HEAL DSpace

Hindemith's craft of musical composition, automated chord recognition and a novel ontology-based harmonic analysis on J. S. Bach chorales

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Αποστολόπουλος, Θανάσης el
dc.contributor.author Apostolopoulos, Thanasis en
dc.date.accessioned 2022-02-15T12:10:59Z
dc.date.available 2022-02-15T12:10:59Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/54711
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.22409
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Επιστήμη Δεδομένων και Μηχανική Μάθηση"
dc.rights Default License
dc.subject Οντολογίες el
dc.subject Αναγνώριση συγχορδίας el
dc.subject Αρμονική ανάλυση el
dc.subject Στατιστική επεξεργασία el
dc.subject Αναπαράσταση γνώσης el
dc.subject Ontologies en
dc.subject Chord recognition en
dc.subject Harmonic analysis en
dc.subject Knowledge representation en
dc.subject Statistical analysis en
dc.title Hindemith's craft of musical composition, automated chord recognition and a novel ontology-based harmonic analysis on J. S. Bach chorales en
dc.title Το Σύστημα Μουσικής Σύνθεσης του Χίντεμιτ, αυτοματοποιημένη αναγνώριση συγχορδίας και μια νέα αρμονική ανάλυση βασισμένη σε οντολογίες πάνω στα χορικά του Γ. Σ. Μπαχ el
heal.type masterThesis
heal.classification Επιστήμη δεδομένων el
heal.classification Μηχανική μάθηση el
heal.classification Data science en
heal.classification Machine learning el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2021-11-25
heal.abstract Η αναγνώριση συγχορδίας είναι ένα από τα ζητούμενα στα οποία καλείται να απαντήσει η ανάκτηση μουσικής πληροφορίας. Ανοίγει το δρόμο στην αρμονική ανάλυση και κατ’ επέκταση στην παραγωγή μουσικής με μηχανικά μέσα, έτσι ώστε αυτή να ικανοποιεί στυλιστικά κριτήρια σε βαθμό που να μπορεί να συγκριθεί με αντίστοιχα ανθρώπινα δημιουργήματα. Μεγάλο μέρος της μέχρι τώρα έρευνας έχει εστιάσει στην τονική μουσική και δεσμεύεται από τονικά αρμονικά συστήματα. Το γεγονός αυτό αποτελεί δυνητικά έναν ανασχετικό παράγοντα κατά την ανάλυση μουσικής εκτός της τονικής νόρμας, όπως είναι η μουσική του 20ου αιώνα, η τζαζ ή διάφορες λαϊκές μουσικές παραδόσεις. Ο Πάουλ Χίντεμιτ (1895-1963), μια σπουδαία προσωπικότητα του πρώτου μισού του περασμένου αιώνα, υιοθέτησε μια πρωτότυπη και ολιστική προσέγγιση στη μουσική σύνθεση. Στο Σύστημα Μουσικής Σύνθεσης (1937), απορρίπτει ριζικά την τονική αρμονία, τις συγχορδίες που χτίζονται πάνω σε επάλληλες τρίτες και τις λειτουργίες τους στο πλαίσιο της τονικότητας. Αντί γι’ αυτά, ταξινομεί εξαντλητικά τις συνηχήσεις, αποκλειστικά με βάση τη φύση των διαστημάτων που περιέχουν και ανεξάρτητα από το πλήθος των φθόγγων που τις απαρτίζουν. Πάνω σε αυτή τη βάση, κατασκευάζει ένα καινούργιο ολοκληρωμένο αρμονικό σύστημα. Η παρούσα εργασία υλοποιεί τη θεωρητική κατασκευή του Χίντεμιτ στη μορφή ενός οντολογικού σχήματος αναπαράστασης γνώσης. Η βάση γνώσης που προκύπτει εκτελεί πλήρη αρμονική ανάλυση σε μια ακολουθία συγχορδιών, επεξεργαζόμενη τις συνηχήσεις με τα χαρακτηριστικά τους, τοποθετώντας τις στις αντίστοιχες υπο-ομάδες και παράγοντας παράλληλα αυτό που ο Χίντεμιτ ονομάζει αρμονική διακύμανση. Η ανάλυση αυτού του τύπου εφαρμόζεται στη συνέχεια στα χορικά του Μπαχ. Αρχικά, συγκρίνονται διαφορετικές επεξεργασίες της ίδιας μελωδίας, μέσα από τις οποίες αναδύονται χρήσιμα συμπεράσματα πάνω στην πρακτική της εναρμόνισης. Στη συνέχεια αναλύουμε ένα ικανό δείγμα από το σύνολο των χορικών του Μπαχ, αποθηκεύουμε τα αντίστοιχα ευρήματα σε μια βάση τριάδων (RDF triplestore) και προχωρούμε στη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων. Σε μελλοντικό στάδιο, η έρευνα μπορεί να εμπλουτίσει τη βάση γνώσης με τις θεωρίες του Χίντεμιτ γύρω από τα τονικά κέντρα και τις μελωδικές κινήσεις των φωνών, όπως επίσης και να την εφαρμόσει σε διαφορετικά μουσικά στυλ. Η βάση γνώσης μπορεί ακόμα να δουλέψει παράλληλα με άλλα προγράμματα – που βασίζονται στην τονική αρμονία – για την αυτοματοποιημένη συμπλήρωση των κενών σε μια εναρμόνιση χορικού (σε πρώτη φάση) και τελικά να προωθήσει την έρευνα γύρω από την παραγωγή μουσικής με μηχανικά μέσα. el
heal.abstract Chord recognition is one of the core tasks in music information retrieval. It enables harmonic analysis on a mechanical basis and ultimately the production of machine-made music, aiming to the simulation of stylistic precepts on a sufficiently high level as to render it comparable to human creations. A large part of existing research is focused on and limited by tonal music and tonal harmonic rule systems. This may prove a restricting factor when analyzing music outside the tonal norm, such as music of the XX century, jazz or diverse folk musical traditions. Paul Hindemith (1895-1963), a major figure of the first half of last century, has devised a novel and holistic approach to musical composition. In his Craft of Musical Composition (1937), he does radically away with tonal harmony, its chords built on superposed thirds and their functions within tonality. Instead, he classifies tone simultaneities in an exhaustive way, irrespective of the number of their distinct tones, solely upon the exact nature of intra-chord intervals. On this basis, he builds a new integrated harmonic system. The thesis at hand implements Hindemith’s original theoretical structure in the form of an ontological knowledge representation scheme. The ensuing knowledge base performs harmonic analysis of a chordal sequence, working with tone simultaneities and their features, assigning them to their respective chordal groups while also plotting Hindemith’s harmonic fluctuation. Analysis in this form is then applied to Bach chorales, at first comparing different versions on the same melody and drawing useful insights on harmonic setting practices. We then select a large sample from Bach’s chorale corpus, collect harmonic data in a RDF triplestore and finally perform statistical processing. Further research may direct our knowledge base toward Hindemith’s theories on tonal centers and melodic voice leading, as well as apply it to diverse musical styles. This knowledge base may also work in parallel with other tonal-based programs, at first towards automated completion of a chorale harmonic setting, ultimately assisting in research on mechanical music production. en
heal.advisorName Στάμου, Γεώργιος el
heal.committeeMemberName Στάμου, Γεώργιος el
heal.committeeMemberName Σταφυλοπάτης, Ανδρέας-Γεώργιος el
heal.committeeMemberName Κόλλιας, Στέφανος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 140 σ. el
heal.fullTextAvailability false
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής