dc.contributor.author | Γαζής, Ζώης | el |
dc.contributor.author | Gazis, Zois | en |
dc.date.accessioned | 2022-11-03T14:08:06Z | |
dc.date.available | 2022-11-03T14:08:06Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/56078 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.23776 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Ναυτική και Θαλάσσια Τεχνολογία και Επιστήμη” | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Ανάλυση ασφαλείας | el |
dc.subject | Μηχανική Συστημάτων | el |
dc.subject | Αυτονομία | el |
dc.subject | Δένδρα Σφαλμάτων | el |
dc.subject | Μοντελοποίηση | el |
dc.subject | Safety Analysis | en |
dc.subject | Systems Engineering | en |
dc.subject | Autonomous vessels | en |
dc.subject | Fault Trees | en |
dc.subject | Modelling | en |
dc.title | Ανάλυση ρίσκου στο σύστημα υπεράκτιας πλωτής εξέδρας – πλοίου εξυπηρέτησης κατά τη διάρκεια της πρόσδεσης με χρήση δυναμικών δένδρων σφαλμάτων σε διάφορα επίπεδα αυτονομίας | el |
heal.type | masterThesis | |
heal.classification | Μηχανική | el |
heal.language | el | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2022-07-12 | |
heal.abstract | Η πολυπλοκότητα των συστημάτων στη ναυτιλία αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς. Σε αυτό το γεγονός έχει συμβάλλει σε πολύ μεγάλο βαθμό η ανάγκη για αυτοματοποίηση ορισμένων διαδικασιών τόσο πάνω στο πλοίο όσο και στο άμεσο και έμμεσο περιβάλλον του, κάτι που απορρέει σαφώς από την τάση των τελευταίων ετών για μια πλήρως αυτόνομη ναυτιλία. Η ομαλή λειτουργία ενός πλοίου και η διατήρηση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας των συστημάτων του επομένως αποτελεί προτεραιότητα κατά τον σχεδιασμό των συστημάτων αυτών. Ένα τέτοιο σύστημα είναι το σύστημα πηδαλιούχησης, το οποίο είναι άμεσα συνδεδεμένο με την ορθή λειτουργία ενός πλοίου, αυτόνομου ή μη. Πιθανή αστοχία του συστήματος αυτού μπορεί να προκαλέσει σοβαρά ζητήματα, ειδικά όταν η λειτουργία του πλοίου απαιτεί συνεχείς χειρισμούς και ελιγμούς, όπως έχουμε στην περίπτωση προσέγγισης ενός πλοίου εξυπηρέτησης σε μια υπεράκτια πλωτή εξέδρα. Ο πιο διαδεδομένος τρόπος για την μείωση της πιθανότητας αστοχίας είναι η προσθήκη εφεδρικών στοιχείων που σε περίπτωση δυσλειτουργίας θα αντικαταστήσουν τα πρωτότυπα. Μια μέθοδος που διευκολύνει την ανάλυση ασφαλείας είναι η μηχανική συστημάτων βάσει μοντέλων, μιας και επιτρέπει την αξιολόγηση και παρέμβαση στα συστήματα αυτά καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχεδιασμού. Με βάση τα μοντέλα που προκύπτουν και με διάφορα εργαλεία όπως η ανάλυση δένδρων σφαλμάτων διενεργείται η ζητούμενη ανάλυση ρίσκου στα κρίσιμα συστήματα αυτά. Η παρούσα διπλωματική εργασία είναι κατά βάση χωρισμένη σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος είναι η βιβλιογραφική επισκόπηση μέσα στην οποία αναφέρονται και αναλύονται αρχικά τα δύο βασικά μέρη του συστήματος: η υπεράκτια εγκατάσταση και το πλοίο εξυπηρέτησης. Στην συνέχεια, παρουσιάζεται η έννοια της αυτονομίας στη Ναυτιλία και κατά πόσο αυτό μπορεί να επηρεάσει τις εργασίες στις υπεράκτιες κατασκευές και έπειτα, γίνεται αναφορά στην έννοια της αποφυγής συγκρούσεων και της ανάλυσης ρίσκου. Παρουσιάζεται αναλυτικά το σύστημα πηδαλιούχησης του πλοίου, το οποίο θα μελετηθεί στο πειραματικό μέρος. Γίνεται βιβλιογραφική αναφορά στη μηχανική συστημάτων και στην MBSE και στην ενσωμάτωση αυτών με την ανάλυση ασφαλείας. Επίσης, παρουσιάζεται η γλώσσα μοντελοποίησης SysML και γίνεται μια σύντομη αλλά περιεκτική αναφορά στην έννοια του redundancy στα μηχανικά συστήματα. Τέλος, αναλύουμε τη βασική μεθοδολογία της FTA, τα δένδρα σφαλμάτων, υπογραμμίζοντας τις βασικές τους λειτουργίες, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας πραγματοποιείται η πειραματική ανάλυση. Αρχικά, εισάγεται η έννοια του Redundancy Profile μέσω ενός μετα-μοντέλου προερχόμενο από τη UML και παρέχονται όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για τη μοντελοποίηση των εφεδρειών και την ενσωμάτωση τους στο μοντέλο του συστήματος που θα μελετήσουμε. Στην συνέχεια, παρατίθεται ένας προτεινόμενος αλγόριθμος δημιουργίας δυναμικών δένδρων σφαλμάτων, ο οποίος λαμβάνει υπόψη το μοντέλο της SysML που κατασκευάζουμε και το ενσωματωμένο σε αυτό Redundancy Profile. Στο τέλος, παρουσιάζουμε τη μοντελοποίηση σε SysML του κρίσιμου συστήματος που επιλέξαμε, το παλινδρομικό πηδάλιο με δύο έμβολα βυθίσεως, τόσο στις περιπτώσεις επανδρωμένου πλοίου, ημι-αυτόνομου και πλήρως αυτόνομου και αντίστοιχα προβάλλουμε τα δομικά διαγράμματα της SysML, το internal block diagram και block definition diagram, ενημερωμένα με τις πληροφορίες εφεδρείας για την κάθε περίπτωση. Τα διαγράμματα αυτά δηλώνονται ως εντολές εισόδου στον αλγόριθμο για τη δημιουργία του δυναμικού δένδρου σφαλμάτων. | el |
heal.advisorName | Βεντίκος, Νικόλαος | el |
heal.committeeMemberName | Σπύρου, Κωνσταντίνος | el |
heal.committeeMemberName | Σαμουηλίδης, Εμμανουηλίδη | el |
heal.committeeMemberName | Βεντίκος, Νικόλαος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 71 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: