HEAL DSpace

Εφαρμογή των τεχνικών φασματοσκοπίας επαγόμενου φθορισμού με laser (LIF), φασματοσκοπίας φθορισμού ακτίνων Χ (XRF), φασματοσκοπία υπερύθρου μετασχηματισμού Fourier (FTIR) και ηλεκτρονικής μικροσκοπίας σάρωσης (SEM) στην μελέτη έργων πολιτιστικής κληρονομιάς

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μανίκη, Νέλλη-Σπυριδούλα el
dc.contributor.author Maniki, Nelli-Spyridoula en
dc.date.accessioned 2022-09-26T10:10:40Z
dc.date.available 2022-09-26T10:10:40Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/55752
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.23450
dc.rights Default License
dc.subject Lasers en
dc.subject Αναλυτικές τεχνικές el
dc.subject Πολιτιστική κληρονομιά el
dc.subject Πίνακες el
dc.subject Συντήρηση el
dc.subject Lasers en
dc.subject Cultural Heritage en
dc.subject Conservation en
dc.subject Analytical techniques en
dc.title Εφαρμογή των τεχνικών φασματοσκοπίας επαγόμενου φθορισμού με laser (LIF), φασματοσκοπίας φθορισμού ακτίνων Χ (XRF), φασματοσκοπία υπερύθρου μετασχηματισμού Fourier (FTIR) και ηλεκτρονικής μικροσκοπίας σάρωσης (SEM) στην μελέτη έργων πολιτιστικής κληρονομιάς el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Lasers el
heal.classification Πολιτιστική κληρονομιά el
heal.language el
heal.access campus
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2022-02-18
heal.abstract Η παρούσα Διπλωματική Εργασία έχει ως βασικό αντικείμενο μελέτης τη χρήση τεσσάρων αναλυτικών τεχνικών στην μελέτη έργων πολιτιστικής κληρονομιάς. Κύριος στόχος της αποτελεί η πειραματική εφαρμογή των τεχνικών αυτών στην μελέτη δύο ζωγραφικών έργων πολύ σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων. Ακόμη, μέσω της μελέτης φθορισμού δύο ειδών χρωμάτων ζωγραφικής δόθηκε η ευκαιρία δημιουργίας μιας βάσης δεδομένων για τα χαρακτηριστικά της κάθε χρωστικής για τους μεταγενέστερους ερευνητές. Η προαναφερόμενη μελέτη των δύο πινάκων στοχεύει στην κατανόηση των τεχνικών που έχει χρησιμοποιήσει ο κάθε ζωγράφος αλλά και στην ταυτοποίηση των χρωστικών. Γενικά, η χρήση της επιστήμης και της τεχνολογίας μέσω των ενόργανων αναλυτικών τεχνικών για τον προσδιορισμό της χημικής ταυτότητας των υλικών κατασκευής των έργων πολιτιστικής κληρονομιάς, ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα, ενώ από το 1990 κι ύστερα, άρχισε να αυξάνεται το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας για τη μελέτη και καταγραφή της υλικών και τεχνικών κατασκευής. Οι πιο σημαντικές πληροφορίες που λαμβάνονται μέσω των αναλυτικών τεχνικών στα αντικείμενα πολιτιστικής κληρονομιάς είναι η αναγνώριση της ταυτότητας ανόργανων και οργανικών υλικών από τα οποία συντελείται ένα έργο Τέχνης, η καταγραφή των υλικών συντήρησης που έχουν χρησιμοποιηθεί για την αποκατάσταση ενός έργου Τέχνης, η καταγραφή υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί για να γίνουν μεταγενέστερες επεμβάσεις, η χρονολογική τοποθέτηση του έργου αλλά και ο προσδιορισμός του βαθμού αποσύνθεσης και γήρανσης του εκάστοτε υλικού. Στην πρώτη ενότητα θα παρουσιάσουμε διαδοχικά την ιστορική αναδρομή, την αρχή λειτουργίας, την πειραματική διάταξη και συγκεκριμένες αξιοσημείωτες εφαρμογές της κάθε τεχνικής σε έργα Τέχνης. Συγκεκριμένα, οι τεχνικές που θα παρουσιαστούν είναι η φασματοσκοπία επαγόμενου φθορισμού με laser (LIF), η φασματοσκοπία φθορισμού ακτίνων Χ (XRF), η φασματοσκοπία υπερύθρου μετασχηματισμού Fourier (FTIR) και, τέλος, η ηλεκτρονική μικροσκοπία σάρωσης (SEM). Στην δεύτερη ενότητα θα αναλυθεί η εφαρμογή των προαναφερθέντων τεχνικών στην μελέτη δύο ζωγραφικών έργων του Βολανάκη και του Πιερράκου, καθώς και η εφαρμογή της φασματοσκοπίας επαγόμενου φθορισμού με laser σε χρώματα ακουαρέλας και ελαιοχρώματα. Τέλος, θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα και συμπεράσματα τα οποία προκύπτουν από την συγκεκριμένη μελέτη καθώς επίσης και οι δυνατότητες για μελλοντική έρευνα. el
heal.abstract The main object of this Diploma Thesis is the use of four analytical techniques in the study of cultural heritage. Its main goal is the understanding of these techniques and their applications but also their experimental application in the study of two paintings of very important Greek painters. Furthermore, through the fluorescence study of two types of painting colors, the opportunity was presented to create a database on the characteristics of each type of dye by later researchers. The aforementioned study of the two paintings aims at understanding the techniques used by each painter but mainly at identifying the pigments. In general, the use of science and technology through instrumental analytical techniques to determine the chemical identity of the construction materials of cultural heritage projects began in the early 20th century, and from 1990 onwards the interest of the scientific community in the study and recording of materials and technical constructions started to grow. The most important information obtained through the analytical techniques in cultural heritage objects is the identification of the inorganic and organic materials from which a work of art is made, the recording of the maintenance materials used for the restoration of a work of art, the recording of materials used to make subsequent interventions, the chronological placement of the work of art and the determination of the degree of decomposition and aging of each material. In the first section we present successively the historical background, the principle of operation, the experimental layout and specific notable applications of each technique in art. Specifically, the techniques that will be presented are laser induced fluorescence spectroscopy (LIF), X-ray fluorescence spectroscopy (XRF), Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR) and scanning electron microscopy (SEM). In the second section we will analyze the application of the aforementioned techniques in the study of two paintings by Volanakis and Pierrakos, as well as the application of laser-induced fluorescence spectroscopy in watercolor and oil paints. Finally, the conclusions that emerge from this study are presented as well as opportunities for future research. en
heal.advisorName Παπαγιάννης, Αλέξανδρος el
heal.committeeMemberName Παπαγιάννης, Αλέξανδρος el
heal.committeeMemberName Μακροπούλου, Μυρσίνη el
heal.committeeMemberName Μπογιατζής, Σταμάτιος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών. Τομέας Φυσικής el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 115 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής