dc.contributor.author | Πεντότη, Ζωή | el |
dc.contributor.author | Pentoti, Zoe | en |
dc.date.accessioned | 2022-03-16T09:09:24Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/54983 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.22681 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Επιστήμη και Τεχνολογία Υδατικών Πόρων” | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Βιώσιμη ανάπτυξη λιμένα | el |
dc.subject | Βιώσιμη ανάπτυξη πόλης | el |
dc.subject | Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη | el |
dc.subject | Κρουαζιέρα | el |
dc.subject | Πειραιάς | el |
dc.subject | Sustainable port development | en |
dc.subject | Sustainable urban development | en |
dc.subject | Sustainable tourism development | en |
dc.subject | Cruise | en |
dc.subject | Piraeus | en |
dc.title | Βιώσιμη ανάπτυξη λιμένα και παραλιμένιας πόλης: η περίπτωση του λιμένα κρουαζιέρας Πειραιά | el |
dc.title | Sustainable port and port city development: the case of the Piraeus cruise port | en |
heal.type | masterThesis | |
heal.classification | Βιώσιμη ανάπτυξη | el |
heal.classification | Sustainable development | en |
heal.dateAvailable | 2023-03-15T22:00:00Z | |
heal.language | el | |
heal.access | embargo | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2021-11-11 | |
heal.abstract | Η κρουαζιέρα είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας. Η άλλοτε ευπρόσδεκτη αναπτυξιακή δραστηριότητα της κρουαζιέρας, άρχισε να εμφανίζει προκλήσεις για τις παραλιμένιες πόλεις, όπως αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση, ηχορύπανση, φωτορύπανση, αυξημένα αστικά απορρίμματα, κυκλοφοριακή συμφόρηση, αισθητική αλλοίωση τοπίου. Σκοπός της μελέτης είναι η ανάδειξη ενός μοντέλου βιώσιμης ανάπτυξης για το λιμένα κρουαζιέρας και την πόλη του Πειραιά, όπου θα αποτυπώνεται η άρρηκτη συνεργατική σχέση και παράλληλη εξέλιξη λιμένα και παραλιμένιας πόλης. Ενός μοντέλου όπου η ανάπτυξη των εργασιών του λιμένα θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ανάπτυξη της πόλης και τανάπαλιν. Το τελικώς διαμορφωμένο μοντέλο θα αποτελεί τον πυρήνα ενός ισχυρού place branding για τον Πειραιά, που εδράζεται τόσο στην ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού της ευρύτερης περιοχής (κομβικής σημασίας για την εξέλιξη του δυτικού πολιτισμού), όσο και στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, με απώτερο σκοπό ο Πειραιάς να μετεξελιχθεί από λιμάνι εξυπηρέτησης πλοίων κρουαζιέρας σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό ως πόλη. Αρχικώς επιχειρείται να αποτυπωθεί το θεωρητικό υπόβαθρο της Βιώσιμης Ανάπτυξης Λιμένα και Παραλιμένιας Πόλης στον Τομέα της Κρουαζιέρας, στο πλαίσιο της μετατροπής του Πειραιά σε βιώσιμο τουριστικό προορισμό, ώστε η αναπτυξιακή σχέση λιμένα και παραλιμένιας πόλης να είναι βιώσιμη και αμφίδρομα επωφελής. Η ροή των επιμέρους ενοτήτων εκκινεί από τη γένεση, τη διαδρομή και την προοπτική του όρου βιώσιμη ανάπτυξη ώστε να γίνει κατανοητή η δυναμική του όρου αλλά και να συγκεκριμενοποιηθούν οι απαραίτητες παραδοχές που θα αποτελέσουν το κανονιστικό πλαίσιο για τη χρήση του όρου στην παρούσα εργασία. Για την πρόοδο της παρούσας μελέτης επιλέγεται να χρησιμοποιηθούν οι ΣΒΑ της Ατζέντας 2030 ενσωματωμένοι στο πλαίσιο του πολιτισμού, εξαιτίας της σχέσης του θαλάσσιου περιηγητικού τουρισμού με τον πολιτισμό, αλλά και του ιστορικού βάθους της υπό εξέταση περιοχής και της επιδιωκόμενης διαμόρφωσης μιας ταυτότητας τόπου/προορισμού για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του Πειραιά. Ακολουθούν οι ενότητες που αφορούν τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη στα πλαίσια της Ατζέντας 2030 των Ηνωμένων Εθνών, τη βιώσιμη ανάπτυξη λιμένα υπό την οπτική του WPSP, τη βιώσιμη ανάπτυξη Πόλης και Λιμένα υπό την οπτική της AIVP, τη δραστηριότητα της Κρουαζιέρας για τις παραλιμένιες πόλεις υπό την οπτική του ESPO και τέλος τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη υπό την οπτική του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού. Γίνεται επιλεκτική παρουσίαση αναπτυξιακών εργαλείων, όπως εκθέσεις – οδηγοί (guides) και συστήματα μέτρησης, που έχουν αναπτυχθεί στα πλαίσια των διεθνών οργανισμών και των στρατηγικών εταίρων τους. Ακολουθεί, ως απαραίτητη προϋπόθεση για την πορεία της παρούσας μελέτης, η ιστορική αναδρομή στη δημιουργία της πόλεως και του λιμένα του Πειραιά, μέσα από την οποία θα αναδυθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου (place) και της πόλης (όπως νοείται αυτή ως ένωση πολιτών) που συγκροτούν την ταυτότητα του Πειραιά. Για το λόγο αυτό επιλέγονται συγκεκριμένα μόνο σημεία από την πληθώρα των γεγονότων και των ιστορικών ευρημάτων, ικανά ωστόσο να οδηγήσουν τον αναγνώστη να διατυπώσει αβίαστα ο ίδιος την ταυτότητα του Πειραιά. Εν συνεχεία αποτυπώνεται ο σύγχρονος χαρακτήρας της περιοχής μελέτης, που περιλαμβάνει τους παραλιμένιους δήμους Πειραιά, Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Περάματος και Σαλαμίνας καθώς και το λιμένα Πειραιά. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη σχέση πόλης και λιμένα, ώστε να διαπιστωθεί ο βαθμός της μεταξύ τους συνεργασίας. Tο επόμενο βήμα, με στόχο τη δημιουργία ενός ανταγωνιστικού τουριστικού προϊόντος, είναι ο προσδιορισμός της Ταυτότητας του Τόπου όπως αναδύθηκε μέσα από την ιστορία του, καθώς το προϊόν στο τουριστικό management είναι ο ίδιος ο προορισμός, ο τόπος. Η ταυτότητα του προορισμού αποτελεί το πλέον κρίσιμο στοιχείο του συνολικού μοντέλου ανταγωνιστικότητας και βιωσιμότητας. Τέλος, σχεδιάζεται και προτείνεται ένα Μοντέλο Βιώσιμης Ανάπτυξης Λιμένα και Παραλιμένιας Πόλης, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις βασικές αρχές της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και βιώσιμης ανάπτυξης λιμένων και πόλεων, καθώς και τα εργαλεία του management για το βιώσιμο τουρισμό. Περαιτέρω το μοντέλο εξειδικεύεται σε ήπιες μορφές τουριστικής ανάπτυξης και προσδιορίζονται οι ευρύτερες προϋποθέσεις για την εφαρμογή του συνολικού μοντέλου βιώσιμης ανάπτυξης καθώς και ο Οργανισμός Διαχείρισης του Προορισμού, ο οποίος θα ηγηθεί και θα συντονίσει την ανταγωνιστικότητα του προορισμού σε συνεχή βάση, εντός των πλαισίων της συνολικής πολιτικής βιώσιμης ανάπτυξης που έχει σχεδιαστεί. | el |
heal.abstract | Cruise shipping is one of the fastest growing sectors of the global tourism industry. The once welcome development activity of the cruise shipping began to cause challenges for port cities, such as increased air pollution, noise pollution, light pollution, increased municipal waste, traffic congestion, aesthetic alteration of the landscape. The purpose of the study is to propose a model of sustainable development for the cruise port and the city of Piraeus, which will highlight the inseparable partnership and parallel development of the port and city. A model in which the development of port operations will have multiplier benefits for the development of the city and vice versa. The final model will be the core of a strong place-branding for Piraeus, based on the promotion of the history and culture of the wider region (crucial for the development of western culture), as well as the development of maritime tourism, aiming to transform Piraeus from a cruise-ship-service port into an attractive tourist destination. Initially, an attempt is made to capture the theoretical background of the Sustainable Development of Port and Port City in the Cruise Sector, in the context of the transformation of Piraeus into a sustainable tourist destination, so that the development relationship between port and port city be sustainable and mutually beneficial. The flow of the sub-sections starts from the emergence, the use and the perspective of the term sustainable development in order to show its concept and potential throughout time, but also to specify the necessary assumptions and limitations that form the framework for its use. For the development of the present study it has been decided to use the SDGs of Agenda 2030integrated in the context of culture, due to the relationship of maritime tourism with culture, but also due to the historical background of the area under consideration and the desired formation of a place / destination identity for the sustainable tourism development of Piraeus. Next come the sections on sustainable urban development under the United Nations Agenda 2030, sustainable port development from the perspective of WPSP, sustainable City and Port development from the perspective of AIVP, Cruise activity for port cities under ESPO perspective and finally sustainable tourism development from the perspective of the World Tourism Organization. There is a selective presentation of development tools, such as reports - guides and measurement systems, which have been developed within the framework of international organizations and their strategic partners. Then, as a necessary condition for the course of the present study, follows the historical review of the foundation of the city and the port of Piraeus, through which the special characteristics of the place and the city (being considered as a union of citizens) will emerge and form the identity of Piraeus. For this reason, only specific points are selected from the plethora of facts and historical findings, capable, however, of leading the reader to effortlessly formulate the identity of Piraeus itself. Then the modern character of the study area, which includes the municipalities of Piraeus, Keratsini-Drapetsona, Perama and Salamina as well as the port of Piraeus, is captured. The next step towards the creation of a competitive tourism product is to determine the Identity of the Place as it emerged through its history, as the product in tourism management is the destination itself. Destination identity is the most critical element of the overall competitiveness and sustainability model. Finally, a Port and Port City Sustainable Development Model is designed and proposed, taking into account the basic principles of sustainable tourism development and sustainable port and city development, as well as the management tools for sustainable tourism. Furthermore, the model specializes in mild forms of tourism development and identifies the broader conditions for the implementation of the overall model of sustainable development as well as the Destination Management Organization, which will lead and coordinate the competitiveness of the destination on an ongoing basis, within the overall sustainable development policy designed. | en |
heal.advisorName | Μωραΐτης, Κωνσταντίνος | el |
heal.committeeMemberName | Μωραΐτης, Κωνσταντίνος | el |
heal.committeeMemberName | Παπακωνσταντής, Ηλίας | el |
heal.committeeMemberName | Γιαντσή, Θεοδώρα | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 186 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: