dc.contributor.author |
Κοτόφωλος, Παναγιώτης
|
el |
dc.contributor.author |
Kotofolos, Panagiotis
|
en |
dc.date.accessioned |
2022-11-07T11:16:39Z |
|
dc.date.available |
2022-11-07T11:16:39Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/56109 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.23807 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Θαλάσσιο εμπόριο |
el |
dc.subject |
Εμπορευματικές μεταφορές |
el |
dc.subject |
Εισαγωγές και εξαγωγές αγροτικών προϊόντων |
el |
dc.subject |
Ανάλυση πάνελ δεδομένων |
el |
dc.subject |
Μεσόγειος Θάλασσα |
el |
dc.subject |
Maritime trade |
en |
dc.subject |
Freight transport |
en |
dc.subject |
Import and export of agricultural products |
en |
dc.subject |
Panel data analysis |
en |
dc.subject |
Mediterranean Sea |
en |
dc.title |
Ανάλυση του θαλάσσιου εμπορίου μεταξύ χωρών της Μεσογείου με χρήση διαστρωματικών δεδομένων χρονολογικών σειρών |
el |
dc.title |
Analysis of maritime trade between Mediterranean countries using panel data |
en |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Εμπορευματικές Μεταφορές |
el |
heal.classification |
Freight Transport |
en |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2022-07-14 |
|
heal.abstract |
Οι θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου και της παγκόσμιας οικονομίας. Ωστόσο, από το δεύτερο εξάμηνο του 2008 και έπειτα η Ευρώπη αντιμετώπισε τη σοβαρότερη στην ιστορία της οικονομική κρίση, η οποία είχε ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες στις οικονομίες των μεσογειακών κρατών. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να προσδιορίσει την επίδραση των δυσμενών αυτών συνθηκών στον κλάδο του εμπορίου και πιο συγκεκριμένα, να εξετάσει τη σχέση μεταξύ της αξίας των εξαγωγών, που πραγματοποιούν ευρωπαϊκά κράτη στην περιοχή της Μεσογείου προς χώρες της Βορείου Αφρικής, και του κατά κεφαλήν ΑΕΠ των ευρωπαϊκών χωρών. Μέσω της συλλογής και της επεξεργασίας των σχετικών στοιχείων διαμορφώθηκε το κατάλληλο μαθηματικό μοντέλο σταθερών επιδράσεων με τη χρήση ψευδομεταβλητών, που αναλύει την επίδραση του οικονομικού περιβάλλοντος στην πορεία του θαλάσσιου εμπορίου. Η έρευνα βασίστηκε στην ανάλυση δεδομένων πάνελ που αποτυπώνουν την αξία των εξαγόμενων αγροτικών προϊόντων προς χώρες της Βόρειας Αφρικής (Τυνησία, Αλγερία, Μαρόκο, Αίγυπτος, Λιβύη), καθώς και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας, της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Γαλλίας για τη χρονική περίοδο 2005 έως και 2021. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης αυτής αναδεικνύουν την επίδραση μεταξύ της αξίας των εξαγόμενων αγροτικών προϊόντων και του κατά κεφαλήν ΑΕΠ, ωστόσο η επιρροή αυτή είναι μικρότερη για την Ελλάδα και την Πορτογαλία σε σχέση με τις υπόλοιπες εξεταζόμενες χώρες, γεγονός που μπορεί να αποδοθεί στα σοβαρά δημοσιονομικά ζητήματα που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της κρίσης. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας μπορούν να αξιοποιηθούν για την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων και την εφαρμογή κατάλληλων πολιτικών. |
el |
heal.abstract |
Maritime freight transport plays a key role in the development of international trade and the global economy. However, from the second half of 2008 onwards, Europe faced the deepest recession in its history, which had a particularly negative impact on the Mediterranean economies. The main scope of this thesis is to determine the impact of these severe consequences on maritime trade and, more specifically, to examine the relationship between the exports of agricultural products from the European countries located in the Mediterranean region to countries of North Africa, and the GDP per capita of those European countries. The research was based on the analysis of panel data regarding the value of agricultural products exported to North African countries (Tunisia, Algeria, Morocco, Egypt, Libya), as well as the GDP per capita of Greece, Portugal, Spain, Italy and France from 2005 to 2021. The results of the analysis showed that GDP per capita has an effect on the value of exported agricultural products, but not so pronounced for Greece and Portugal, which can be attributed to the serious financial issues, they faced during the last decade’s economic crisis. The results of the present research could be exploited to draw useful conclusions and apply appropriate policies. |
en |
heal.advisorName |
Βλαχογιάννη, Ελένη |
el |
heal.advisorName |
Vlahogianni, Eleni |
en |
heal.committeeMemberName |
Γιαννής, Γιώργος |
el |
heal.committeeMemberName |
Μπαλλής, Αθανάσιος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
82 σ. |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|