dc.contributor.author | Αρβανίτη, Ειρήνη | el |
dc.contributor.author | Arvaniti, Eirini | en |
dc.date.accessioned | 2022-11-28T10:31:43Z | |
dc.date.available | 2022-11-28T10:31:43Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/56274 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.23972 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Σιτηρά | el |
dc.subject | Μεταφορές σιτηρών | el |
dc.subject | Αλευροβιομηχανίες | el |
dc.subject | Μοντέλο τεσσάρων βημάτων | el |
dc.subject | Πίνακας προέλευσης προορισμού | el |
dc.subject | Grain | en |
dc.subject | Grain logistics | en |
dc.subject | Grain consumption | en |
dc.subject | Four-step model | en |
dc.subject | Flour industry | en |
dc.title | Διερεύνηση θεμάτων παραγωγής, κατανάλωσης και μεταφοράς σιτηρών, μεταξύ των περιφερειακών ενοτήτων της χώρας | el |
dc.title | Investigation of grain production, consumption and transportation between the regional units of the country. | en |
heal.type | bachelorThesis | |
heal.classification | Μεταφορές | el |
heal.language | el | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2022-07-14 | |
heal.abstract | Η αγροτική παραγωγή της Ελλάδας βρίσκεται στην 26η θέση μεταξύ των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τον αγροτικό κλάδο να αποτελεί έναν σημαντικό τομέα της οικονομίας της χώρας. Τα κυριότερα προϊόντα που παράγονται είναι το λάδι και οι ελιές, τα σιτηρά, το κρασί, τα εσπεριδοειδή και τα βιομηχανικά φυτά, όπως το βαμβάκι, ο καπνός, τα τεύτλα κ.α. Από το 2014 έως το 2019 η αγροτική παραγωγή της Ελλάδας μειώνεται σταδιακά, ενώ παρουσίασε μία μικρή αύξηση το 2020 (0,6%) (Eurostat, 2021). Ο κλάδος των Logistics εξελίσσεται σε βασικό πυλώνα ανάπτυξης καθώς συνεισφέρει περισσότερο από 9% στο Ελληνικό ΑΕΠ (Ροδόπουλος, 2019), απασχολώντας περισσότερα από 200.000 άτομα (ΙΟΒΕ, 2020). Ο επιμέρους κλάδος της Εφοδιαστικής Αλυσίδας που ασχολείται με τα γεωργικά προϊόντα, τα Agrologistics, αποτελούν εξίσου σημαντικό τομέα με προοπτικές ανάπτυξης για τη χώρα. Το δίκτυο διακίνησης αγροτικών προϊόντων ξεκινάει από το χωράφι. Μικροί παραγωγοί, διαπραγματεύονται τις τιμές πώλησης των προϊόντων τους, τα οποία μεταφέρονται για αποθήκευση, τυποποίηση και τελικά για διανομή σε σημεία πώλησης, όπως λαϊκές, καταστήματα και super markets. Όλο αυτό το δίκτυο διακίνησης, δημιουργεί την ανάγκη της επιχειρηματικότητας, καθώς περνάει από πολλά στάδια μέχρι να καταλήξει στον τελικό καταναλωτή. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής, είναι η διερεύνηση θεμάτων παραγωγής και κατανάλωσης σιτηρών και θεμάτων κατανομής των μεταφερόμενων ποσοτήτων των σιτηρών μεταξύ των 74 περιφερειακών ενοτήτων της χώρας. Αναλυτικότερα, γίνεται μία βιβλιογραφική ανασκόπηση για την υφιστάμενη κατάσταση στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας των σιτηρών. Εξετάζονται όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας των σιτηρών, μέσα από έγκυρες ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις. Από τη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας προκύπτουν σημαντικές πληροφορίες για την οργάνωση του δικτύου μεταφορών σιτηρών. Επιπλέον, μελετώνται οι στρατηγικές σχεδίασης και οργάνωσης των μεταφορικών δικτύων. πολλών ευρωπαϊκών και υπερατλαντικών δικτύων. Γίνεται, στη συνέχεια, συλλογή και επεξεργασία στοιχείων και δεδομένων σχετικά με την παραγωγή και την κατανάλωση σιτηρών ανά Περιφέρεια και Περιφερειακή Ενότητα. Στην ελληνική Επικράτεια δραστηριοποιούνται πάνω από 200 αλευροβιομηχανίες και μικροί μύλοι, οι περισσότερες από τις οποίες εξυπηρετούν τοπικές κυρίως αγορές, ενώ μόλις 15 από αυτές, κατέχουν πάνω από το 80% της ελληνικής αγοράς. Οι κυριότερες απ’ αυτές, παρουσιάζονται στον Πίνακα 17 στο Παράρτημα Ι. Ο τομέας της τεχνολογίας δεν μπορεί να λείπει από τη διακίνηση σιτηρών. Οι νέες τεχνολογίες βασίζονται σε αισθητήρες και προηγμένα συστήματα ανάλυσης δεδομένων και τοποθετούνται στις καλλιέργειες, στους αποθηκευτικούς χώρους και γενικά σε όλα τα στάδια της αλυσίδας εφοδιασμού σιτηρών. Η τεχνολογία χρησιμοποιείται για την αποτελεσματική διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας σιτηρών καθιστώντας τη, βιώσιμη και κερδοφόρα. Βάσει των στοιχείων που έχουν συλλεχθεί γίνεται εφαρμογή των δύο πρώτων βημάτων του μοντέλου των τεσσάρων βημάτων του σχεδιασμού μεταφορικών συστημάτων, αυτών της γένεσης και της κατανομής των μετακινήσεων. Στο πρώτο βήμα, της γένεσης, γίνεται η εκτίμηση των συνολικών ποσοτήτων των σιτηρών που παράγονται και καταναλώνονται σε κάθε μια περιφερειακή ενότητα. Το βήμα αυτό δείχνει, δηλαδή, τη συνολική προσφορά αλλά και τη ζήτηση για σιτηρά αντίστοιχα. (Πίνακας 13, υποενότητα 5.2 - Γένεση: Κατανάλωση σιτηρών μεταφορών). Στο δεύτερο βήμα, της κατανομής, γίνεται η εκτίμηση της κατανομής των σιτηρών με εφαρμογή του μοντέλου βαρύτητας, Ο Πίνακας Προέλευσης – Προορισμού που προέκυψε και που παρουσιάζεται στο Παράρτημα ΙΙ, αφορά τις μετακινήσεις των σιτηρών μεταξύ των Περιφερειών και των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας. Τα αποτελέσματα της παρούσης, δείχνουν μεγάλες ποσότητες διακίνησης σιτηρών σε περιοχές με αυξημένη αρχική παραγωγή, με αυξημένο πληθυσμό αλλά και με ύπαρξη οργανωμένου συγκοινωνιακού δικτύου, σύνδεση δηλαδή με αυτοκινητοδρόμους, ή και σιδηρόδρομο. Επιπλέον, τα λιμάνια και οι εμπορευματικοί σιδηροδρομικοί κόμβοι των Αθηνών, της Θεσσαλονίκης και του Βόλου, διευκολύνουν τις μεταφορές σιτηρών. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που οι αλευροβιομηχανίες συγκεντρώθηκαν σε Περιφέρειες με τον μεγαλύτερο όγκο μεταφερόμενων σιτηρών. Στο τέλος, παρουσιάζονται κάποιες προτάσεις για περαιτέρω έρευνα. | el |
heal.advisorName | Βλαχογιάννη, Ελένη | el |
heal.committeeMemberName | Γιαννής, Γεώργιος | el |
heal.committeeMemberName | Βλαχογιάννη, Ελένη | el |
heal.committeeMemberName | Μπαλλής, Αθανάσιος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 153 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: