heal.abstract |
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος «Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας» που προσφέρεται από τον Τομέα Βιομηχανικής Διοίκησης και Επιχειρησιακής Έρευνας (ΒΔ&ΕΕ) της σχολής Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ). Βασικός στόχος της είναι η ανάπτυξη ενός έξυπνου ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης των απορριμμάτων, που μετατρέπει τους συμβατικούς κάδους που χρησιμοποιούνται από το παρόν σύστημα διαχείρισης των απορριμμάτων σε έξυπνους. Για το σκοπό αυτό αναπτύσσεται ασύρματο δίκτυο αισθητήρων μεταξύ των κάδων απορριμμάτων, το οποίο διαβιβάζει δεδομένα σχετικά με τη στάθμη κάθε κάδου σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα. Η πλατφόρμα αυτή είναι υπεύθυνη για την επεξεργασία των δεδομένων και την παροχή πληροφοριών υποστήριξης αποφάσεων στους σχεδιαστές των δρομολογίων αποκομιδής, της Τοπικής Αρχής που χρησιμοποιεί το σύστημα.
Η διπλωματική εργασία ακολουθεί την ακόλουθη δομή. Αρχικά, στο Κεφάλαιο 1 παρουσιάζονται παρόμοιες εφαρμογές που εντοπίζονται στο ελληνικό οικοσύστημα διαχείρισης απορριμμάτων, με έμφαση στις διαθέσιμες τεχνολογίες και στον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για την παροχή των υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας. Στη συνέχεια, στο Κεφάλαιο 2 η εργασία επικεντρώνεται στην αξιολόγηση των διαδικασιών διαχείρισης των απορριμμάτων ενός τυπικού ελληνικού Δήμου (Κορυδαλλού), σε μια προσπάθεια περαιτέρω εξέτασης της παραδοσιακής διαδικασίας διαχείρισης των απορριμμάτων και απόκτησης των απαραίτητων γνώσεων για να αποφασιστεί αν η επιδιωκόμενη λύση θα προσφέρει τα αναμενόμενα οφέλη όπως αυτά προβλέπονται από τη σύλληψή της. Το θετικό αποτέλεσμα της αξιολόγησης σκοπιμότητας και χρηστικότητας της προηγούμενης ενότητας εκκινεί τη διαδικασία ανάπτυξης του συστήματος, ξεκινώντας με λεπτομερή ανασκόπηση των τεχνολογιών του Διαδικτύου των Πραγμάτων (IoT) και του Ασύρματου Δικτύου Αισθητήρων (WSN), η οποία παρουσιάζεται στο Κεφάλαιο 3. Έμφαση δόθηκε στα δίκτυα ευρείας περιοχής χαμηλής ισχύος (LPWAN), δεδομένου ότι αυτά επιλέχθηκαν για χρήση στην παρούσα εργασία.
Το Κεφάλαιο 4 σηματοδοτεί την αρχή του πρακτικού τμήματος αυτής της εργασίας. Περιλαμβάνει τη σύνταξη των προδιαγραφών του συστήματος, την επιλογή των απαραίτητων εξαρτημάτων που ικανοποιούν τις προδιαγραφές, την ανάπτυξη του πρωτοτύπου και τη φάση δοκιμών, η οποία καταλήγει - μετά από έναν κύκλο δοκιμών – στο τελικό πρωτότυπο και τη λειτουργία του σε πιλοτικές συνθήκες. Στο τέλος του Κεφαλαίου 4 παρουσιάζεται επίσης ο προτεινόμενος αλγόριθμος για τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων αποκομιδής. Στο επόμενο Κεφάλαιο, συζητείται η δοκιμή του ανεπτυγμένου συστήματος με τις προκαθορισμένες προδιαγραφές, ακολουθούμενη από προτάσεις για περαιτέρω μελλοντικές βελτιώσεις. Τέλος, στο Κεφάλαιο 6 παρουσιάζονται τα συμπεράσματα της διπλωματικής εργασίας που συνοψίζουν τους στόχους της, τις βασικές δραστηριότητες που διεξήχθησαν για την επίτευξη αυτών των στόχων και τα τελικά αποτελέσματα συνοδευόμενα από την αξιολόγηση του ισχυρότερου σημείου της εργασίας, των αδυναμιών και των δυνατοτήτων μελλοντικής βελτίωσης του συστήματος τόσο από τεχνολογική όσο και από επιχειρηματική άποψη.
Επιπλέον, οι πηγαίοι κώδικες που χρησιμοποιούνται στην προτεινόμενη λύση μαζί με τα σχέδια για το περίβλημα της μετρητικής διάταξης παρέχονται στο τέλος αυτής της εργασίας, ως δύο διακριτά παραρτήματα. |
el |