HEAL DSpace

Η εικόνα του αοράτου: Στάλκερ του Ταρκόφσκι

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μιχοπούλου, Χρυσούλα el
dc.contributor.author Φιοράντη, Ηλιάνα - Νικολέττα el
dc.contributor.author Michopoulou, Chrysoula en
dc.contributor.author Fioranti, Iliana - Nikoletta en
dc.date.accessioned 2022-09-29T14:16:35Z
dc.date.available 2022-09-29T14:16:35Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/55820
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.23518
dc.rights Default License
dc.subject Εικόνες el
dc.subject Αόρατο el
dc.subject Κινηματογράφος el
dc.subject Ταρκόφσκι el
dc.subject Αναπαραστάσεις el
dc.subject Images en
dc.subject Invisible en
dc.subject Cinema en
dc.subject Tarkovsky en
dc.subject Representations en
dc.title Η εικόνα του αοράτου: Στάλκερ του Ταρκόφσκι el
dc.title Image of the invisible: Tarkovsky's Stalker en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Architecture in motion pictures en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2022-09-20
heal.abstract Το σχέδιο εμφανίζει την αρχιτεκτονική σύνθεση, ως προσδοκία, που θα εμφανιστεί στον απτό και οπτικό μας κόσμο αλλά και ως δυνητικό πεδίο άγνωστων, αοράτων σχέσεων. Το ζήτημα της αναπαράστασης του αγνώστου του απροσδιόριστου επανερχόταν ως ερώτημα: Πώς η οπτική εικόνα, ως τρόπος επικοινωνίας, μπορεί να φανερώνει αυτό που δε μπορούμε να δούμε ή να αντιληφθούμε; Η απεικόνιση του Άδη (Αϊδή / Αόρατου) σε ένα κύπελλο του 6ου αι. π.Χ., αποτέλεσε την αφορμή για να προβληματιστούμε γύρω από τη δυνατότητα της εικόνας να εμφανίζει το αόρατο, να τεκμηριώνει την ετερότητά του. Ο κινηματογράφος αποτελεί πρόσφορο πεδίο διερεύνησης ερωτημάτων γύρω από το ορατό, το πραγματικό και την αναπαράστασή τους, καθώς δημιουργεί μια εκδοχή του πραγματικού, μέσα από τη σύνθεση αλληλοδιάδοχων, αλληλοεξαρτώμενων εικόνων. Ο Αντρέι Ταρκόφσκι είναι ένας σκηνοθέτης που υποστηρίζει την ιδιότητα της εικόνας, όχι μόνο να αναπαράγει την ορατή πραγματικότητα, αλλά κυρίως να εμφανίζει την αθέατη πλευρά της. Αναγνωρίζουμε πως η ταινία Στάλκερ του Ταρκόφσκι μας επιτρέπει να μελετήσουμε τη σχέση της εικόνας με το αόρατο, καθώς θέτει το ζήτημα της αναπαράστασης ενός μη ορθολογικού χώρου και μιας αόρατης δύναμης. Αναλύουμε χαρακτηριστικά πλάνα της ταινίας, με έμφαση στην απόδοση του χώρου και στην εκφραστική δύναμη εικονογραφικών στοιχείων, όπως η οπτική και η μεταφορική λειτουργία της Φύσης, ή η κοσμοθεώρηση της βυζαντινής και αναγεννησιακής εικόνας. Προσπαθούμε, έτσι, να ανιχνεύσουμε τον τρόπο, με τον οποίο γίνεται ο υπαινιγμός του αοράτου. el
heal.abstract Drawing, manifests the architectural synthesis as a future projection in the tangible and visual world, but also as a field of potential unknown, invisible powers. The representation of the unknown, the indeterminate became, thus, a recurrent question: How can the visual image, as a means of communication, manifest what we cannot see or perceive? The depiction of Hades (Αϊδής=Invisible) on a 6th century b.C. cup., made us reflect on the ability of the image to make present what we cannot see, but also to highlight its οtherness in relation to our world. Cinema creates an illusion of reality, by composing interde¬pendent, interrelated images. Therefore, it is an advantageous field of study regarding the visible, the real and their repre¬sentation. Andrei Tarkovsky is a director with distinct imagery who underlines the ability of the image, not only to reproduce visible reality, but also to reveal its unseen side. We choose Tarkovsky’s film, Stalker, as a case study to develop our thoughts on the relationship between the image and the invisible, since it raises the question of the representa¬tion of a non-rational space, “inhabited” by an invisible force. We analyse characteristic sequences and shots of the film, with emphasis on the representation of space and the expres¬sive power of iconographic elements, such as the visual and metaphorical function of Nature, or the compositional meth¬ods of the Byzantinean and Renaissance pictures. Thus, we try to trace the way in which Tarkovsky hints at the invisible. en
heal.tableOfContents Περίληψη . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 Abstract . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Ένα παράδειγμα- ερώτημα . . . . . . . . . . . . . . . . .12 Εισαγωγή . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Βιογραφικά στοιχεία του Ταρκόφσκι. . . . . . . . . . . . . 22 Ο τόπος καταγωγής του Ταρκόφσκι. . . . . . . . . . . .28 Το πλαίσιο δράσης και η πραγματικότητα του Ταρκόφσκι . . .36 Το μοντάζ και ο χρόνος . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Η πραγματικότητα του Ταρκόφσκι . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Η ποιητική εικόνα του Ταρκόφσκι. . . . . . . . . . . . . . .48 Η περίπτωση του Στάλκερ . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Αφορμή δημιουργίας και μύθος. . . . . . . . . . . . . . . 52 Θέμα- Χαρακτήρες. . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Η εικόνα στο Στάλκερ. . . . . . . . . . . . . . .66 Βυζαντινή και αναγεννησιακή εικόνα ως διαφορετικοί τρόποι κοσμοθεώρησης . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Φυσικά στοιχεία. . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Τα φυσικά στοιχεία ως μεταφορά . . . . . . . . . . . . .80 Το νερό. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Η γη. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Η τομή του κόσμου. . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Η κατάλυση του πεπερασμένου χώρου – ο χώρος εικόνα. . .98 Η αμφισβήτηση των ορίων των κόσμων και προετοιμασία της ενοποίησης . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Η εικόνα του αοράτου . . . . . . . . . . . . . . .118 Το Δωμάτιο. . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Η κόρη του Στάλκερ και η αποκατάσταση της ενότητας . . . . 124 Aναζήτησης συνέχεια. . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Παράρτημα εικόνων . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Πίνακας εικόνων . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Πηγές . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής