HEAL DSpace

Η άνθιση της αστικής λαϊκής μουσικής και του ρεμπέτικου στο Μεσοπόλεμο. Ο Πειραιάς και οι γειτονιές του.

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μούργου, Αλεξάνδρα el
dc.contributor.author Mourgou, Alexandra en
dc.contributor.author Mourgou, Alexandra
dc.date.accessioned 2022-05-23T10:08:30Z
dc.date.available 2022-05-23T10:08:30Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/55184
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.22882
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Πειραιάς el
dc.subject Ρεμπέτικο el
dc.subject Αστική λαϊκή μουσική el
dc.subject Εργατικές προσφυγικές γειτονιές el
dc.subject Μεσοπόλεμος el
dc.subject Λαϊκή κουλτούρα el
dc.subject Κοινωνικές πρακτικές el
dc.subject Ταυτότητες el
dc.subject Νέα Κοκκινιά el
dc.subject Δραπετσώνα el
dc.subject Pirée fr
dc.subject rébétiko fr
dc.subject musique populaire urbaine fr
dc.subject quartiers ouvriers et de réfugiés fr
dc.subject Entre-deux-guerres fr
dc.subject culture populaire fr
dc.subject pratiques sociales fr
dc.subject Identités fr
dc.subject Néa Kokkinia fr
dc.subject Drapetsona fr
dc.subject Piraeus en
dc.subject Rebetiko en
dc.subject Urban popular music en
dc.subject working-class refugee neighbourhoods en
dc.subject Interwar en
dc.subject Popular culture en
dc.subject Social practices en
dc.subject Identities en
dc.subject Nea Kokkinia en
dc.subject Drapetsona en
dc.title Η άνθιση της αστικής λαϊκής μουσικής και του ρεμπέτικου στο Μεσοπόλεμο. Ο Πειραιάς και οι γειτονιές του. el
dc.contributor.department Πολεοδομίας και Χωροταξίας el
heal.type doctoralThesis
heal.secondaryTitle L’essor de la musique populaire urbaine et du rébétiko pendant l’entre-deux-guerres. Le Pirée et ses quartiers. fr
heal.secondaryTitle The blossoming of urban popular music and rebetiko during the Interwar period. Piraeus and its neighborgoods. en
heal.classification Πολεοδομία, Πολιτισμική Γεωγραφία el
heal.language el
heal.language fr
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2022-02-22
heal.abstract Στην παρούσα διατριβή εξετάζεται η εξέλιξη της αστικής λαϊκής μουσικής κι η άνθιση του ρεμπέτικου μέσα από τη συγκρότηση των εργατικών προσφυγικών γειτονιών του Πειραιά, κατά τον Μεσοπόλεμο. Κεντρικός στόχος είναι να αναδείξει τη διαλεκτική σύνδεση ανάμεσα στην εξέλιξη της μουσικής και τη συγκρότηση της πόλης, επιχειρώντας μια χωροκοινωνική ερμηνεία του ρεμπέτικου. Η σύνδεση αυτή αναζητείται στις αθέατες πλευρές της καθημερινότητας των άσημων πρωταγωνιστών των εργατικών και προσφυγικών γειτονιών του Πειραιά και στον τρόπο με τον οποίο συγκροτούνταν πρακτικές και κουλτούρες, οι οποίες σχετίζονται με την άνθιση της αστικής λαϊκής μουσικής, σε διάφορες κλίμακες: από την υπερτοπική κλίμακα της Ανατολικής Μεσογείου μέχρι την τοπική των γειτονιών του Πειραιά και αντίστροφα. Για το σκοπό αυτό, υιοθετείται μια διεπιστημονική μεθοδολογική προσέγγιση, αντλώντας από τα πεδία της ριζοσπαστικής γεωγραφίας, της πολεοδομίας, της εθνομουσικολογίας και της προφορικής ιστορίας. Σε θεωρητικό επίπεδο, οι έννοιες του χώρου, του τόπου και της μουσικής γίνονται αντιληπτές μέσα από τις χωροκοινωνικές διαδικασίες και σχέσεις που αναπτύσσονταν στο χωρικό και χρονικό πλαίσιο του πεδίου έρευνας. Σε εμπειρικό επίπεδο, διερευνώνται οι πολλαπλές διαφορετικές μουσικές και πολιτισμικές πτυχές των γειτονιών στις οποίες εστιάζει η διατριβή (Νέα Κοκκινιά και Δραπετσώνα) αναφορικά με τις χωρικές και κοινωνικές συνθήκες που αναπτύσσονταν σε αυτές. el
heal.abstract La thèse étudie l’essor de la musique populaire urbaine et du rébétiko à travers la formation des quartiers ouvriers et de réfugiés du Pirée pendant l’entre-deux-guerres. La relation dialectique entre l’évolution de la musique et les espaces urbains où elle s’est développée est mise en évidence afin de réaliser une interprétation socio-spatiale du rébétiko. Cette interconnexion est explorée, d’une part, dans les aspects invisibles de la vie quotidienne des acteurs des quartiers ouvriers et des réfugiés du Pirée, et, d’autre part, dans l’élaboration des pratiques et des cultures liées au développement de la musique populaire urbaine ainsi qu’à l’émergence du rébétiko, à plusieurs échelles : de l’échelle de la Méditerranée de l’Est à l’échelle locale des quartiers du Pirée. Une méthodologie hybride est mise en avant, en tirant des méthodes provenant du champ de la géographie critique, de l’urbanisme, de l’ethnomusicologie, et de l’histoire orale. Sur le plan théorique, l’espace, le lieu et la musique sont considérés à travers des débats et des relations socio-spatiaux développés dans le cadre temporel et spatial en étude. Notre recherche sur le plan empirique a révélé comment les conditions sociales et spatiales des quartiers sur lesquels nous avons focalisé (Néa Kokkinia et Drapetsona) ont relevé des aspects musicaux et culturels différents qui s’y sont émergés. fr
heal.abstract In this dissertation, the evolution of urban popular music and the blossoming of rebetiko in the refugee working-class neighborhoods of Piraeus, during the Interwar period have been studied. Attempting to achieve a socio-spatial interpretation of rebetiko, the dialectic interconnections between the evolution of urban popular music and the places where it flourished are explored, highlighting the multiple identities and experiences as well as their spatial representation in a context of continuous transformations. These interplays are investigated on one hand in the invisible aspects of everyday life in the working-class refugee neighborhoods of Piraeus and on the other hand in the elaboration of social practices and popular cultures which are related to the development of urban popular music, on multiple scales: from the supralocal scale of the Eastern Mediterranean to the local scale of the neighborhood. For this purpose, a hybrid methodological approach is adopted, drawing from critical geography, urbanism, ethnomusicology, and oral history. On a theoretical level, the notions of space, place, and music are considered through the socio-spatial processes and relations which occur within the case study. This empirical approach unveiled how the multiple nexuses of social practices and experiences depict different musical and cultural aspects of the working-class refugee neighborhoods (Nea Kokkinia et Drapetsona). en
heal.sponsor Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας & Καινοτομίας και την Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (Ε.Λ.ΙΔ.Ε.Κ. & Γ.Γ.Ε.Τ.) el
heal.sponsor Ίδρυμα Ευγενίδου el
heal.advisorName Βαΐου, Ντίνα (Κωνσταντίνα)
heal.advisorName Petsimeris, Petros
heal.committeeMemberName Μπελαβίλας, Νικόλαος
heal.committeeMemberName Ανδρίκος, Νίκος
heal.committeeMemberName Μίχα, Ειρήνη
heal.committeeMemberName Sintès, Pierre
heal.committeeMemberName Κυραμαργιού, Ελένη
heal.academicPublisher Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 527
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αρχεία Μέγεθος Μορφότυπο Προβολή

Δεν υπάρχουν αρχεία που σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο.

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα