HEAL DSpace

Διερεύνηση συντελεστή εκμετάλλευσης τριβής σε υπεραστικές οδούς 2 λωρίδων κυκλοφορίας

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μαρνέρος, Εμμανουήλ el
dc.contributor.author Marneros, Emmanouil en
dc.date.accessioned 2022-03-13T11:32:32Z
dc.date.available 2022-03-13T11:32:32Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/54953
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.22651
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Οδική ασφάλεια el
dc.subject Συντελεστής πλευρικής τριβής el
dc.subject Συντελεστής εκμετάλλευσης τριβής el
dc.subject Οριζόντιες καμπύλες el
dc.subject Υπεραστικές οδοί 2 λωρίδων κυκλοφορίας el
dc.subject Road safety en
dc.subject Side friction factor en
dc.subject Friction utilization factor en
dc.subject Horizontal curve en
dc.subject Two-lane interurban roads en
dc.title Διερεύνηση συντελεστή εκμετάλλευσης τριβής σε υπεραστικές οδούς 2 λωρίδων κυκλοφορίας el
dc.title Investigation of friction utilization factor on two-lane interurban roads en
heal.type bachelorThesis
heal.classification Οδοποιία el
heal.classification Highway engineering en
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2021-10-21
heal.abstract Κατά το σχεδιασμό μιας οδού, κρίνεται σημαντική η διασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών δυναμικής της κίνησης των οχημάτων. Είναι γεγονός πως στις οριζόντιες καμπύλες υπεραστικών οδών 2 λωρίδων κυκλοφορίας και ειδικά σε αυτές με μικρή ακτίνα, συμβαίνουν τα περισσότερα οδικά ατυχήματα, εκ των οποίων ένας μεγάλος αριθμός συμβαίνει λόγω ολίσθησης των οχημάτων. Γίνεται κατανοητό ότι κατά τη κίνηση των οχημάτων σε μια καμπύλη θα πρέπει να διατίθεται ικανοποιητικό μέρος της συνολικής τριβής στην εγκάρσια κατεύθυνση ούτως ώστε να διασφαλιστεί η οδική ασφάλεια. Οι υφιστάμενοι κανονισμοί σχεδιασμού προτείνουν συγκεκριμένες τιμές του συντελεστή εκμετάλλευσης πλευρικής τριβής, για τις οποίες ωστόσο υπάρχει αμφιβολία σχετικά με την ανταπόκρισή τους στις πραγματικές συνθήκες κίνησης των οχημάτων στις καμπύλες. Στη παρούσα εργασία παρουσιάζονται τα αποτελέσματα μιας πλήρους διερεύνησης του συντελεστή εκμετάλλευσης τριβής σε υπεραστικές οδούς 2 λωρίδων κυκλοφορίας. Για το σκοπό αυτό αξιοποιήθηκαν τα πρωτογενή δεδομένα σημειακών ταχυτήτων επιβατικών οχημάτων που καταγράφηκαν σε συνολικά 23 οριζόντιες καμπύλες διαφόρων γεωμετρικών χαρακτηριστικών του οδικού τμήματος Ευαγγελισμός-Λεπτοκαρυά της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης, και σε συνθήκες ημέρας και νύχτας. Το συγκεκριμένο δείγμα περιλάμβανε ένα μεγάλο αριθμό μετρήσεων ταχυτήτων για κάθε καμπύλη, το οποίο επεξεργάστηκε σε πρώτη φάση ώστε να ενδείκνυται για ανάλυση. Στη συνέχεια προσδιορίστηκαν οι ταχύτητες V15, V50 και V85 σε όλες τις καμπύλες, οι οποίες συσχετίσθηκαν με την ακτίνα της καμπύλης. Χρησιμοποιώντας τα δεδομένα ταχυτήτων των οχημάτων υπολογίστηκαν οι συντελεστές πλευρικής τριβής για κάθε όχημα και ακολούθως προσδιορίστηκαν οι αντιπροσωπευτικές τιμές του συντελεστή εκμετάλλευσης κατά ΟΜΟΕ-Χ και RAL για το 15%, 50% και 85% των οδηγών, οι οποίες συσχετίστηκαν διαγραμματικά με ορισμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της καμπύλης όπως η καμπύλη και η ελικτότητα. Ολοκληρώνοντας, οι τιμές αυτές συσχετίσθηκαν με το διαθέσιμο ιστορικό ατυχημάτων της οδού, ώστε να διαπιστωθεί η επίδραση του συντελεστή εκμετάλλευσης στη πιθανότητα πρόκλησης οδικού ατυχήματος, μέσω της δημιουργίας μοντέλων logit. Εν κατακλείδι, διαπιστώθηκε πως η αύξηση της ταχύτητας διέλευσης των οχημάτων έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του συντελεστή πλευρικής τριβής και κατ’ επέκταση του συντελεστή εκμετάλλευσης. Επίσης η μείωση της ακτίνας και η αύξηση της ελικτότητας της καμπύλης οδηγούν στην αύξηση του συντελεστή εκμετάλλευσης. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν πως οι κανονισμοί σχεδιασμού είναι συντηρητικοί και μη ρεαλιστικοί ως προς το 85% των οδηγών, καθώς οι τιμές του συντελεστή εκμετάλλευσης προέκυψαν σημαντικά μεγαλύτερες, ειδικά στις μικρές ακτινικά καμπύλες, συγκριτικά με τις προτεινόμενες από τους κανονισμούς τιμές. Επίσης, προέκυψε μια ανοδική τάση του δείκτη ατυχημάτων με την αύξηση του συντελεστή εκμετάλλευσης, ενώ αυξάνοντας τις προτεινόμενες από τους κανονισμούς τιμές του συντελεστή, η επίδραση στη πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος είναι σημαντική για τιμές του συντελεστή από n = 60% και άνω. el
heal.abstract When designing a road, it is important to ensure the right dynamic conditions for the vehicles using the road. It is a fact that most road accidents occur on the horizontal curves of two-lane interurban roads, especially in those with a short radius, and a large number of them are caused by vehicle’s skidding. It is understood that when vehicles travel on a curve, a sufficient proportion of the total friction in the lateral direction must be available for ensuring road safety. Existing design regulations propose specific values for the side friction utilization factor, but there are doubts as to their suitability for the actual driving conditions of vehicles on the curves. This paper presents the results of a full investigation of the side friction utilization factor on 2-lane interurban roads. For this purpose, the primary data of spot speeds of passenger vehicles recorded on a total of 23 horizontal curves of various geometric characteristics of the road section Evangelismos-Leptokarya of the Old National Highway Athens-Thessaloniki, under day and night conditions. This sample included a large number of speed measurements for each curve, which was first processed to make it suitable for analysis. Then the V15, V50 and V85 speeds were determined for all curves, which were correlated with the radius of the curve. Using the vehicle speed data, the side friction coefficients were calculated for each vehicle and then the representative from OMOE-X and RAL side friction utilization factor values were determined for 15%, 50% and 85% of the drivers, which were correlated diagrammatically with certain geometric characteristics of the curve such as curvature and degree of curve. Finally, these values were correlated with the available accident history of the road to determine the effect of the side friction utilization factor on the probability of causing a road accident, by creating logit models. In conclusion, it was found that an increase in vehicle passage speed results in an increase in the side friction coefficient and hence the side friction utilization factor. Also, the decrease in radius and increase in degree of curve lead to the increase of the side friction utilization factor. The results of the investigation showed that the design regulations are conservative and unrealistic with respect to the 85% of the drivers, as the values of the side friction utilization factor were found to be significantly higher, especially for small radius curves, compared to the values suggested by the regulations. An upward trend of the accident rate was also obtained with increasing the side friction utilization factor, while increasing the factor values proposed by the regulations, the effect on the probability of causing an accident is significant for coefficient values of n = 60% and above. en
heal.advisorName Ψαριανός, Βασίλειος el
heal.committeeMemberName Ψαριανός, Βασίλειος el
heal.committeeMemberName Κεπαπτσόγλου, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Σπυροπούλου, Ιωάννα el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών. Τομέας Έργων Υποδομής και Αγροτικής Ανάπτυξης. Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 171 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα