HEAL DSpace

Ποιοτική ανάλυση αξιοποίησης της μαρίνας Αχιλλίου Σκύρου με βάση τις αρχές της ολοκληρωμένης διαχείρισης παράκτιας ζώνης.

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Λεβέντη, Ελένη el
dc.contributor.author Leventi, Eleni en
dc.date.accessioned 2022-02-18T18:29:15Z
dc.date.available 2022-02-18T18:29:15Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/54774
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.22472
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Επιστήμη και Τεχνολογία Υδατικών Πόρων” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Διαχείριση παράκτιας ζώνης Αχιλλίου Σκύρου el
dc.subject Coastal zone management en
dc.subject Skyros en
dc.subject Achilli en
dc.subject SWOT en
dc.subject Ανάλυση el
dc.title Ποιοτική ανάλυση αξιοποίησης της μαρίνας Αχιλλίου Σκύρου με βάση τις αρχές της ολοκληρωμένης διαχείρισης παράκτιας ζώνης. el
dc.title Qualitative Analysis of the Utilization of Achillion Marina of Skyros based on the Principles of Integrated Coastal Zone Management en
heal.type masterThesis
heal.generalDescription Κάτω από την ομπρέλα της Ο.Δ.Π.Ζ. και με βάση τις αρχές που αυτή πρεσβεύει, πραγματοποιείται μια ποιοτική ανάλυση αξιολόγησης της υφιστάμενης μαρίνας στο Αχίλλι της Σκύρου. Για τις ανάγκες της συγκεκριμένης εργασίας πραγματοποιείται σε πρωταρχικό στάδιο μια ενδελεχής αποτύπωση των πολιτικών και του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου για τον παράκτιο και θαλάσσιο χώρο σε διεθνές, σε Ευρωπαϊκό και σε εθνικό επίπεδο. Στη συνέχεια αναλύεται το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις Ελληνικές μαρίνες, τον τρόπο που χωροθετούνται και λειτουργούν αυτές. Επιπλέον παρουσιάζονται στοιχεία για το ποιες είναι εν λειτουργία μαρίνες στην Χώρα μας και ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους. Επίσης, για το νησί της Σκύρου αλλά και για την συγκεκριμένη περιοχή μελέτης αναζητούνται και περιγράφονται με ακρίβεια όλα τα υφιστάμενα δεδομένα και οι λιμενικές υποδομές που βρίσκονται στο νησί. Στα πλαίσια της προσπάθειας δημιουργίας προτάσεων για την αξιοποίηση της συγκεκριμένης μαρίνας και της περιοχής στην οποία αυτή εντάσσεται, παράγονται τρία εναλλακτικά σενάρια. Για τον λόγο αυτόν, αξιοποιείται η μέθοδος ποιοτικής αξιολόγησης S.W.O.T. Analysis με την επινόηση τριών διαφορετικών μορφών αυτής, που οδηγούν στην παραγωγή τριών διαφορετικών πινάκων αντίστοιχα. Βασικότερα κριτήρια αξιολόγησης εμφανίζονται η προστασία του περιβάλλοντος, η προσέλκυση του τουρισμού, η ανάδειξης της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, η οικονομική ενίσχυση της περιοχής και η απόδοση οφελών για την κοινωνία. Για την επιλογή του βέλτιστου σεναρίου, εκ των τριών και της σύγκρισης μεταξύ των, γίνεται ένας συγκερασμός των τριών παραπάνω πινάκων. Τα σενάρια είναι τα εξής : το σενάριο βάσης, το σενάριο που αφορά στην πλήρη αποκατάσταση και την εμπορική λειτουργία της μαρίνας όλες τις εποχές του χρόνου και το σενάριο που αφορά στην μερική αποκατάσταση και την εποχική λειτουργία της μαρίνας. Τέλος, κατά την διεξαγωγή των συμπερασμάτων υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα της πραγματοποίησης μιας περαιτέρω έρευνας και μιας ανάλυσης που θα έχει ως στοιχεία της αυτά που θα προκύψουν από την εμβάθυνση σε πραγματικά δεδομένα. el
heal.generalDescription Under the umbrella of the Integrated Coastal Zone Management and based on the principles it stands for, a qualitative analysis of the existing marina in Achilli of Skyros is carried out. For the needs of this study, a thorough review of the policies and the current regulatory framework for coastal and marine space at international, European and national level is carried out. The institutional framework governing Greek marinas, the way they are located and how they operate is also analysed. In addition, data are presented on which marinas are in operation in our country and what are their characteristics. Also, for the island of Skyros and for the specific study area, all existing data and port infrastructure on the island are sought and accurately described. In the context of the effort to create proposals for the utilization of this marina and the area in which it is located, three proposals are produced. For this reason, the S. W. O. T. Analysis qualitative evaluation method is used, with the invention of three different forms of this method, which lead to the production of three different tables respectively. The main evaluation criteria are the protection of the environment, the attraction of tourism, the promotion of historical and cultural heritage, the economic enhancement of the region and the benefits to society. In order to select the best scenario from the three and compare between them, the three tables above are combined. The scenarios are the following: the baseline scenario, the scenario concerning the full restoration and commercial operation of the marina in all seasons of the year and the scenario concerning the partial restoration and seasonal operation of the marina. Finally, in drawing the conclusions, the necessity of carrying out further research and an analysis based on the results of the in-depth study of the research is underlined. en
heal.classification Διαχείριση παράκτιας ζώνης el
heal.classification Coastal zone management en
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2021-07-01
heal.abstract Σύνοψη εργασίας Κάτω από την ομπρέλα της Ο.Δ.Π.Ζ. και με βάση τις αρχές που αυτή πρεσβεύει, πραγματοποιείται μια ποιοτική ανάλυση αξιολόγησης της υφιστάμενης μαρίνας στο Αχίλλι της Σκύρου. Για τις ανάγκες της συγκεκριμένης εργασίας πραγματοποιείται σε πρωταρχικό στάδιο μια ενδελεχής αποτύπωση των πολιτικών και του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου για τον παράκτιο και θαλάσσιο χώρο σε διεθνές, σε Ευρωπαϊκό και σε εθνικό επίπεδο. Η έρευνα ξεκινάει από τις εθνικές πολιτικές που ακολουθούνται, ωστόσο πολύ γρήγορα συμπεραίνεται ότι οι πολιτικές που ισχύουν στη χώρα μας είναι άμεσα συνυφασμένες με τις αντίστοιχες Ευρωπαϊκές πολιτικές. Στη συνέχεια διερευνάται το κανονιστικό πλαίσιο σε εθνικό επίπεδο καθότι οι τελευταίες έχουν τη βάση τους σε αυτό. Συνοπτικά, στο ισχύον κανονιστικό πλαίσιο διεθνώς συναντάμε τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία αφορά τα όρια των θαλάσσιων ζωνών, τα δικαιώματα ναυσιπλοΐας, τη συνεργασία και την ειρήνη μεταξύ των κρατών, τη διατήρηση και τη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων όπως επίσης και την προστασία των οικοσυστημάτων. Εν συνεχεία πραγματοποιείται μια χρονολογική επισκόπηση του κανονιστικού πλαισίου σε Ευρωπαϊκό επίπεδο με απαρχή τη Σύμβαση της Βαρκελώνης το 1976 και την τροποποίηση αυτής το 1995, την Πράσινη Βίβλο(2006), την Γαλάζιο Βίβλο και την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική (2007) καθώς και τις τρεις διατομεακές πολιτικές που την διέπουν που είναι η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παράκτιας Ζώνης (2008), η Γαλάζια Ανάπυξη (2012) και ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (2014). Στην χρονολογική επισκόπηση ακολουθούν οι : Ορίζοντας Ευρώπη - HORIZON EUROPE» που αφορά την έρευνα για τη βιώσιμη και οικονομικά ευημερούσα υδατοκαλλιέργεια και αλιεία (2019), το Ψήφισμα διάσκεψης των Η.Ε. για την κλιματική αλλαγή στη Μαδρίτη (2019) και τέλος η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (2020) που στοχεύει στην προστασία και την αποκατάσταση της βιοποικιλότητας. Οι βασικές πολιτικές οι οποίες αναλύονται περισσότερο και αποτελούν τη βάση για τη συγκεκριμένη εργασία καθώς βρίσκουν εφαρμογή σε εθνικό επίπεδο είναι : οι Αρχές της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Παράκτιας Ζώνης (Ο.Δ.Π.Ζ.) και ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (Θ.Χ.Σ.). Με τον Θ.Χ.Σ. επιτυγχάνεται ο περιορισμός των συγκρούσεων και η αύξηση των συνεργειών μεταξύ διαφόρων δραστηριοτήτων, η ενθάρρυνση των επενδύσεων καθώς και η διασυνοριακή συνεργασία ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. Επίσης, υποχρεώνει όλα τα Κράτη μέλη να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια και να ορίσουν τη χωροχρονική κατανομή των δραστηριοτήτων τους στα θαλάσσια ύδατα. Επιπλέον, επιβάλλει τη δίκαια και αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ τους μέσα από την εξέταση δεδομένων όπως: οικονομικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά. Εξετάζοντας την Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παράκτιων Ζωνών – Ο.Δ.Π.Ζ. αποδεικνύεται ότι αποτελεί το πρώτο νομικό διεθνές εργαλείο για την αειφόρο διαχείριση και τη χρήση των παράκτιων ζωνών. Λαμβάνει υπόψη του τα παράκτια οικοσυστήματα, την ποικιλία δραστηριοτήτων και χρήσεων και τις επιπτώσεις τους. Επιπλέον, δεσμεύει όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. και φυσικά και την Ελλάδα για την επίλυση των προβλημάτων της κάθε ακτογραμμής ξεχωριστά και για έναν θεσμικό διατομεακό συντονισμό μέσω των αρμόδιων φορέων μέσα από ολοκληρωμένες προσεγγίσεις. Στις βασικές Αρχές της Ο.Δ.Π.Ζ. πρωτεύουσα σημασία έχουν η διατήρηση της υψηλής ποιότητας για το παράκτιο περιβάλλον και η προστασία των πολύτιμων παράκτιων ειδών χλωρίδας και πανίδας. Στη συνέχεια, πραγματοποιείται μια σύγκριση μεταξύ των δύο παραπάνω σημαντικών πολιτικών. Στις ομοιότητες διαπιστώνουμε ότι η μία πολιτική συμπληρώνει την άλλη και συνδυάζουν και οι δύο τους παρακάτω τρεις τομείς: περιβάλλον, κοινωνία και οικονομία. Επίσης και οι δύο συντονίζουν τις εθνικές στρατηγικές τους και γεφυρώνονται μελλοντικά υπό το πλαίσιο μιας ενιαίας και ολοκληρωμένης προσέγγισης. Όσον αφορά τις διαφορές η σημαντικότερη εντοπίζεται στη χωρική κλίμακα αυτών όπου ο Θ.Χ.Σ αφορά όλη τη θάλασσα σε αντίθεση με την Ο.Δ.Π.Ζ. που αφορά την παράκτια ζώνη. Από την έρευνα που πραγματοποιείται αναλύοντας τη νομοθεσία που υφίσταται στην Ελλάδα για τον θαλάσσιο και παράκτιο χώρο διαπιστώνουμε ότι έχει τρεις βασικούς στόχους. Αυτοί είναι: η βιώσιμη ανάπτυξη των θαλάσσιων δραστηριοτήτων και η αειφόρος χρήση των θαλάσσιων πόρων, η δημόσια διαβούλευση και η συνεργασία με κράτη-μέλη της Ε.Ε. και τις τρίτες χώρες για τα θαλάσσιά τους ύδατα και τέλος η παρακολούθηση, ο έλεγχος καθώς και η προστασία του δομημένου περιβάλλοντος. Στη συνέχεια γίνεται μια σύντομη ιστορική αναφορά και αναλύεται το Ελληνικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει τους τουριστικούς λιμένες. Αναλύονται οι τρεις κατηγορίες αυτών που είναι: οι μαρίνες, τα καταφύγια σκαφών και τα τουριστικά αγκυροβόλια, καθώς και οι υποδομές που διαθέτουν στη θαλάσσια και στη χερσαία ζώνη. Για τις Ελληνικές μαρίνες, γίνεται έρευνα ως προς τον τρόπο που χωροθετούνται και λειτουργούν αυτές. Επιπλέον παρουσιάζονται στοιχεία για το ποιες είναι εν λειτουργία μαρίνες στην Χώρα μας και ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους μέσα από έναν πίνακα που αποτελείται από τα ονόματά τους, την τοποθεσία τους, τον αριθμό των θέσεων ελλιμενισμού τους και των θέσεων διαχείμασης τους, αν διαθέτουν, τα χαρακτηριστικά τους και τους αρμόδιους φορείς που τις διαχειρίζονται σήμερα. Επίσης παρουσιάζεται πως μια μαρίνα μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό τουριστικό πόλο έλξης και οικονομικής ανάπτυξης για την περιοχή στην οποία βρίσκεται αλλά και ευρύτερα αυτής. Τέλος από υπολογισμούς επιβεβαιώνεται ότι η Ελλάδα έχει μείνει πολύ πίσω σε σχέση με άλλες μεσογειακές χώρες στην ανάπτυξη μαρινών και άλλων λιμενικών εγκαταστάσεων που εξυπηρετούν τις ανάγκες του θαλάσσιου τουρισμού. Επίσης, παρουσιάζονται για το νησί της Σκύρου στοιχεία όπως : γεωγραφικά, οικονομικά, θεσμικά, χωροταξικά, περιβαλλοντικά, οικονομικά, θεσμικά, κλιματικά καθώς και το ανθρωπογενές περιβάλλον. Για τη συγκεκριμένη περιοχή μελέτης αναζητούνται και περιγράφονται με ακρίβεια όλα τα υφιστάμενα δεδομένα και οι λιμενικές υποδομές που βρίσκονται στο νησί. Το νησί αυτό έχει το πλεονέκτημα να κατέχει σημαντική θέση στο Αιγαίο και συγκεκριμένα να βρίσκεται στο κέντρο αυτού και να συμπληρώνει επάξια το δίκτυο του θαλάσσιου τουρισμού μιας και αποτελεί έναν σημαντικό και ανεπτυγμένο τουριστικό προορισμό. Εν συνεχεία παρουσιάζεται το έργο που αφορά την μαρίνα στο Αχίλλι της Σκύρου. Ένα έργο που κατασκευάστηκε από τον Ε.Ο.Τ. περίπου 28 χρόνια πριν και παραμένει έως σήμερα ημιτελές και αναξιοποίητο. Γίνεται έρευνα ως προς τα χρονικά γεγονότα αποφάσεων και δράσεων που το χαρακτηρίζουν και εντοπίζονται και καταγράφονται τα προβλήματα που παρουσιάζει. Προκύπτουν συμπεράσματα για τα αίτια αστοχίας του. Επίσης, διαπιστώνεται, ότι το έργο αυτό αποτελεί μια βίαιη παρέμβαση στο φυσικό παράκτιο και υδάτινο περιβάλλον και ότι οι αντιδράσεις που προκάλεσε, από επιστήμονες και τοπικούς παράγοντες για την ακαταλληλότητα του δεν ελήφθησαν ποτέ υπόψη. Στα πλαίσια της προσπάθειας δημιουργίας προτάσεων για την αξιοποίηση της συγκεκριμένης μαρίνας και της περιοχής στην οποία αυτή εντάσσεται, παράγονται τρία εναλλακτικά σενάρια. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού αξιοποιείται ένα βασικό εργαλείο ποιοτικής συγκριτικής αξιολόγησης, η μέθοδος S.W.O.T. Analysis. Επινοούνται τρεις διαφορετικές μορφές αυτής, που οδηγούν στην παραγωγή τριών διαφορετικών πινάκων αντίστοιχα. Τα σενάρια που παρουσιάζονται και αφορούν κατά κύριο λόγο τον τρόπο λειτουργίας της μαρίνας και της αξιοποίησης της περιοχής, είναι τα εξής : το σενάριο βάσης, το σενάριο που αφορά στην πλήρη αποκατάσταση και στην εμπορική λειτουργία της μαρίνας όλες τις εποχές του χρόνου και το σενάριο που αφορά στη μερική αποκατάσταση και την εποχική λειτουργία της μαρίνας. Ο πρώτος πίνακας που παρουσιάζεται και βασίζεται στη μέθοδο της S.W.O.T. Analysis, σκιαγραφεί και εξετάζει ξεχωριστά τη μαρίνα και την ευρύτερη περιοχή στην οποία εντάσσεται ως προς τα δυνατά και αδύναμα σημεία που παρουσιάζουν στο εσωτερικό τους περιβάλλον και τις ευκαιρίες και απειλές που παρουσιάζουν στο εξωτερικό τους περιβάλλον. Είναι αυτός ο οποίος «αποκαλύπτει» το σενάριο βάσης που αποτελεί τη μηδενική λύση. Ωστόσο, βοηθάει στη συνέχεια στο να οδηγηθεί παρακάτω η αναζήτησή λαμβάνοντας με αυτόν τον τρόπο σημαντικά συμπεράσματα. Η μηδενική λύση – σενάριο βάσης αποτελεί την εξέλιξη των απειλών της περιοχής, που κάνουν δυσμενέστερα τα αδύναμα σημεία και τις απειλές. Με την πάροδο των χρόνων το έργο υποβαθμίζεται συνεχώς και οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη οικονομική και περιβαλλοντική ζημιά. Στη συνέχεια, για τις ανάγκες παραγωγής των δυο σημαντικότερων εναλλακτικών σεναρίων (Α΄ και Β΄), δημιουργείται ένας βοηθητικός πίνακας ο οποίος βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στα αδύναμα σημεία και στις απειλές και στον τρόπο που μπορούν να εξομαλυνθούν και να μετατραπούν σε δυνατά σημεία και ευκαιρίες αντίστοιχα μέσα από προτάσεις και δράσεις. Ο βοηθητικός πίνακας σχηματίζεται για το κάθε ένα σενάριο ξεχωριστά. Οι στήλες του αποτελούνται από στοιχεία όπως : τον δείκτη επείγουσας ανάγκης στο να πραγματοποιηθεί η λύση, τις προτεινόμενες δράσεις, τους βασικούς υπευθύνους των δράσεων, το εκτιμώμενο κόστος στο να πραγματοποιηθούν αυτές σε επίπεδο οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό, και περιβαλλοντικό και τέλος τα οφέλη που θα προκύψουν από την εκάστοτε δράση. Η πρόταση για το πρώτο σενάριο οδηγεί στην πραγματοποίηση περισσότερων έργων με τη δαπάνη μεγαλύτερων εξόδων και θέτει υψηλά τον πήχη της αντιμετώπισης του ανταγωνισμού στον θαλάσσιο τουρισμό. Επίσης πραγματοποιούνται τουριστικές επενδύσεις καθώς και παροχή διάφορων υπηρεσιών. Η αποκατάσταση που γίνεται στο περιβάλλον είναι μικρής κλίμακας. Στο σενάριο αυτό δίνεται έμφαση στην προσέλευση και την ικανοποίηση των χρηστών του θαλάσσιου τουρισμού. Η αντίστοιχη πρόταση για το δεύτερο σενάριο σχετίζεται με την πραγματοποίηση λιγότερων και μικρότερων έργων προστασίας και υποστήριξης και κατ’ επέκταση τη δαπάνη μικρότερων εξόδων. Και εδώ αναβαθμίζεται τουριστικά και οικονομικά η περιοχή, κυρίως μέσα από επενδύσεις μικρής κλίμακας και παρέχονται υπηρεσίες με στόχο την ενίσχυση της οικονομίας. Στο σενάριο αυτό δίνεται έμφαση στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και στην ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας της περιοχής και του νησιού γενικότερα. Οι τρόποι που προτείνονται για τον λόγο αυτό συμπεριλαμβάνουν: την αξιοποίηση του θεσμικού πλαισίου, των δυνατοτήτων των λιμενικών εγκαταστάσεων της μαρίνας και των πόρων ευρύτερης περιοχής. Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων απαραίτητος είναι ο θεσμικός συντονισμός των αρμόδιων φορέων σε τοπικό, Περιφερειακό και Εθνικό επίπεδο, καθώς και η αποφυγή τομεακών προσεγγίσεων για την διευκόλυνση της συνεργασίας μεταξύ των. Σημαντική πρόταση αποτελεί η συνέργεια μεταξύ του λιμένα της Λιναριάς και του λιμένα Αχιλλίου υπό την διαχείριση του Λιμενικού Ταμείου Σκύρου με στόχο την οικονομική ανάπτυξη του νησιού και την προσέλκυση των χρηστών του θαλάσσιου τουρισμού. Ακολουθούν πίνακες που συγκεντρώνουν τα αποτελέσματα που προκύπτουν από τους παραπάνω βοηθητικούς πίνακες που αφορούν τα σενάρια Α΄ και Β΄. Οι πίνακες κυρίως συγκεντρώνουν τη συνολική βαθμολογία των δεικτών επείγουσας ανάγκης και των δεικτών του εκτιμώμενου κόστους έχοντας αρνητικό προσανατολισμό και στις τέσσερις κατηγορίες. Γεγονός αδιαμφησβήτητο είναι ότι και στα δύο σενάρια υφίσταται η μεγάλη ανάγκη για τη λύση του προβλήματος της έλλειψης κεντρικής οργάνωσης και διαχείρισης καθώς και του εξοπλισμού της μαρίνας και της συντήρησης των υποδομών. Επιπροσθέτως και για τον λόγο ότι χρειάζεται να προκύψουν πιο ασφαλή συμπεράσματα για την επιλογή του βέλτιστου σεναρίου, γίνεται ένας συγκερασμός και των τριών σεναρίων, του σεναρίου βάσης, του σεναρίου Α΄ και του σεναρίου Β΄. Κατ’ επέκταση δημιουργείται και ένας τρίτος και τελευταίος πίνακας συγκριτικής αξιολόγησης, ο οποίος περιλαμβάνει και τα τρία σενάρια μαζί. Βασικότερα κριτήρια αξιολόγησης στον πίνακα αυτόν εμφανίζονται η προστασία του περιβάλλοντος, η προσέλκυση του τουρισμού, η ανάδειξη της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, η οικονομική ενίσχυση της περιοχής και η απόδοση οφελών για την κοινωνία. Στο πίνακα αυτόν σημειώνονται τα επίπεδα των αποδόσεων που παρουσιάζει το κάθε ένα σενάριο στους παραπάνω τομείς ξεχωριστά. Το σενάριο που συγκεντρώνει τους περισσότερους βαθμούς απόδοσης είναι το σενάριο Β΄. Όσον αφορά τα κριτήρια συγκριτικής αξιολόγησης, η S.W.O.T. Analysis για το σενάριο βάσης δείχνει ότι ένα λιμενικό έργο που θα μπορούσε να επιφέρει χρήματα παραμένοντας αναξιοποίητο επηρεάζει αρνητικά και σε μεγάλο βαθμό σε επίπεδο οικονομικό – τουριστικό, περιβαλλοντικό - αισθητικό την περιοχή του, τον Δήμο του, την Περιφέρεια αλλά ακόμη και σε πιο ευρύ επίπεδο, το ίδιο το κράτος. Για τα σενάρια Α΄ και Β΄ αποδεικνύεται ότι το δεύτερο είναι καλύτερο έναντι του πρώτου, διότι παρατηρείται ότι τα περισσότερα κριτήρια αξιολόγησης για αυτό αποδίδουν σταθερά με απόδοση καλή προς πολύ καλή, γεγονός που δεν συμβαίνει με το σενάριο Α΄. Το σενάριο Β΄ έχει μεγαλύτερη εφαρμοσιμότητα σε σχέση με αυτή του σεναρίου Α΄ και αποδίδει σε ικανοποιητικά επίπεδα στον τομέα της οικονομίας, και της προώθησης ανάπτυξης των εναλλακτικών μορφών τουρισμού για τις οποίες είναι γνωστό το συγκεκριμένο νησί. Τα χρηματοδοτικά εργαλεία είναι απαραίτητα, ωστόσο είναι μικρότερου ύψους και κρίνεται ότι κάποια μπορούν να πραγματοποιηθούν με ενίσχυση από τοπικούς φορείς και με ηπιότερες διαδικασίες λήψης αποφάσεων και εγκρίσεων. Τα έργα που προτείνονται για το σενάριο Α΄ έχουν αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον και στην αισθητική του τοπίου τα οποία έχουν ήδη βλαφθεί, ενώ η οικονομική ανάπτυξη τείνει να έλθει μακροπρόθεσμα. Τέλος και τα δύο σενάρια, ομοιάζουν ως προς τα κίνητρα που δίνονται για νέες θέσεις απασχόλησης κυρίως στο τριτογενή τομέα και συγκράτησης δυναμικού στο νησί. Στο τέλος παρουσιάζονται τα βασικά συμπεράσματα που τεκμαίρονται από το σύνολο της εργασίας και σε αυτά συγκαταλέγονται τα παρακάτω : Για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε διαδικασία ανάπτυξης στην παράκτια ζώνη, καθίσταται αναγκαία σε πρωταρχικό στάδιο η ενδελεχής αποτύπωση των ισχυουσών πολιτικών για τον παράκτιο και θαλάσσιο χώρο σε διεθνές, σε Ευρωπαϊκό και σε εθνικό επίπεδο, για τις μαρίνες γενικά και η βαθιά γνώση των δεδομένων της περιοχής μελέτης. Επίσης, η απόκτηση της γνώσης για το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις Ελληνικές μαρίνες, είναι πολύ σημαντική για την λήψη αποφάσεων για την αξιοποίηση μιας υφιστάμενης αλλά εν αχρηστία μαρίνας ώστε να λειτουργήσει με επιτυχία έχοντας περισσότερα χρηματοδοτικά εργαλεία. Επιπροσθέτως, από την συγκεκριμένη εργασία διαπιστώνουμε ότι για τον σχεδιασμό ένας παράκτιου έργου και τη σωστή χάραξη και τοποθέτηση αυτού, οφείλεται να υπάρχει πλήρης γνώση και ενημέρωση των φυσικών συνθηκών και κυρίως των ανεμολογικών δεδομένων της περιοχής. Ο ακτομηχανικός μελετητής ενός λιμενικού έργου, οφείλει να μην αντιβαίνει στις αρχές σχεδιασμού του αλλά να προωθεί την προστασία ενός φυσικού όρμου. Η βίαιη παρέμβαση με έργα διαταράσσει το φυσικό παράκτιο και υδάτινο περιβάλλον και τα οικοσυστήματα που υπάρχουν σε αυτά. Εξίσου σημαντικό είναι να λαμβάνονται υπόψη και να εισακούγονται οι απόψεις της τοπικής κοινωνίας και των ανθρώπων με γνώση στα θέματα ναυτιλίας και πλοήγησης. Όσον αφορά την επιλογή του σεναρίου Β΄, αυτό επιδέχεται πολλούς τρόπους βελτίωσης. Για τον λόγο αυτό, δεν επαρκεί μόνο η ποιοτική αξιολόγηση και η θεωρητική ανάλυση μέσα από μια πρωταρχική διερεύνηση. Για την πραγματική αντιμετώπιση προτείνεται να ακολουθήσει μια στοχευμένη έρευνα και ανάλυση με πραγματικά δεδομένα. Εν κατακλείδι, η αξιοποίηση του συγκεκριμένου έργου είναι ανάγκη υψίστης σημασίας διότι εκατομμύρια χρήματα έχουν ήδη χαθεί και συνεχίζουν να χάνονται κάθε λεπτό. Για τον λόγο αυτό προτείνονται οι λύσεις της εποχικής ή της πλήρους εμπορικής λειτουργίας της μαρίνας. Εάν το έργο αυτό παραμείνει αναξιοποίητο θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική ζημία. el
heal.abstract Abstract Under the umbrella of the Integrated Coastal Zone Management and based on the principles it stands for, a qualitative evaluation analysis of the existing marina in Achilli of Skyros is carried out. For the needs of this work, a thorough reflection of the policies and the current regulatory framework for the coastal and maritime space at an international, European and national level is carried out at an early stage. The research starts from the national policies that are followed, however, it is very quickly concluded that the policies in force in our country are directly intertwined with the respective European policies. The regulatory framework is then explored at national level as the latter are based on it. In short, in the current regulatory framework, we find internationally the United Nations Convention on the Law of the Sea, which deals with maritime boundaries, navigation rights, cooperation and peace between states, the conservation and management of maritime resources such as well as the protection of ecosystems. This is followed by a chronological overview of the regulatory framework at European level, beginning with the Barcelona Convention in 1976 and amending it in 1995, the Green Paper (2006), the Blue Paper and the Integrated Maritime Policy (2007) and the three cross-sectoral policies that govern it which are the Integrated Coastal Zone Management (2008), the Blue Development (2012) and the Marine Spatial Planning (2014). The chronological overview is followed by: Horizon Europe - HORIZON EUROPE "concerning research on sustainable and economically prosperous aquaculture and fisheries (2019), the UN Conference Resolution on climate change in Madrid (2019) and finally the European Green Agreement (2020) aimed at the protection and restoration of biodiversity. The basic policies that are further analyzed and form the basis for this work as they are implemented at national level are: the Principles of Integrated Coastal Zone Management (ICZM) and the Marine Spatial Planning (MSP). With the MSP are being managed the reduction of conflicts and the increase of synergies between various activities, the encouragement of investments as well as the cross-border cooperation between the EU countries are achieved. It also obliges all Member States to draw up maritime spatial plans and to define the space-temporal distribution of their activities in marine waters. In addition, it imposes fair and effective cooperation between them through the examination of data such as: economic, social, environmental. Examining the Integrated Coastal Zone Management - ICZM proves to be the first international legal tool for the sustainable management and use of coastal zones. It takes into account coastal ecosystems, the variety of activities and uses and their impacts. In addition, it commits all EU Member States. and of course Greece for the solution of the problems of each coastline separately and for an institutional cross-sectoral coordination through the competent bodies through integrated approaches. In the basic Principles of ICZM, the preservation of high quality for the coastal environment and the protection of valuable coastal species of flora and fauna are of paramount importance. Next, a comparison is made between the two important policies above. In the similarities we find that one policy complements the other and both combine the following three areas: environment, society and economy. Both also coordinate their national strategies and bridge the future in the framework of a single and integrated approach. Regarding the differences, the most important is located in the spatial scale of them where the MSP concerns the whole sea in contrast to the ICZM concerning the coastal zone. From the research carried out analyzing the legislation that exists in Greece for the marine and coastal area, we find that it has three main objectives. These are: the sustainable development of maritime activities and the sustainable use of maritime resources, public consultation and cooperation with EU Member States. and third countries for their marine waters and finally the monitoring, control and protection of the built environment. Then a brief historical report is made and the Greek institutional framework that governs the tourist ports is analyzed. The three categories of these are analyzed: marinas, boat shelters and tourist anchorages, as well as the infrastructure they have in the sea and land zone. For the Greek marinas, research is being done on how they are located and operate. In addition, data are presented on which marinas are in operation in our country and what are the characteristics through a table consisting of their names, their location, the number of their berths and their wintering places, if any, their characteristics and the competent bodies that manage them today. It is also presented that a marina can be an important tourist attraction and economic development for the area in which it is located and beyond. Finally, calculations confirm that Greece has lagged far behind other Mediterranean countries in the development of marinas and other port facilities that serve the needs of maritime tourism. Also, data for the island of Skyros are presented, such as: geographical, economic, institutional, spatial, environmental, economic, institutional, climatic as well as the anthropogenic environment. For the specific study area, all the existing data and the port infrastructure located on the island are searched and described accurately. This island has the advantage to occupy an important position in the Aegean and specifically to be located in its center and to complement the maritime tourism network since it is an important and developed tourist destination. Then the project concerning the marina in Achilli of Skyros is presented. A project constructed by the Hellenic Tourism Organization about 28 years ago and remains to this day unfinished and unused. An investigation is made regarding the time events of decisions and actions that characterize it and the problems it presents are identified and recorded. Conclusions are drawn about the causes of its failure. It is also found that this project is a violent intervention in the natural coastal and aquatic environment and that the reactions it provoked from scientists and local actors for its unsuitability were never taken into account. As part of the effort to create proposals for the development of this marina and the area in which it is located, three alternative scenarios are produced. To achieve this goal, a key tool of quality benchmarking is used, the SWOT Analysis method. Three different forms of it are invented, which lead to the production of three different panels respectively. The scenarios that are presented and mainly concern the way the marina operates and the development of the area, are the following: the basic scenario, the scenario that concerns the complete restoration and the commercial operation of the marina at all times of the year and the scenario that concerns the partial restoration and seasonal operation of the marina. The first table presented and based on the method of SWOT Analysis, outlines and examines separately the marina and the wider area in which it is included in terms of the strengths and weaknesses that present in their internal environment and the opportunities and threats they present in their external environment. He is the one who "reveals" the baseline scenario which is the zero solution. However, it then helps to lead the search further by drawing important conclusions. The zero solution - baseline scenario is the evolution of the threats in the area, which make the weak points and threats worse. Over the years the project is constantly degrading and leading to even greater economic and environmental damage. Then, for the production needs of the two most important alternative scenarios (A and B), an auxiliary table is created which is based exclusively on the weaknesses and threats and how they can be normalized and turned into strengths. and opportunities respectively through proposals and actions. The help table is formed for each scenario separately. Its columns consist of elements such as: the indicator of urgency in carrying out the solution, the proposed actions, the main actors of the actions, the estimated costs in carrying them out in economic, social, political, and environmental, and finally the benefits that will result from this action. The proposal for the first scenario leads to the realization of more projects at the expense of higher costs and raises the bar of dealing with competition in maritime tourism. There are also tourist investments as well as the provision of various services. The restoration that takes place in the environment is small-scale. In this scenario, emphasis is placed on the attendance and satisfaction of maritime tourism users. The corresponding proposal for the second scenario is related to the realization of fewer and smaller projects and consequently the cost of lower costs. Here, too, the region is being upgraded in terms of tourism and economy, mainly through small-scale investments, and services are being provided in the region with the aim of strengthening the economy. This scenario emphasizes the protection of the natural environment and the promotion of the cultural identity of the region and the island in general. The ways proposed for this reason include the utilization of the institutional framework, the possibilities of the port facilities of the marina and the resources of a wider area. In order to achieve the above objectives, it is necessary the institutional coordination of the competent bodies at local, Regional and National level, as well as the avoidance of sectoral approaches to facilitate the cooperation between them. An important proposal is the synergy between the port of Linaria and the port of Achilles under the management of the Skyros Port Fund with the aim of economic development of the island and attracting users of maritime tourism. Following are tables that summarize the results obtained from the above auxiliary tables concerning the A and B scenarios. The tables mainly summarize the overall score of the emergency indicators and the estimated cost indicators with a negative orientation in all four categories. It is an indisputable fact that in both scenarios there is a great need to solve the problem of lack of central organization and management as well as the equipment of the marina, the maintenance of infrastructure. In addition to the reason that safer conclusions need to be drawn for the selection of the optimal scenario, a combination of all three scenarios, the baseline scenario, the A scenario and the B scenario is made. As a result, a third and final benchmarking table is created, which includes all three scenarios together. The main evaluation criteria in this table are the protection of the environment, the attraction of tourism, the promotion of the historical and cultural heritage, the financial support of the region and the return of benefits for the society. This table shows the levels of performance that each scenario presents in the above areas - criteria separately. The scenario with the highest performance scores is scenario B. Regarding the benchmarking criteria, the SWOT Analysis for the baseline scenario shows that a port project that could bring in money while remaining unused has a negative affect and to a large extent economic - tourist, environmental - aesthetic level to its area, its Municipality, the Region but even at a broader level, the state itself. For scenarios A and B it turns out that the latter is better than the former, because it is observed that most evaluation criteria for this, consistently perform with good to very good performance, which is not the case with scenario A. Scenario B has greater applicability than that of Scenario A and performs at satisfactory levels in the field of economy, and the promotion of the development of alternative forms of tourism for which the island is known. The financial tools are necessary, however they are smaller and it is judged that some can be done with the help of local bodies and with softer decision-making and approval procedures. The projects proposed for the A scenario have negative effects on the environment and the aesthetics of the landscape which have already been damaged, while economic growth tends to come in the long run. Finally, both scenarios are similar in terms of incentives given for new jobs mainly in the tertiary sector and retention of potential on the island. At the end, the main conclusions of the whole work are presented and they include the following: In order to carry out any development process in the coastal zone, it becomes necessary at a primary stage to thoroughly reflect the existing policies for the coastal and maritime space internationally, at European and national level, for marinas in general and a deep knowledge of the data of the study area. Also, the acquisition of knowledge about the institutional framework that governs the Greek marinas, is very important for decision-making to utilize an existing but obsolete marina to operate successfully with more financial tools. In addition, from this work we find that for the design of a coastal project and its proper layout and placement, it is necessary to have full knowledge and information of the natural conditions and especially the wind data of the area. The coastal engineer of a port project should not contradict its design principles but should promote the protection of a natural cove. Violent intervention with projects disrupts the natural coastal and aquatic environment and the ecosystems that exist in them. It is equally important to take into account and listen to the views of the local community and people with knowledge of shipping and navigation. As for the choice of scenario B, this can be improved in many ways. For this reason, qualitative evaluation and theoretical analysis through a primary investigation alone is not enough. For the real treatment it is suggested to follow a targeted research and analysis with real data. In conclusion, the utilization of this project is a need of utmost importance because millions of money have already been lost and continue to be lost every minute. For this reason, the solutions of the seasonal or full commercial operation of the marina are proposed. If this project remains unused it will lead to even greater economic, social and environmental damage. en
heal.advisorName Τσουκαλά, Βασιλική el
heal.advisorName Tsoukala, Vasiliki en
heal.committeeMemberName Παπακωνσταντής, Ηλίας el
heal.committeeMemberName Κατσαρδή, Βασιλική el
heal.committeeMemberName Τσουκαλά, Βασιλική el
heal.committeeMemberName Papakonstantis, Ilias en
heal.committeeMemberName Katsardi, Vasiliki en
heal.committeeMemberName Tsoukala, Vasiliki en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 162 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα