heal.abstract |
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία ασχολείται με την ανάλυση μετρήσεων δυναμικών μεγεθών
οχήματος με στόχο την αξιολόγηση της οδηγικής συμπεριφοράς στην ιδιαίτερη περίπτωση των
βυτιοφόρων οχημάτων. Εξετάσθηκαν λεπτομερώς μετρήσεις αλλά και μαγνητοσκοπήσεις από
ενδεικτικές διαδρομές τις οποίες πραγματοποίησαν βυτιοφόρα οχήματα υπό την επίβλεψη του
Εργαστηρίου Οχημάτων του ΕΜΠ, προκειμένου να αποκαλυφθεί η επίδραση της οδηγικής
συμπεριφοράς στα εν λόγω μετρούμενα μεγέθη και τις αντίστοιχες μετρήσεις. Συγκεκριμένα,
διερευνήθηκε η αιτιότητα μεταξύ των μετρήσεων και των χειρισμών του οδηγού αλλά και των
συνθηκών τις οποίες διαμορφώνει το οδόστρωμα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες των
βυτιοφόρων οχημάτων (π.χ. βάρος, φυσική κατάσταση φορτίου κ.ά.). Επιπρόσθετα, κατέστη
εμφανής η διαφοροποίηση των μετρήσεων μεταξύ δυο διαφορετικών οχημάτων, με παρουσία αλλά
και με έλλειψη περιεχόμενου ρευστού στη δεξαμενή τους. Η αποτύπωση αυτή αποκτήθηκε μέσω
περιπτωσιολογικής μελέτης την οποία κατέστησε εφικτή η στρατηγική ποικιλότητα των πειραμάτων
σε ότι αφορά τα χαρακτηριστικά τους.
Ακόμα, διερευνήθηκαν οι δυνατότητες αξιοποίησης των μετρήσεων για τη συστηματική, χωρίς την
ανάγκη παρέμβασης του ερευνητή, αξιολόγηση της οδηγικής συμπεριφοράς. Δεδομένου ότι τα
βυτιοφόρα οχήματα αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο ανατροπής με συγχρόνως αισθητά
καταστροφικότερες συνέπειες, η έρευνα αρχικά επικεντρώθηκε στην εκτίμηση του κινδύνου αυτού
μέσω των μετρήσεων. Επίσης, επιδιώχθηκε η αναγνώριση και αξιολόγηση των κρίσιμων για την
οδική ασφάλεια περιστατικών επιτάχυνσης και πέδησης, χρησιμοποιώντας τις έννοιες του κύκλου
τριβής και του τρόπου οδήγησης. Τελικά, συντέθηκε ένας αλγόριθμος βαθμολόγησης της οδηγικής
συμπεριφοράς με σκοπό την αυτοματοποίηση της διαδικασίας αξιολόγησης. Συνοπτικά, η
επιθετικότητα του οδηγού μεταφράζεται σε ανάλογη πτώση της βαθμολογίας που υπολογίζει ο
αλγόριθμος από τις σχετικές μετρήσεις.
Για τη διεξαγωγή της έρευνας αξιοποιήθηκε περιγραφική στατιστική, ανάλυση έκτροπων τιμών,
φίλτρα και απεικονίσεις στο πεδίο του χρόνου αλλά και της συχνότητας. Οι απαραίτητοι
υπολογισμοί, η χάραξη των διαγραμμάτων καθώς και η υλοποίηση του αλγορίθμου,
πραγματοποιήθηκαν στο προγραμματιστικό περιβάλλον MATLAB. |
el |