dc.contributor.author | Μπενίση, Μάνια | el |
dc.contributor.author | Benissi, Mania | en |
dc.date.accessioned | 2022-01-18T14:21:20Z | |
dc.date.available | 2022-01-18T14:21:20Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/54359 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.22057 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου : Σχεδιασμός-Χώρος-Πολιτισμός (Κατ. Α')" | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Αστικός μετασχηματισμός | el |
dc.subject | Εργοτάξιο | el |
dc.subject | Ανθρωπόκαινο | el |
dc.subject | Διδακτικές υποδομές | el |
dc.subject | Υπόγειο τοπίο Αθήνας | el |
dc.subject | Urban reform | en |
dc.subject | Didactic infrastructures | en |
dc.subject | Metropolitan railways | en |
dc.title | Διδακτικές πολιτισμικές υποδομές: το παράδειγμα των εργοταξίων του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Αθηνών ως φορέας εκπαίδευσης | el |
dc.title | Didactic cultural infrastructures: the example of the construction worksites of the Metropolitan Railway of Athens as an educational institution | en |
heal.type | masterThesis | |
heal.generalDescription | ‘Το εργοτάξιο’ κατασκευής του υπόγειου μητροπολιτικού σιδηρόδρομου, το οποίο αποτελεί το πεδίο εκδίπλωσης της έρευνας μας, είναι ένας προσωρινός τόπος στην καρδιά του χώρου της πόλης όπου επιχειρείται μια βαθιά τομή σε μέγεθος και σε κλίμακα αλλά ενδεχομένως ‘βαθιά’ και εννοιολογικά. Εντός του περίκλειστου κόσμου του, ο χώρος μετασχηματίζεται άλλοτε βασανιστικά αργά με το σκουπάκι του αρχαιολόγου και άλλοτε ραγδαία με τους ‘μασητήρες’ των μηχανημάτων ολομέτωπης κοπής, αφήνοντας στενόχωρα περιθώρια για στιγμιαίες ματιές σε παράθυρα αλλοτινών τόπων, ενώ και ο χρόνος ο προηγούμενος παραμερίζεται για να γεννηθεί ο νέος χρόνος, ο ταχύς, δημιουργώντας την αντιφατική σύγκριση του προσωρινού με το παγιωμένο και μία αίσθηση αγωνίας - της φευγαλέας αποτύπωσης, μιας ανεπιστρεπτί θέασης των πραγμάτων. | el |
heal.classification | Αστικός μετασχηματισμός | el |
heal.classification | Διδακτικές υποδομές | el |
heal.classification | Γεωλογία | el |
heal.classification | Τοπίο | el |
heal.language | el | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2021-02-11 | |
heal.abstract | Η διερεύνηση και η μεθοδολογική προσέγγιση του αστικού μετασχηματισμού που προκαλούν τα έργα υποδομής της πόλης, καθώς αναπτύσσονται σε ένα ευρύ χωρικό πεδίο από το υπέδαφος έως τα ανώτερα στρώματά της και σε έναν χρονικό άξονα που μπορεί να εξικνούται στις απαρχές της κατοίκησης της πόλης, αποκαλύπτει ότι μπορούν να λειτουργήσουν, αυτά καθεαυτά, όχι απλώς ως συμπληρώματα αλλά ως βασικές εκπαιδευτικές κατευθύνσεις χαρακτηρισμού του πολιτισμού μας. Ο Μητροπολιτικός Σιδηρόδρομος Αθηνών (Μετρό Αθηνών) αποτελεί το παράδειγμα έργου υποδομής που βρίσκεται στον πυρήνα της προηγούμενης θεώρησης, αφού η σύλληψη και γέννησή του προκύπτει από τη γιγάντωση του φορτίου της ίδιας της πόλης, της οποίας το σώμα καλείται να διαπεράσει και μάλιστα στα πιο νευραλγικά του σημεία, προκειμένου να αποκαταστήσει την εύρυθμη λειτουργία της. Κατά τον τρόπο αυτό αποτελεί από μόνο του ένα μοναδικό διαγνωστικό εργαλείο το οποίο, κατά το πέρασμά του από τα ιστορικότερα έως τα πιο πρόσφατα και αδιαμόρφωτα τοπία της Αθήνας, προσφέρει το όχημα για ένα χωροχρονικό ταξίδι στη φαντασιακή, στη συμβολική και στην πραγματική συνθήκη συγκρότησης του τοπίου της πόλης. | el |
heal.abstract | The investigation and methodological approach of the urban transformation caused by the city infrastructure projects, as they develop in a wide spatial field from the subsoil to its upper layers as well as in a time axis that can be traced back to the beginnings of the city's habitation, reveals that they can function, in themselves, not just as supplements but as basic educational directions characterizing our culture. The Metropolitan Railway of Athens (Athens Metro) is an infrastructure project which lies at the core of the previous thought, since its conception and birth result from the gigantism of the load of the city itself, whose body it is called to penetrate at the most crucial intersections, in order to restore its proper functioning. In this way it is in itself a unique diagnostic tool, since during its passage from the most historic to the most recent and unformed landscapes of Athens, it offers the vehicle for a space-time journey in its imaginary, symbolic and real forming condition of the city’s landscape. The construction site of the underground metropolitan railway, which is the field of the research, is a temporary place in the heart of the city where a deep cut in size and scale is attempted, but possibly equally ‘deep’ from a conceptual viewpoint. Inside its confined world, space is transformed sometimes torturously slowly with the archaeologist's broom and sometimes rapidly with the 'chewers' of full-face cutting machines, leaving narrow spaces for momentary glances at windows of past places, while time stands still. The new, the fast, time is born creating a contradictory comparison between the notions of the ‘temporary’ and the ‘established’ along with a sense of agony - of a fleeting imprint or of an irreversible view of things. The open cut sections (windows) in the city that emerge from the underground construction sites of the metro, analogous to urban-scale Matta-Clark cuts, deconstruct in a provocative and extreme way the web of the city, creating ephemeral monumental vertical sculptures, often with social cultural burden and a potential yet to be explored. The viewing, the experience, the documentation, the recording and the representation of this culture load, through unprecedented processes of participation in the viewing and unfolding of its grid, provides new meanings to the space and produces a poetic archive of an irreversible visit to the bowels of the city. Bypass / occupation / dismantling / demolition / full-frontal cutting / waterproofing / covering, are terms of the daily construction site which literally raise each time between the project and its recipient. In the attempted reading through the open construction site window looking to the space and time of the city, the concepts of excavation / diving / emergence / revelation / projection / performance / receipt / neighborhood / viewing, emerge more intensely. The research question attempts to investigate both the intentions of the state owner and the designers of the Metro project as well as the intentions of the society and the users who receive the project so that the rigid crust that is installed between them throughout the construction time of the project and the subsequent transformation of the city can be softened and/or ruptured in order to allow for the formation of a collective identity formation background. Through this existing treaty, a possibility of planning community actions with spatial dimensions (neighborhood / traffic / recording / documentation) and time spread (perennial / modular / momentary / lost) emerges, such that can change the example of active participation of the city for an entire school generation. This experience is made possible owing to the long period of installation and coexistence of construction sites with central neighborhoods of the city, which, when seen from a positive side, creates the capable and necessary condition for the establishment of appropriate educational programs that take place in the narrow area around school units within walking distance from the metro worksites. | en |
heal.advisorName | Μωραϊτης, Κωνσταντίνος | el |
heal.advisorName | Moraitis, Konstantinos | en |
heal.committeeMemberName | Μωραϊτης, Κωνσταντίνος | el |
heal.committeeMemberName | Ντάφλος, Κωνσταντίνος | el |
heal.committeeMemberName | Γρηγοριάδης, Ιωάννης | el |
heal.committeeMemberName | Moraitis, Konstantinos | en |
heal.committeeMemberName | Daflos, Konstantinos | en |
heal.committeeMemberName | Grigoriadis, Ioannis | en |
heal.academicPublisher | Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 141 | |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: