HEAL DSpace

Μοντελοποίηση & Βελτιστοποίηση Στρώματος Διάχυσης Αερίου Κυψελών Καυσίμου και Πορώδους στο OpenFOAM

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Λαμπρινίδης, Πέτρος
dc.contributor.author Lamprinidis, Petros
dc.date.accessioned 2022-02-23T06:49:25Z
dc.date.available 2022-02-23T06:49:25Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/54796
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.22494
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Υπολογιστική Ρευστοδυναμική el
dc.subject Κυψέλες Καυσίμου el
dc.subject Στρώμα Διάχυσης Αερίου el
dc.subject Πορώδες el
dc.subject Βελτιστοποίηση el
dc.subject Computational Fluid Dynamics el
dc.subject Fuel Cells el
dc.subject Gas Diffusion Layer el
dc.subject Porosity el
dc.subject Optimization el
dc.title Μοντελοποίηση & Βελτιστοποίηση Στρώματος Διάχυσης Αερίου Κυψελών Καυσίμου και Πορώδους στο OpenFOAM el
dc.title Modeling & Optimization of Gas Diffusion Layer in Fuel Cells, in the OpenFOAM environment en
dc.contributor.department Μονάδα Παράλληλης Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής & Βελτιστοποίησης el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Mechanical Engineering en
heal.language el
heal.language en
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2021-02-15
heal.abstract Οι κυψέλες καυσίμου αποκτούν αυξανόμενο ερευνητικό ενδιαφέρον ως εναλλακτική πηγή καθαρής και βιώσιμης ενέργειας για να αντικαταστήσουν τα ορυκτά καύσιμα. Στην αυτοκινητοβιομηχανία, επικρατούν οι κυψέλες καυσίμου μεμβράνης ανταλλαγής πρωτονίων (Proton Exchange Membrane, PEM) λόγω της υψηλής πυκνότητας ισχύος και των χαμηλών θερμοκρασιών λειτουργίας. ́Ενα από τα συστατικά στοιχεία της κυψέλης καυσίμου που έχει εξαιρετική επιρροή στην απόδοση είναι το Στρώμα Διάχυσης Αερίου (Gas Diffusion Layer, GDL) λόγω των ποικίλων φαινομένων που λαμβάνουν χώρα εκεί. Σε αυτήν τη διπλωματική εργασία, το GDL μίας κυψέλης καυσίμου PEM μοντελοποιεί- ται και βελτιστοποιείται ως προς το πορώδες του. Πρόσφατες έρευνες έχουν μελετήσει καινοτόμους τρόπους για τον έλεγχο της κατανομής πορώδους του GDL κατά την κατασκευή. Το πορώδες που χρησιμοποιείται σήμερα στο GDL είναι σταθερό. Είναι σημαντικό, επομένως, να μελετηθεί αριθμητικά εάν μια μη-σταθερή κατανομή πορώδους θα είχε ευνοϊκή επίδραση στην απόδοση της κυψέλης καυσίμου. Το μαθηματικό μοντέλο ανάλυσης μιας δεδομένης κυψέλης καυσίμου PEM επιλέγε- ται από τη βιβλιογραφία. Αποτελείται από τις εξισώσεις Navier-Stokes που έχουν τροποποιηθεί ώστε να ληφθούν υπόψη τα διάφορα ηλεκτρικά, θερμικά και χημικά φαινό- μενα, μια επιπλέον εξίσωση που αντιστοιχεί στη διφασική ροή που λαμβάνει χώρα και μια επιπλέον εξίσωση για τη διατήρηση των χημικών στοιχείων. Το μοντέλο αναπτύσ- σεται και προσομοιώνεται σε περιβάλλον OpenFOAM. Η βελτιστοποίηση πραγματοποιείται, στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας το λογισμικό EASY του ΕΜΠ το οποίο βασίζεται σε εξελικτικούς αλγορίθμους. Η κατανομή πορώ- δους που χρησιμοποιείται είναι γραμμική και στις τρεις κατευθύνσεις ώστε να είναι ρεαλιστικά κατασκευάσιμη ακόμη και με έλεγχο του πορώδους κατά την κατασκευή. Αποδεικνύεται ότι οι κατανομές πορώδους είναι πράγματι ευνοϊκές και το πορώδες και στις τρεις κατευθύνσεις επηρεάζει την απόδοση. Ωστόσο, οι προτιμώμενες κατανομές εξαρτώνται σημαντικά από τις συνθήκες λειτουργίας. Το μεγαλύτερο τμήμα αυτής της διπλωματικής εργασίας πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστά- σεις της Toyota Motor Europe στις Βρυξέλλες του Βελγίου κατά τη διάρκεια εξαμη- νιαίας πρακτικής άσκησης. el
heal.abstract Fuel cells are gaining increasing research interest as an alternative clean and sus- tainable energy source to replace fossil fuels. In the automotive industry, proton exchange membrane (PEM) fuel cells are prevailing due to the high power density and low working temperatures. One of the components of the fuel cell that signifi- cantly affects its performance is the Gas Diffusion Layer (GDL), due to the various phenomena that take place there. In this diploma thesis, the GDL of a PEM fuel cell is modeled and optimized with regards to its porosity. Nowadays, research is focusing on innovative ways to control the porosity distribution of the GDL. Porosity currently used in the GDL is con- stant. It is important, therefore, to numerically study whether a varying porosity distribution has a significant positive effect on the fuel cell performance. The CFD model that is used for the PEM fuel cell is selected from the literature, after an appropriate survey. It consists of modified Navier-Stokes equations to also account for the various electrical, thermal and chemical phenomena, an extra equa- tion accounting for the two-phase flow that takes place, and an equation for the conservation of chemical species. The model is developed and simulated in the OpenFOAM environment. On the other hand, the optimization is performed using the evolutionary algorithm based optimization software EASY of NTUA. The porosity distribution that is used is linear in all three directions to be realistically manufacturable even with porosity controlling manufacturing. It is shown that porosity non-constant distributions are indeed favorable and the porosity along all three directions has an impact on perfor- mance. The preferred distributions however depend significantly on the operating conditions. Major part in this diploma thesis was carried out in the premises of Toyota Motor Europe in Brussels, Belgium, during a 6 month long internship. en
heal.advisorName Γιαννάκογλου, Κυριάκος
heal.committeeMemberName Γιαννάκογλου, Κυριάκος
heal.committeeMemberName Μαθιουδάκης, Κωνσταντίνος
heal.committeeMemberName Αρετάκης, Νικόλαος
heal.academicPublisher Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 86
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα