucault, στις σημειώσεις του Νίτσε πάνω στο πνεύμα τριών των αιώνων, και στην περιπλάνηση στον βιωμένο χώρου ενός πλάνητα. Μέσα από την ανάλυση κήπων και νεκροταφείων, εντοπίζουμε αρχιτεκτονικά εργαλεία, τα οποία επιστρατεύονται, κατά την συνθετική διαδικασία ενώ παραλληλίζονται με κοινά αρχέγονα σύμβολα. Ξεκινώντας με την τοπιοτεχνική σκηνή του μπαρόκ, και τους φορμαλιστικούς κήπους των Βερσαλλιών, οι οποίοι επηρεασμένοι από το ορθολογικό πνεύμα, με την χρηση της συμμετρίας και της προοπτικής, προβάλλουν την ισχύ των μοναρχικών καθεστώτων καθώς και της θρησκευτικής ιεραρχίας. Στο παράδειγμα του κήπου το J.J.Rousseau αντικατοπτρίζεται η ευρύτατη πολιτική αναδιάρθωση και η εγκαθίδρυση της αστικής τάξης του 18ου αιώνα, δίνοντας αξία στην φύση μέσω του φυσικότροπου σχεδιασμού. Στο Père Lachaise του 19ου αιώνα, η ευαίσθητη μεταχείριση της τοπογραφίας μαζί με τα οφέλη μιας υπαίθριας μνημειακής μαρμάρινης πόλης των νεκρών, το συστήνουν ως έναν ιδιαίτερο κόσμο που ακροβατεί ανάμεσα στην ζωή και τον θάνατο. Τα παραδείγματα ερμηνεύονται ως μνημειακοί, συμβολικοί χώροι, στους οποίους η κοινωνική εξέλιξη, οι σχεδιαστικές τακτικές και το πολιτιστικό αποτύπωμα έπαιξαν καθοριστικό ρόλο για τον σχηματισμό τους. Το πνεύμα των τριών αιώνων μετουσιώνεται, με διάφανο τρόπο, στα τοπιακά παραδείγματα των κήπων και των κήπων-νεκροταφείων και αυτά, ως ανοιχτές κατόψεις αποτελούν ένα πρωτότυπο και αυτοτελές πεδίο μελέτης του χώρου. | el |
heal.abstract | The man and the spirit of each historical period determines the architectural imprint in the landscape and ,thus, this becomes an ideal field of study. Starting point of this research were conceptual references to the Heterotopias introduced by Foucault, Nietzsche's notes on the spirit of three centuries, and the ramble in the lived space of a wanderer. Through the analysis of gardens and gardens-cemeteries, we identify architectural tools, which are recruited, during the synthetic process while paralleling primordial symbols. Starting with the landscape scene of the baroque, and the formalist gardens of Versailles characterized by symmetry and perspective and influenced by the rational spirit, the power of monarchical regimes as well as the religious hierarchy is projected. In the J.J.Rousseau garden, the widespread political restructuring and the establishment of the bourgeoisie of the 18th century is reflected, giving value to nature through naturalistic design. In Père Lachaise of the 19th century, the sensitive treatment of topography along with the benefits of an outdoor monumental marble city of the dead, present it as a special world that stunts between life and death. The examples are interpreted as monumental, symbolic spaces, in which social evolution, design tactics and cultural footprint played a decisive role in their formation. The spirit of the three centuries is transformed, in a transparent way, in the local examples of gardens and garden-cemeteries and these, as open floor plans constitute an original and self-contained field of study. | en |
heal.tableOfContents | Σημείο μηδέν Αντικείμενο Αφορμή Σκοπιμότητα Μεθοδολογική προσέγγιση Υπόθεση εργασίας Σκηνή 1η Η Θεώρηση του Τοπίου Εδεμ Αρκαδικό τοπίο Ένας έτερος τόπος Νο 95 “Νίτσε - Θέληση για δύναμη” Ο πλάνης Σκηνή 2η 17ος Βερσαλλίες - 17oς αιώνας Μπαρόκ Από τον Μεσαίωνα στον γεωμετρικό κήπο Ως προς την πόλη Ως προς τις ζώνες (Α,Β,Γ) Ζώνη Α Ζώνη Β Ζώνη Γ Άξονας + Συμμετρία 18ος Ερμενονβίλ - 18oς αιώνας Ρομαντισμός Από τον ελεγκτικό σχεδιασμό στην Ρομαντική απόδοση αυταξίας στη φύση Ο τόπος του προ-ρομαντισμού Η συγκρότηση του ειδυλλιακού σκηνικού Το νησί με τις λεύκες Ο κήπος των συναισθημάτων 19ος Περ Λασέζ -19ος αιώνας Ρομαντισμός Από το μνημειακό - κήπο, στον κήπο - νεκροταφείο Ιστορική αναδρομή Χωρική ανάλυση κατηγορίες τάφων διαδρομές κόμβοι είσοδος-πυραμίδα μαρμάρινη πόλη των νεκρών νέα εδέμ- σύνορο δύο κόσμων Σκηνή 3η Η συμβολική διάσταση του τοπίου Ουρανός Ήλιος Φύτευση Υδάτινο στοιχείο Λαβύρινθος Σκηνή 4η Συμπερασματικά Παράρτημα Ελληνική Βιβλιογραφία Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία Διαλέξεις Ιστοσελίδες Πηγές εικόνων | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: