dc.contributor.author | Πέππα, Θεανώ | el |
dc.contributor.author | Ηλιοπούλου, Μαρία Βαρβάρα | el |
dc.contributor.author | Peppa, Theano | en |
dc.contributor.author | Iliopoulou, Maria Varvara | en |
dc.date.accessioned | 2022-10-06T13:16:32Z | |
dc.date.available | 2022-10-06T13:16:32Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/55857 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.23555 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Μύθοι | el |
dc.subject | Τόπος | el |
dc.subject | Αιώνια επιστροφή | el |
dc.subject | Μουσεία | el |
dc.subject | Αφηγήσεις | el |
dc.subject | Υπερτόποι | el |
dc.subject | Ετεροτοπίες | el |
dc.subject | Myths | en |
dc.subject | Places | en |
dc.subject | Museums | en |
dc.subject | Rocks | en |
dc.subject | Water | en |
dc.title | Μυθοτοπίες: η αιώνια επιστροφή στο μουσείο | el |
dc.title | Mythotopies: the eternal return to the museum | en |
dc.type | Διάλεξη | |
heal.type | learningMaterial | el |
heal.classification | Αρχιτεκτονική | el |
heal.classification | Museum architecture | en |
heal.language | el | el |
heal.access | campus | el |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2022-09-23 | |
heal.abstract | H παρούσα ερευνητική εργασία επικεντρώνεται στην σχέση του μύθου, του τόπου και του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Οι αρχετυπικές καταβολές της αρχιτεκτονικής σύνθεσης και οι μνήμες που φέρει ο κάθε τόπος, τοπιακές ή μυθολογικές μπορούν να αποτελέσουν εργαλεία σχεδιασμού; Υπάρχουν τρόποι προσέγγισης της αρχιτεκτονικής μέσω συμβόλων και άλλων εργαλείων ώστε να παραχθεί ένας βιωμένος χώρος; Επιλέγεται το μουσείο ως χώρος μελέτης της υπόθεσης γιατί είναι η συμβολική αρχιτεκτονική προέκταση του τόπου και η χωρική μετάφραση της μυθικής αφήγησης. Ο τόπος μπορεί να δώσει το έναυσμα για μία σημασιακή και χωρική διερεύνηση των παραμέτρων που ορίζουν σήμερα το μουσείο. Όταν ο τόπος είναι συμβολικά φορτισμένος από έναν μύθο είναι δυνατή, ή και σχεδόν απαραίτητη, η επίκληση της μνήμης και της ταυτότητάς του μέσα από την μεθερμηνεία του ίδιου του μύθου. Η αναγωγή της μυθικής παράδοσης ενός τόπου σε ένα δεύτερο επίπεδο νοήματος με σκοπό την αποκρυπτογράφηση ενός μουσειακού χώρου, μπορεί να διευρύνει τους ορίζοντες γνωστικής ελευθερίας ενός επισκέπτη. Ο τόπος είναι το πρώτο σημειολογικό σύστημα, μέσω του οποίου έρχονται το σώμα και οι αισθήσεις σε επαφή με τον χώρο. Είναι το πρώτο επίπεδο ερμηνείας του χώρου και συνδέεται με την αντιληπτική ιδιότητα του νου να μεταφράζει τα δημιουργήματα της φύσης και τα αρχετυπικά χαρακτηριστικά του τόπου σε έννοιες. Ο μύθος είναι ένα δεύτερο σημειολογικό σύστημα, που αποτελεί την συναισθηματική βίωση του πρώτου συστήματος (τόπος), μέσω της οποίας ενεργοποιούνται νοήματα που συνδέονται με την συγκινησιακή λειτουργία της ανθρώπινης φύσης. Επομένως, συναντάμε τα στοιχεία αυτά που συντελούν στον λυρικό και συναισθηματικό χαρακτήρα των μύθων ως διηγήματα και συγγενεύουν με την τέχνη της ποίησης. Τα στοιχεία που τροφοδοτούν την διαρκή ανάγκη της ερμηνείας του κόσμου στην ιστορία της ανθρώπινης νόησης. Το ποίημα, όπως και ο μύθος, δεν είναι εργαλείο γνώσης αλλά τόπος φανέρωσης και απόκρυψης της ουσίας των πραγμάτων. Στην ερμηνεία του νοήματος που φέρει, λοιπόν, ένα μουσείο ως σύμβολο και σημαίνον, ο μύθος εξηγείται ως ένα σύστημα επικοινωνίας, που παραδίδει ένα μήνυμα -όχι σε μια μακροσκελή αφήγηση, αλλά σε έναν “λόγο”- και εδράζεται πάνω σε ένα πρωταρχικό γλωσσικό υποδοχέα, τον τόπο. Αξίζει να τεθεί το ερώτημα , πώς οι μυθικές καταβολές και τα τοπιακά αρχέτυπα χαρακτηριστικά μπορούν να μετατραπούν ή να μεταφραστούν σε βασικά αρχιτεκτονικά στοιχεία της σύνθεσης και να συντελέσουν στην δημιουργία μιας ολιστικής βιωματικής εμπειρίας. | el |
heal.abstract | This research paper focuses on the relationship between myth, place and architectural design. Can the archetypal origins of the architectural composition and the memories that each place carries, local or mythological, become tools of design? Are there ways to approach architecture through symbols and other tools to produce a lived space? The museum is chosen as a place to study the hypothesis as it is the symbolic architectural extension of the place and the spatial translation of the mythical narrative. The place can trigger a semantic and spatial investigation of the parameters that define the museum today. When the place is symbolically charged by a myth, it is possible, or even almost necessary, to invoke its memory and identity through the reinterpretation of the myth itself. The attribution of the mythical tradition of a place to a second level of meaning in order to decipher a museum space, can broaden the horizons of the visitor's cognitive freedom. The place is the first semiological system, through which the body and the senses come into contact with space. It is the first level of interpretation of space and is associated with the perceptual ability of the mind to translate the creations of nature and the archetypal characteristics of the place into concepts. The myth is a second semiological system, which constitutes the emotional experience of the first system (place), through which meanings associated with the emotive function of human nature are activated. Therefore, we find these elements that contribute to the lyrical and emotional character of myths as short stories and are related to the art of poetry. The elements that feed the constant need to interpret the world in the history of human understandind. The poem, like the myth, is not a tool of knowledge but a place of manifestation and concealment of the essence of things. In the interpretation of the meaning that a museum carries as a symbol and signifier, the myth is explained as a system of communication, which delivers a message - not in a lengthy narrative, but in a "discourse" - and is based on a primary linguistic receptor, the place. It is worth asking the question, how can the mythical origins and local archetype characteristics be transformed or translated into basic architectural elements of the composition and contribute to the creation of a holistic experiential experience. | en |
heal.tableOfContents | Πρόλογος Αντικείμενο Μελέτης Μεθοδολογία Α. Αρχετυπικές μορφές τόπου και μύθου Εισαγωγή Η τοπολογία ενός μύθου Βράχος Σπηλιά Νερό Βλάστηση Τόπος και σώμα Μύθος Μύθος και γλώσσα Μύθος, αρχιτεκτονική και σώμα 1η διάσταση σωματικότητας στον μύθο _ Μυθικός χώρος και σωματικότητα 2η διάσταση σωματικότητας στον μύθο _ Αχίλλειος πτέρνα και αστράγαλος 3η διάσταση σωματικότητας στον μύθο _ Το Πάνθεον και ο οφθαλμος Μύθος ως αρχέτυπο Μυθολογικός Θεμελιωτισμός Πρώτες πόλεις - Η περίπτωση της Ρώμης Η μυθολογία ενός τόπου Μύθος του αρχέγονου παιδιού Συμπεράσματα Β . Το μουσείο ως βιωμένος τόπος Αρχιτεκτονική ως σύμβολο Το μουσείο - μυθολογικός υπερτόπος Μουσείο και χρόνος Έννοιες- σχέσεις μουσείου Η έννοια της αφήγησης Εβραϊκό Μουσείο του D. Libeskind Η έννοια του βιώματος - Εμπειρία του χώρου Έκθεμα Συμπέρασμα Γ :.Τόποι εφαρμογής Το μουσείο Ακροπόλεως στη θέση Κοίλη - Τασος και Δημήτρης Μπίρης Τόπος & μύθος Αφήγηση Βίωμα Έκθεμα Το Εριχθόνειο Μουσείο της Ακροπόλεως - Χρήστος Παπούλιας Τόπος & μύθος Αφήγηση Βίωμα Έκθεμα Επίλογος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: