dc.contributor.author |
Μανίκη, Νέλλη-Σπυριδούλα
|
el |
dc.contributor.author |
Maniki, Nelli-Spyridoula
|
en |
dc.date.accessioned |
2022-09-26T10:10:40Z |
|
dc.date.available |
2022-09-26T10:10:40Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/55752 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.23450 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Lasers |
en |
dc.subject |
Αναλυτικές τεχνικές |
el |
dc.subject |
Πολιτιστική κληρονομιά |
el |
dc.subject |
Πίνακες |
el |
dc.subject |
Συντήρηση |
el |
dc.subject |
Lasers |
en |
dc.subject |
Cultural Heritage |
en |
dc.subject |
Conservation |
en |
dc.subject |
Analytical techniques |
en |
dc.title |
Εφαρμογή των τεχνικών φασματοσκοπίας επαγόμενου φθορισμού με laser (LIF), φασματοσκοπίας φθορισμού ακτίνων Χ (XRF), φασματοσκοπία υπερύθρου μετασχηματισμού Fourier (FTIR) και ηλεκτρονικής μικροσκοπίας σάρωσης (SEM) στην μελέτη έργων πολιτιστικής κληρονομιάς |
el |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Lasers |
el |
heal.classification |
Πολιτιστική κληρονομιά |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
campus |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2022-02-18 |
|
heal.abstract |
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία έχει ως βασικό αντικείμενο μελέτης τη χρήση
τεσσάρων αναλυτικών τεχνικών στην μελέτη έργων πολιτιστικής κληρονομιάς. Κύριος
στόχος της αποτελεί η πειραματική εφαρμογή των τεχνικών αυτών στην μελέτη δύο
ζωγραφικών έργων πολύ σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων. Ακόμη, μέσω της μελέτης
φθορισμού δύο ειδών χρωμάτων ζωγραφικής δόθηκε η ευκαιρία δημιουργίας μιας
βάσης δεδομένων για τα χαρακτηριστικά της κάθε χρωστικής για τους
μεταγενέστερους ερευνητές.
Η προαναφερόμενη μελέτη των δύο πινάκων στοχεύει στην κατανόηση των τεχνικών
που έχει χρησιμοποιήσει ο κάθε ζωγράφος αλλά και στην ταυτοποίηση των χρωστικών.
Γενικά, η χρήση της επιστήμης και της τεχνολογίας μέσω των ενόργανων αναλυτικών
τεχνικών για τον προσδιορισμό της χημικής ταυτότητας των υλικών κατασκευής των
έργων πολιτιστικής κληρονομιάς, ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα, ενώ από το
1990 κι ύστερα, άρχισε να αυξάνεται το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας για
τη μελέτη και καταγραφή της υλικών και τεχνικών κατασκευής. Οι πιο σημαντικές
πληροφορίες που λαμβάνονται μέσω των αναλυτικών τεχνικών στα αντικείμενα
πολιτιστικής κληρονομιάς είναι η αναγνώριση της ταυτότητας ανόργανων και
οργανικών υλικών από τα οποία συντελείται ένα έργο Τέχνης, η καταγραφή των
υλικών συντήρησης που έχουν χρησιμοποιηθεί για την αποκατάσταση ενός έργου
Τέχνης, η καταγραφή υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί για να γίνουν μεταγενέστερες
επεμβάσεις, η χρονολογική τοποθέτηση του έργου αλλά και ο προσδιορισμός του
βαθμού αποσύνθεσης και γήρανσης του εκάστοτε υλικού.
Στην πρώτη ενότητα θα παρουσιάσουμε διαδοχικά την ιστορική αναδρομή, την αρχή
λειτουργίας, την πειραματική διάταξη και συγκεκριμένες αξιοσημείωτες εφαρμογές
της κάθε τεχνικής σε έργα Τέχνης. Συγκεκριμένα, οι τεχνικές που θα παρουσιαστούν
είναι η φασματοσκοπία επαγόμενου φθορισμού με laser (LIF), η φασματοσκοπία
φθορισμού ακτίνων Χ (XRF), η φασματοσκοπία υπερύθρου μετασχηματισμού Fourier
(FTIR) και, τέλος, η ηλεκτρονική μικροσκοπία σάρωσης (SEM).
Στην δεύτερη ενότητα θα αναλυθεί η εφαρμογή των προαναφερθέντων τεχνικών στην
μελέτη δύο ζωγραφικών έργων του Βολανάκη και του Πιερράκου, καθώς και η
εφαρμογή της φασματοσκοπίας επαγόμενου φθορισμού με laser σε χρώματα
ακουαρέλας και ελαιοχρώματα.
Τέλος, θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα και συμπεράσματα τα οποία προκύπτουν
από την συγκεκριμένη μελέτη καθώς επίσης και οι δυνατότητες για μελλοντική έρευνα. |
el |
heal.abstract |
The main object of this Diploma Thesis is the use of four analytical techniques in the
study of cultural heritage. Its main goal is the understanding of these techniques and
their applications but also their experimental application in the study of two paintings
of very important Greek painters. Furthermore, through the fluorescence study of two
types of painting colors, the opportunity was presented to create a database on the
characteristics of each type of dye by later researchers.
The aforementioned study of the two paintings aims at understanding the techniques
used by each painter but mainly at identifying the pigments. In general, the use of
science and technology through instrumental analytical techniques to determine the
chemical identity of the construction materials of cultural heritage projects began in the
early 20th century, and from 1990 onwards the interest of the scientific community in
the study and recording of materials and technical constructions started to grow. The
most important information obtained through the analytical techniques in cultural
heritage objects is the identification of the inorganic and organic materials from which
a work of art is made, the recording of the maintenance materials used for the restoration
of a work of art, the recording of materials used to make subsequent interventions, the
chronological placement of the work of art and the determination of the degree of
decomposition and aging of each material.
In the first section we present successively the historical background, the principle of
operation, the experimental layout and specific notable applications of each technique
in art. Specifically, the techniques that will be presented are laser induced fluorescence
spectroscopy (LIF), X-ray fluorescence spectroscopy (XRF), Fourier transform infrared
spectroscopy (FTIR) and scanning electron microscopy (SEM).
In the second section we will analyze the application of the aforementioned techniques
in the study of two paintings by Volanakis and Pierrakos, as well as the application of
laser-induced fluorescence spectroscopy in watercolor and oil paints.
Finally, the conclusions that emerge from this study are presented as well as
opportunities for future research. |
en |
heal.advisorName |
Παπαγιάννης, Αλέξανδρος |
el |
heal.committeeMemberName |
Παπαγιάννης, Αλέξανδρος |
el |
heal.committeeMemberName |
Μακροπούλου, Μυρσίνη |
el |
heal.committeeMemberName |
Μπογιατζής, Σταμάτιος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών. Τομέας Φυσικής |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
115 σ. |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|