HEAL DSpace

Βιωσιμότητα εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων: Εκτεταμένη μέθοδος VIKOR με βάρη ελλιπούς πληροφόρησης

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Σέντερης, Αλέξανδρος el
dc.contributor.author Senteris, Alexandros
dc.date.accessioned 2023-01-05T10:10:40Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/56526
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.24224
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Τεχνο-οικονομικά συστήματα” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/gr/ *
dc.subject Πολυκριτηριακή ανάλυση el
dc.subject Βιωσιμότητα el
dc.subject Ναυτιλία el
dc.subject Καύσιμα el
dc.title Βιωσιμότητα εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων: Εκτεταμένη μέθοδος VIKOR με βάρη ελλιπούς πληροφόρησης el
heal.type masterThesis
heal.classification Πολυκριτηριακά συστήματα el
heal.dateAvailable 2024-01-04T22:00:00Z
heal.language en
heal.access embargo
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2022-10-19
heal.abstract Η προσαρμογή της Συμφωνίας του Παρισιού το 2015 και οι δεσμεύσεις που ακολούθησαν την αρχική πράξη, εκφράζουν απόλυτα την ευαισθησία της παγκόσμιας κοινότητας σε θέματα που αφορούν τις δράσεις για το κλίμα και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Η υλοποίηση των στόχων που τέθηκαν από τη σύμβαση-πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για τις κλιματικές μεταβολές (UNFCCC) απαιτεί τον εκτεταμένο επανασχεδιασμό των ενεργειακών συστημάτων, της ναυτιλίας, των μεταφορών και της κατανάλωσης ενέργειας, τα οποία επηρεάζουν το μεγαλύτερο μέρος της ανθρώπινης δραστηριότητας και μετασχηματίζουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών παγκοσμίως. Οι παγκόσμιες σωρευτικές προσπάθειες εδραίωσαν τη σημασία της στοχοθέτησης για μηδενικές ανθρωπογενείς εκπομπές έως το 2050. Στο πλαίσιο αυτό, ο διεθνής ρυθμιστικός φορέας της ναυτιλίας IMO (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2050, επιδιώκοντας παράλληλα μείωση της πυκνότητας εκπομπών άνθρακα ανά μεταφορικό έργο κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030, στοχεύοντας σε μείωση κατά 70% έως το 2050. Για την επίτευξη αυτών των στόχων, ο ΙΜΟ εισήγαγε μια τεχνική απαίτηση - τον Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης Υφιστάμενων Πλοίων (EEXI) - στον υφιστάμενο ενεργό στόλο και μια ανάλογη απαίτηση κατά τη φάση σχεδιασμού των νεόδμητων πλοίων, τον Δείκτη Σχεδιασμού Ενεργειακής Απόδοσης (EEDI). Η δεύτερη νομοθετική πράξη επικεντρώνεται στην επιχειρησιακή αξιοποίηση του παγκόσμιου στόλου μέσω ενός επιτευχθέντος ετήσιου επιχειρησιακού δείκτη έντασης άνθρακα, γνωστού ως Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII). Παράλληλα, η πρόταση για επέκταση του πεδίου εφαρμογής του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ ώστε να καλύπτει τις θαλάσσιες μεταφορές, διατυπώθηκε και επικυρώθηκε σε σύνοδο της ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου νωρίτερα αυτό το καλοκαίρι. Η ραγδαία εξέλιξη των ρυθμιστικών συνομιλιών, με στόχο την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του κλάδου, δημιουργεί αυξανόμενο ενδιαφέρον για μοντελοποίηση και αξιολόγηση εναλλακτικών ενεργειακών οδών στη ναυτιλία. Ακολουθώντας αυτή την τάση, πολλά ενδιαφερόμενα μέρη έχουν ξεκινήσει την σχεδίαση πλαισίων και μεθοδολογιών αξιολόγησης του κύκλου ζωής των εκπομπών των εναλλακτικών πηγών καυσίμου, καθώς παράλληλα έχουν εδραιώσει ευρείες συνεργασίες για τη διερεύνηση και την ανάπτυξη νέων αλυσίδων εφοδιασμού για τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, οι εναλλακτικές λύσεις καυσίμων αξιολογούνται βάσει διαφόρων κριτηρίων βιωσιμότητας σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Για την αντιμετώπιση αυτού του πολυπαραμετρικού προβλήματος, έχει επιλεγεί η χρήση πολυκριτηριακών μεθόδων υποστήριξης αποφάσεων (MCDM) , ως ένας αποτελεσματικός τρόπος καθοδήγησης των υπευθύνων για τη λήψη αποφάσεων, παρέχοντας παράλληλα και μια εξελιγμένη διαδικασία επιλογής. Αξιοποιώντας ελλιπείς πληροφορίες σχετικά με τη βαρύτητα των κριτηρίων, εξετάζονται διαφορετικά σενάρια σύμφωνα με την εκτεταμένη μεθοδολογία VIKOR για την αξιολόγηση της μεσοπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας των εναλλακτικών καυσίμων πλοίων. Η μελέτη επικεντρώνεται σε τρεις κύριες κατηγορίες καυσίμων. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζονται οι εναλλακτικές λύσεις καυσίμων βιολογικής προέλευσης, όπως είναι το βιοντίζελ, το υγροποιημένο βιοαέριο / βιο-LNG και η βιομεθανόλη, τα συνθετικά καύσιμα με βάση τον άνθρακα, όπως είναι η ηλεκτρονική μεθανόλη και το ηλεκτρονικό μεθάνιο, μαζί με τις εναλλακτικές λύσεις που δεν βασίζονται στον άνθρακα, όπως είναι το υγροποιημένο πράσινο υδρογόνου και η συνθετική αμμωνία. Τα κριτήρια καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών, περιβαλλοντικών επιδόσεων, καθώς και μετρικών που σχετίζονται με την ασφάλεια και την κοινωνική αποδοχή των εναλλακτικών λύσεων. Βάσει του πλαισίου στάθμισης των κριτηρίων με χρήση ασθενών ανισοτήτων, προκύπτει η συμβιβαστική λύση ή το σύνολο συμβιβαστικών λύσεων. Διερευνώντας διαφορετικά σενάρια στάθμισης κριτηρίων, εξετάζεται η ευρωστία της επιλογής μαζί με την πιθανή σύγκλιση των σεναρίων και την ευαισθησία της διαδικασίας λήψης αποφάσεων στη συγκεκριμένη εφαρμογή. el
heal.advisorName Δούκας, Χάρης el
heal.committeeMemberName Ασκούνης, Δημήτριος el
heal.committeeMemberName Ψαρράς, Ιωάννης el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 66 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα