heal.abstract |
Τα τελευταία χρόνια πολλοί κλάδοι της αυτοκινητοβιομηχανίας επενδύουν στην ανακύκλωση
των καταλυτικών μετατροπέων και των φίλτρων σωματιδίων. Το ενδιαφέρον αυτών προς την
ανακύκλωση, οφείλεται στην αύξηση της τιμής και της ζήτησης των πολύτιμων μετάλλων και
σπάνιων γαιών, τα οποία περιέχονται στα καταλυτικά συστήματα, σε συνδυασμό με τη μείωση
της εξαγωγής των αντίστοιχων μεταλλευμάτων. Το κενό αυτό που δημιουργείται
εκμεταλλεύεται ο τομέας της ανακύκλωσης.
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία αφορά την ανάκτηση μετάλλων της ομάδας της πλατίνας
(Pt) και σπάνιων γαιών (Ce), με την υδρομεταλλουργική μέθοδο της εκχύλισης, από
καταλυτικούς μετατροπείς οξείδωσης (DOC) και καταλυτικά φίλτρα σωματιδίων (c-DPF)
πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Συγκεκριμένα μελετώνται οι βασικοί παράμετροι της
υδρομεταλλουργικής διεργασίας (οξύτητα, συγκέντρωση οξειδωτικού μέσου, συγκέντρωση
χλωριόντων και χρόνος αντίδρασης), καθώς και η επίδραση της θερμικής προεπεξεργασίας σε
αυτή. Το περιεχόμενο της Διπλωματικής Εργασίας περιλαμβάνει το θεωρητικό μέρος, το
πειραματικό μέρος και την αξιολόγηση των πειραματικών αποτελεσμάτων.
Το υδατικό διάλυμα εκχύλισης που μελετήθηκε περιέχει υδροχλωρικό οξύ (HCl), υπεροξείδιο
του υδρογόνου (H2O2) και χλωριούχο νάτριο (NaCl). Οι βέλτιστες συγκεντρώσεις βρέθηκαν
ίσες με 3Μ, 1% ν/ν και 4.5Μ, αντίστοιχα, και για τα δύο υλικά. Παράλληλα μελετήθηκε η
αναλογία υγρού- στερεού και βρέθηκε ως βέλτιστη ίση με 70% για το c-DPF και 80% για το
DOC. Επίσης, από τη μελέτη της επίδρασης της θερμικής προεπεξεργασίας των υλικών
επιλέχθηκε να γίνεται πύρωση αυτών στους 800℃. Οι συνθήκες αυτές έχουν ως αποτέλεσμα
ανάκτηση Pt ίση με 95% και Ce ίση με 25% από καταλύτες DOC και 75% και 6%,
αντίστοιχα, από φίλτρα σωματιδίων c-DPF. Η Pt είναι μέταλλο ακριβότερο από το Ce και
γι'αυτό τον λόγο προτιμώνται οι συγκεκριμένες συνθήκες που οδηγούν στην ανάκτηση
μεγαλύτερου ποσοστού Pt έναντι του Ce. Συμπερασματικά, η μέθοδος που
χρησιμοποιηθήκε κρίνεται συμφέρουσα. |
el |