dc.contributor.author | Χαλβατζόγλου, Θοδωρής | el |
dc.contributor.author | Chalvatzoglou, Thodoris | en |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T07:57:13Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T07:57:13Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/54145 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.21843 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) Αρχιτεκτονική-Σχεδιασμός του Χώρου: Σχεδιασμός - Χώρος - Πολιτισμός, Κατ. Α: Γνωσιολογία της Αρχιτεκτονικής | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Εσωτερικοί Χώροι | el |
dc.subject | Ελληνικό Μοντέρνο | el |
dc.subject | Πετάσματα | el |
dc.subject | Κουρτίνες | el |
dc.subject | Λεπτά Όρια | el |
dc.subject | Interior | en |
dc.subject | Modern greek architecture | en |
dc.subject | Partitions | en |
dc.subject | Curtains | en |
dc.subject | Soft limits | en |
dc.title | Πετάσματα, υφάσματα και η εκλέπτυνση του ορίου | el |
dc.title | Soft partitions, curtains and the shrinking of the wall | en |
heal.type | masterThesis | |
heal.classification | Architecture | en |
heal.classification | Modern interiors | en |
heal.language | el | |
heal.access | campus | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2021-10-26 | |
heal.abstract | Μέσα από ένα μη προφανές και φαινομενικά δευτερεύον αρχιτεκτονικό στοιχείο -το υφασμάτινο πέτασμα, επιχειρείται μια αναδρομή στους σύνθετους μετασχηματισμούς του εσωτερικού χώρου την περίοδο του μοντέρνου στην αρχιτεκτονική. Υποστηρίζω πως τα στοιχεία αυτά είναι νοηματικά φορτισμένα από τις τάσεις μιας ευρύτερης ιστορικής περιόδου (από το μπαρόκ έως το μοντέρνο), αλλά και από τη τεταμένη σχέση και αλληλεπίδραση μεταξύ των διακοσμητικών τεχνών και της αρχιτεκτονικής. Η χρήση τους στο μοντέρνο συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την εμφάνιση της ελεύθερης κάτοψης και των μεταβλητών ορίων που προτάσσει, παράλληλα με την εμμονή των αρχιτεκτόνων του 20ου με την διαφάνεια και το γυαλί. Τα πετάσματα και οι κουρτίνες ήρθαν σαν συνεπακόλουθο αυτής της προσπάθειας εκλέπτυνσης των ορίων του μέσα με το έξω, λύνοντας σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη για ιδιωτικότητα. Αν και αυτή φαίνεται να είναι η προφανής λειτουργία τους, υπαινίσσομαι ότι αυτά χρησιμοποιήθηκαν για να ορίσουν μια αρχιτεκτονική που μεταβάλλεται, μια αρχιτεκτονική εύπλαστη και ικανή να απαντήσει σε διαφορετικά προγραμματικά σενάρια. Μέσα από την ανασκόπηση που γίνεται σε διεθνή παραδείγματα αυτός ο ισχυρισμός μοιάζει να επιβεβαιώνεται. Αντιστοίχως, πραγματοποιείται μια συστηματική καταγραφή ελληνικών παραδειγμάτων από την περίοδο 1934-1974 που εμφανίζουν αντίστοιχα χωρικά συστήματα και ιδιότητες. Η μελέτη των ελληνικών περιπτώσεων γίνεται μέσα από έρευνα αρχείου στον ειδικό αρχιτεκτονικό τύπο αυτής της περιόδου. Ταυτοχρόνως με την έρευνα αναδύονται παρατηρήσεις και σχόλια που αφορούν την γενικότερη σχεδιαστική αντιμετώπιση των εσωτερικών χώρων στην Ελλάδα, τον τρόπο μετουσίωσης των διεθνών προτύπων, αλλά και την θέση του εσωτερικού χώρου στην ιστοριογραφία της αρχιτεκτονικής. Τέλος, παρατίθενται ενδεικτικά κάποια σύγχρονα αρχιτεκτονικά παραδείγματα, τα οποία παράλληλα με τις μοντέρνες τους καταβολές, τείνουν να ενσωματώνουν ανάλογα ελαφριά όρια, αποκαλύπτοντας νέα σχεδιαστικά πρωτόκολλα και ευέλικτες χωρικές σχέσεις στο σήμερα. | el |
heal.abstract | Curtains and soft partitions are ostensibly secondary and less important architectural elements, that are mostly connected with interior decoration. Apart from their conventional use in the modern interior, I argue that those elements portray a historical transition from Baroque to Modern and a greater tension between two disciplines, architecture and the decorative arts. The use of curtains during the Modern movement is intertwined with the free plan, the extensive use of glass and a gradual thinning of the space limits. I imply that those soft dividers have been used to define a soft architecture of flexible programming. Iconic interiors of Adolf Loos and Mies van der Rohe among others are examined through that lens, while interesting aspects of their work come to light. In the context of this thesis, a thorough analysis of some significant interiors of the period 1934-1974 from important Greek architects, reveal an extended use of fabric partitions in the Modern Greek interiors. The examples have been collected from renowned magazines and architectural journals of the same period, including Architektoniká Thémata, Thémata Chórou + Technón, Architektonikí and Zygós. Simultaneously, crucial observations such as the way the Greek interior is represented, the importance of the interior in the Greek historiography of architecture or what are the main architectural references behind Modern movement's Greek architecture etc., are made. A total of 45 examples are analyzed, while a categorization and documentation of the collected archive is one of the main outcomes of this research. | en |
heal.advisorName | Τσιαμπάος, Κωνσταντίνος | el |
heal.advisorName | Tsiampaos, Konstantinos | en |
heal.committeeMemberName | Τουρνικιώτης, Παναγιώτης | el |
heal.committeeMemberName | Ανδριανόπουλος, Τηλέμαχος | el |
heal.academicPublisher | Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 282 | |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: