HEAL DSpace

Διερεύνηση της κοινωνικής αποδοχής του car-sharing: οι Δήμοι Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου ως μελέτες περίπτωσης

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μπιζέλης, Αλέξανδρος el
dc.contributor.author Bizelis, Alexandros en
dc.date.accessioned 2022-04-12T12:13:03Z
dc.date.available 2022-04-12T12:13:03Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/55064
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.22762
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου : Πολεοδομία - Χωροταξία (Κατ. Β')" el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/gr/ *
dc.subject ΙΧ αυτοκίνητα el
dc.subject Car-sharing en
dc.subject Μοιραζόμενη κινητικότητα el
dc.subject Βιώσιμη κινητικότητα el
dc.subject Έρευνα δεδηλωμένης προτίμησης el
dc.subject Shared mobility en
dc.subject Sustainable mobility en
dc.subject Declared preference research en
dc.subject Public transport en
dc.subject Car en
dc.title Διερεύνηση της κοινωνικής αποδοχής του car-sharing: οι Δήμοι Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου ως μελέτες περίπτωσης el
dc.title Investigation of the social acceptance of car-sharing: the Municipalities of Kallithea and Paleo Faliro as case studies en
heal.type masterThesis
heal.classification Urban planning en
heal.classification Πολεοδομία - Χωροταξία el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2022-03-22
heal.abstract Η κυριαρχία του αυτοκινήτου στις πόλεις, δημιουργεί μια σειρά προβλημάτων στην ανθρώπινη καθημερινότητα. Κυκλοφοριακή συμφόρηση, οδικά ατυχηματα, ατμοσφαιρικη ρύπανση, ηχορρύπανση, περιορισμένος δημόσιος χώρος, είναι οι βασικές επιπτώσεις του ΙΧ αυτοκινήτου στην ποιότητα ζωής και στην αθρωπινη υγεία, ενώ παράλληλα δημιουργούνται έντονες χωροκοινωνικές ανισότητες για τις κοινωνικές ομάδες που δεν μπορούν να αποκτήσουν ένα ΙΧ αυτοκίνητο. Στη βάση αυτή εξετάστηκε η συνεισφορά του car-sharing στη βιώσιμη κινητικότητα και προσδιορίστηκαν ερευνητικά ερωτήματα σχετικά με τους παράγοντες αποδοχής του car-sharing για κάθε κοινωνική ομάδα και την επίδραση του car-sharing στους χρήστες ΜΜΜ και συνολικότερα στην αστική κινητικότητα. Κατόπιν, γίνεται αποσαφήνιση της έννοιας του car-sharing και παρουσιάζεται η βιβλιογραφική έρευνα για τα παραδείγματα από την εφαρμογή του στο εξωτερικό και τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνέπειες του. Στη συνέχεια γίνεται πολεοδομική και συγκοινωνιακή εξέταση των επιλεγομένων περιοχών (Καλλιθέα και Παλαιό Φάληρο) και επισημαίνονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που δυνητικά επηρεάζουν την αποδοχή του carsharing στις περιοχές αυτές. Δομήθηκε ερωτηματολόγιο δεδηλωμένης προτίμησης και διενεργήθηκε επιτόπια έρευνα στην περιοχή της Καλλιθέας και του Π. Φαλήρου κατά την οποία συμπληρώθηκαν 164 έγκυρα ερωτηματολόγια το διάστημα Οκτωβρίου-Νοεμβρίου 2021. Από τη σύγκριση των δεδομένων στους δύο Δήμους προκύπτει ότι για το δείγμα της Καλλιθέας ο βασικός λόγος χρήσης car-sharing είναι το οικονομικό ώφελος, ενώ για το δείγμα του Π. Φαλήρου το οικονομικό όφελος είναι εξ ίσου σημαντικός λόγος με τα περιβαλλοντικά ωφέλη. Ακολούθησε η εισαγωγή των δεδομένων σε πρόγραμμα στατιστικής επεξεργασίας SPSS όπου πραγματοποιήθηκε έλεγχος Χ2 και λογιστική παλινδρόμηση για τον προσδιορισμό των παραγόντων που επιδρούν στην πιθανότητα χρήσης car-sharing, στις πιθανότητες πώλησης ή ματαίωσης αγοράς κάποιου ΙΧ αυτοκινήτου και στις πιθανότητες μείωσης της χρήσης των ΜΜΜ ή ποδήλατου/περπατήματος, λόγω car-sharing. Ως προς τους παράγοντες αποδοχής του car-sharing, η ηλικία και το μορφωτικό επίπεδο είναι οι πιο σημαντικοί, ενώ θετικά επιδρά και η κατοχή δικύκλου. Προέκυψε επίσης ότι σημαντικές κοινωνικές ομάδες (κάτοχοι δικύκλου, ηλικιωμένοι, νέοι, μεγάλου μεγέθους νοικοκυριά), μέσω της χρήσης car-sharing, μπορούν να μειώσουν άμεσα ή έμμεσα το δείκτη ιδιοκτησίας ΙΧ, συμβάλλοντας στην απελευθέρωση χώρων για άλλες χρήσεις, ενώ από την άλλη υπάρχει κίνδυνος μεγάλη μερίδα των επιβατών των ΜΜΜ να στραφούν προς το car-sharing. Τέλος, προτάθηκαν μέτρα για τη ένταξη του car-sharing σε ένα βιώσιμο σύστημα αστικής κινητικότητας. el
heal.abstract The heavy use of the car in the cities creates a series of problems in human daily life. Traffic jams, road accidents, air pollution, noise pollution, limited public space, are the main effects of the car on the quality of life and human health, while creating strong spatial and social inequalities for social groups who can not own a car. On this basis, the contribution of car-sharing to sustainable mobility is examined and research questions were identified on the acceptance factors of car-sharing for each social group and the impact of car-sharing on public transport users and urban mobility as a whole. Next, the concept of car-sharing is clarified and the bibliographic research is presented for examples from its application abroad and its social and environmental consequences . Then there is an urban and transport examination of the selected areas (Kallithea and Paleo Faliro) and the special characteristics that potentially affect the acceptance of carsharing in these areas are pointed out. A questionnaire of declared preference was structured and an on-site survey was conducted in the area of Kallithea and P. Faliro, which 164 valid questionnaires were completed in the period October-November 2021. From the comparison of the data in the two Municipalities, that for the sample of Kallithea the main reason for using car-sharing is the financial benefit, while for the sample of P. Faliro the economic benefit is as important a reason as the environmental benefits. This was followed by the data entry into a SPSS statistical processing program where X2 control and logistic regression was performed to determine the factors that affect the likelihood of using car-sharing, the chances of selling or canceling the purchase of a car and the chances of reducing public transport or bicycle use/walking, due to car-sharing. In terms of acceptance factors of car-sharing, age and educational level are the most important, while having a motorcycle also has a positive effect. It also turned out that important social groups (motorcycle owners, the elderly, young people, large households), through the use of car-sharing, can directly or indirectly reduce the car ownership index, contributing to the release of space for other uses, while on the other hand there is risk of a large portion of public transport passengers turning to car-sharing. Finally, measures were proposed to integrate car-sharing into a sustainable urban mobility system. en
heal.advisorName Κλαμπατσέα, Ειρήνη el
heal.advisorName Klampatsea, Eirini en
heal.committeeMemberName Κεπαπτσόγλου, Κωσταντίνος el
heal.committeeMemberName Kepaptsoglou, Kostantinos en
heal.committeeMemberName Μπακογιάννης, Ευθύμιος el
heal.committeeMemberName Bakogiannis, Efthimios en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 121
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Ελλάδα