heal.abstract |
Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να διερευνήσει την προοπτική του υγροποιημένου
βιομεθανίου (bioLNG) ως ναυτιλιακό καύσιμο. Η προοπτική του αφορά στον τρόπο αλλά και το
εκτιμώμενο δυναμικό παραγωγής, στις υποδομές που υφίστανται λόγω του υγροποιημένου
φυσικού αερίου στη ναυτιλιακή βιομηχανία, στην δραστική μείωση ρύπων σε όλο τον κύκλο ζωής
του, καθώς επίσης και στο εκτιμώμενο κόστος που το συνοδεύει. Συνεπώς, η εργασία περιλαμβάνει
μία εκτενή βιβλιογραφική επισκόπηση και μία μελέτη περίπτωσης. Από τη μία, βιβλιογραφική
επισκόπηση εστιάζει περισσότερο στο νομικό και κανονιστικό πλαίσιο που υφίσταται, τόσο σε
επίπεδο ναυτιλίας, όσο και ευρύτερα, καθώς επίσης και στη διαδικασία παραγωγής και τη
διαθεσιμότητα του bioLNG. Παράλληλα, μελετάται και το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο, ώστε να
αποτελέσει περίπτωση βάσης για τη σταδιακή υιοθέτηση του bioLNG, μιας και πρόκειται για
σχεδόν ίδιο καύσιμο, απλά διαφορετικού τρόπου παραγωγής. Από την άλλη, η μελέτη περίπτωσης
έχει σκοπό να εξετάσει τις εκπομπές ρύπων και το συνολικό λειτουργικό κόστος,
συμπεριλαμβάνοντας το κόστος των δικαιωμάτων διοξειδίου του άνθρακα, για τρία διαφορετικά
συνέρια, η σύγκριση των οποίων μπορεί να δώσει μία εκτίμηση για το πιθανό όφελος από την
χρήση του bioLNG. Τα τρία σενάρια αποτελούνται i) από την αποκλειστική χρήση πετρελαίου, ii)
από την αποκλειστική χρήση LNG, και iii) από την χρήση μίγματος LNG και bioLNG. Η μελέτη
περίπτωσης αφορά συγκεκριμένο Ro-Ro πλοίο, για το οποίο διατέθηκαν πραγματικά δεδομένα
που χρησιμοποιήθηκαν για τους υπολογισμούς. Για την υλοποίηση της, δημιουργήθηκε ένα
μοντέλο που συνδυάζει μία μέθοδο αξιολόγησης του κύκλου ζωής (LCA) και μία μέθοδο ανάλυσης
του κόστους κύκλου ζωής (LCCA). Επιπλέον, στο πλαίσιο της μελέτης περίπτωσης, η παρούσα
διπλωματική εργασία προχώρησε σε μία αξιολόγηση επένδυσης μετασκευής πλοίου ώστε να
χρησιμοποιεί LNG, καθώς αποτελεί αναγκαίο βήμα για την μετάβαση στο bioLNG. Παράλληλα,
για την διαχείριση του εύρους που χαρακτηρίζει ορισμένες μεταβλητές του μοντέλου,
χρησιμοποιήθηκε και μία ανάλυση ευαισθησίας, προκειμένου να αποδειχθούν οι περιοχές τιμών
που έχει όφελος η χρήση του bioLNG σε κάποια δεδομένη ποσότητα πρόσμιξης. Τα αποτελέσματα
παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς για να γίνει ανταγωνιστικό το bioLNG έναντι του LNG
χρειάζεται σταδιακή μείωση του κόστους προμήθειας αυτού, και ταυτόχρονη σημαντική αύξηση
στις τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Επειδή, όμως, πράγματι
αναμένεται μία τέτοια εξέλιξη και για τις δύο μεταβλητές, το bioLNG φαίνεται πως μπορεί να είναι
μία λύση στην κατεύθυνση της απανθρακοποίησης, και να προτιμηθεί μελλοντικά έναντι των
υπολοίπων εναλλακτικών καυσίμων, με σημαντικό όφελος από τη μείωση των εκπομπών αερίων,
αλλά και από το σχετικό οικονομικό όφελος. |
el |