HEAL DSpace

Διερεύνηση της επιρροής διάνοιξης σηράγγων στα εντατικά μεγέθη γειτνιάζοντος φρέατος. Το παράδειγμα από την γραμμή επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά.

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Νουράκη, Παρασκευή el
dc.contributor.author Nouraki, Paraskevi en
dc.date.accessioned 2023-01-16T09:07:38Z
dc.date.available 2023-01-16T09:07:38Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/56705
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.24403
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Δομοστατικός Σχεδιασμός και Ανάλυση των Κατασκευών” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Αλληλεπίδραση el
dc.subject Μετρό el
dc.subject Monitoring en
dc.subject Interaction en
dc.subject Ventilation shaft en
dc.subject Underground en
dc.subject Tunneling excavation en
dc.subject Γεωτεχνική και δομητική παρακολούθηση el
dc.subject Φρέαρ αερισμού el
dc.subject Υπόγειες σήραγγες el
dc.title Διερεύνηση της επιρροής διάνοιξης σηράγγων στα εντατικά μεγέθη γειτνιάζοντος φρέατος. Το παράδειγμα από την γραμμή επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά. el
dc.title Research on how stresses of an underground ventilation shaft structure are affected by adjacent tunneling excavation works. The example of the Thessaloniki to Kalamaria “Metro” line extension. en
heal.type masterThesis
heal.classification Μηχανικής el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2022-11-04
heal.abstract Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία έχει ως αντικείμενο την έρευνα επιρροής της διάνοιξης σηράγγων στα εντατικά μεγέθη του φρέατος αερισμού Κρήτης, που αποτελεί μέρος του έργου «Μετρό Θεσσαλονίκης – Επέκταση Καλαμαριάς». Για την εξέταση αυτής της αλληλεπίδρασης αρχικά απαιτείται η γνώση των γεωλογικών συνθήκων της περιοχής που βρίσκεται το σύνολο της κατασκευής. Για αυτό τον λόγο αξιοποιούνται δεδομένα από γεωτρήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί στην περιοχή κατά της φάση μελέτης της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης. Έπειτα από επεξεργασία των δεδομένων των επιτόπου αλλά και των εργαστηριακών δοκιμών γίνεται ομαδοποίηση των εδαφικών ζωνών και εξαγωγή των εδαφικών παραμέτρων. Με αυτές τις εδαφικές παραμέτρους γίνεται η προσομοίωση των κατασκευών σε λογισμικό πεπερασμένων στοιχείων. Για την έρευνα αυτή γίνεται χρήση του λογισμικού πεπερασμένων στοιχείων RS2 της Rocscience. Για την προσομοίωση των κατασκευών ακολουθούνται δύο μεθοδολογίες προσομοίωσης. Η πρώτη μεθοδολογία περιλαμβάνει τον συνδυασμό δύο ξεχωριστά επιλυμένων αριθμητικών μοντέλων ενώ η δεύτερη ένα αριθμητικό μοντέλο. Στο τέλος της κάθε μεθοδολογίας λαμβάνονται τιμές της μεταβολής των εντατικών μεγεθών τόσο του φρέατος αερισμού όσο και των σηράγγων που βρίσκονται εκατέρωθεν και εγκάρσια του. Οι τιμές των δύο μεθοδολογιών συγκρίνονται μεταξύ τους αλλά συγχρόνως και με της αντίστοιχες τιμές που υπολογίστηκαν από την μελέτη εφαρμογής αλλά και αυτές που μετρήθηκαν στο πεδίο κατά την κατασκευή του έργου. Πιο αναλυτικά αρχικά γίνεται εξέταση των γεωλογικών συνθηκών της περιοχής που αναμένεται να κατασκευαστεί το φρέαρ αερισμού καθώς και τα γεωτεχνικά στοιχεία των προς εκσκαφή γεωυλικών που αναμένεται να συναντηθούν κατά την διάνοιξη των σηράγγων του μετρό και των εγκάρσιων σηράγγων που θα τις ενώνουν με το φρέαρ εξαερισμού. Τα γεωτεχνικά στοιχεία λαμβάνονται από τη στατιστική επεξεργασία των εργαστηριακών και επιτόπου δοκιμών που ελήφθησαν από τις γεωτρήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί κατά μήκος της υπό έρευνα χάραξης. Βάσει αυτών δημιουργείται το γεωτεχνικό μοντέλο της περιοχής και επιλέγονται οι εδαφικές μηχανικές παράμετροι με τις οποίες θα γίνει η προσομοίωση των κατασκευών και της αλληλεπίδρασης αυτών. Για την καλύτερη κατανόηση των μηχανισμών αλληλεπίδρασης δημιουργούνται τρία (3) μοντέλα προσομοίωσης. Το πρώτο περιλαμβάνει την προσομοίωση του φρέατος αερισμού και των σηράγγων του μετρό που έχουν διανοιχθεί με μηχανήματα ΤΒΜ (Tunnel Boring Machine). Από αυτή την ανάλυση μπορεί να εκτιμηθεί η επιρροή που έχει η διάνοιξη σηράγγων ΤΒΜ στο φρέαρ και πως συνολικά το έργο επηρεάζεται από τα γεωτεχνικά χαρακτηριστικά των εδαφών. Έπειτα στο δεύτερο μοντέλο προσομοιώνονται και οι εγκάρσιες σήραγγες που έχουν διανοιχτεί με τη Νέα Αυστριακή Μέθοδο (ΝΑΤΜ) και ενώνουν το φρέαρ με τις σήραγγες ΤΒΜ. Για την κατασκευή αυτού του μοντέλου λαμβάνεται υπόψιν η «χαλάρωση» που έχει προκληθεί στο περιβάλλον έδαφος του φρέατος που θα διανοιχθούν οι σήραγγες ΝΑΤΜ λόγω της κατασκευής του φρέατος αλλά και των σηράγγων ΤΒΜs, μέσω της αποτόνωσης αυτού. Από το δεύτερο μοντέλο γίνεται αντιληπτή η επιρροή του εγκάρσιων σηράγγων στις κατακόρυφες μετακινήσεις της επιφανείας. Παράλληλα λαμβάνονται οι μεταβολές των εντατικών μεγεθών των σηράγγων σε κάθε φάση διάνοιξης τους. Τέλος στο τρίτο μοντέλο προσομοιώνονται το φρέαρ αερισμού, οι σήραγγες ΤΒΜ και οι εγκάρσιες σήραγγες ΝΑΤΜ. Μέσω αυτής της ανάλυσης γίνεται αντιληπτό το πώς επηρεάζονται τα εντατικά μεγέθη του φρέατος από τη διάνοιξη των σηράγγων ΤBM και αντίστοιχα τα εντατικά μεγέθη των σηράγγων ΤΒΜ και του φρέατος από την διάνοιξη των σηράγγων ΝΑΤΜ. Για την καλύτερη και πολύπλευρη κατανόηση των εντατικών μεγεθών που λήφθηκαν από τα μοντέλα δισδιάστατης ανάλυσης της συγκεκριμένης έρευνας, από το λογισμικό πεπερασμένων στοιχείων, κρίθηκε σκόπιμη η σύγκριση τους με εντατικά μεγέθη της μελέτης εφαρμογής και τα αντίστοιχα που καταγράφηκαν στο πεδίο κατά την κατασκευή των έργων. Τα δεδομένα μετρήσεων ελήφθησαν κατά την διάρκεια της κατασκευής μέσω ενός ολοκληρωμένου συστήματος γεωτεχνικής και δομητικής παρακολούθησης. Τα δεδομένα αυτά αφορούσαν τις κατακόρυφες μετακινήσεις της επιφανείας οι οποίες ελήφθησαν μέσω χωροσταθμικών ακίδων που είχαν τοποθετηθεί στο έδαφος στην ευρύτερη περιοχή του έργου. Για τα εντατικά μεγέθη των αντηρίδων αξιοποιήθηκαν δεδομένα που αφορούσαν την μέτρηση των φορτίων και ελήφθησαν μέσω κυψελών πίεσης και την μέτρηση των παραμορφώσεων που ελήφθησαν μέσω παραμορφωσίμετρων. Επιπλέον για την παρακολούθηση των οριζόντιων μετακινήσεων με το βάθος τοποθετήθηκαν αποκλισιόμετρα εντός των πασσάλων του φρέατος αερισμού. Τα δεδομένα των μετρήσεων από την κατασκευή που προαναφέρθηκαν αξιοποιήθηκαν σε αυτή την έρευνα μέσω σύγκρισης με των αντίστοιχων αποτελεσμάτων των αριθμητικών μοντέλων που προσομοίωσαν την κατασκευή. Επιπλέον τα αποτελέσματα από την γεωτεχνική και δομητική παρακολούθηση χρησιμοποιήθηκαν και ως μέσο επαλήθευσης των αποτελεσμάτων των αριθμητικών μοντέλων. Η σύγκριση των αποτελεσμάτων της παρούσας έρευνας με τα αποτελέσματα που καταγράφηκαν στο πεδίο δείχνει ότι τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας προσεγγίζουν σε ικανοποιητικό βαθμό την πραγματικότητα. Επιπλέον μέσω της σύγκρισης προέκυψε ότι τα αποτελέσματα των μοντέλων προσομοίωσης με τη χρήση κώδικά πεπερασμένων στοιχείων ήταν κατά τι πιο συντηρητικά σε σχέση με αυτά που είχε υπολογίσει η μελέτη εφαρμογής και αυτά που μετρήθηκαν στο πεδίο κατά την κατασκευή των έργων. Η διαφορά αυτή πιθανώς οφείλεται στο διαφορετικό κώδικα πεπερασμένων στοιχείων που έχει χρησιμοποιηθεί στη μελέτη του έργου, στις διαφορετικές παραδοχές ως προς τη μεθοδολογία ανάλυσης αλλά και παραμέτρων υποστήριξης και σίγουρα στις διαφορετικές γεωτεχνικές παραμέτρους του εδάφους, δεδομένου ότι στην παρούσα διπλωματική εργασία έχει γίνει εκ΄ του μηδενός γεωτεχνική αξιολόγηση και εκτίμηση εδαφικών παραμέτρων. el
heal.advisorName Μαρίνος, Βασίλειος el
heal.committeeMemberName Παπαδημητρίου, Αχιλλέας el
heal.committeeMemberName Γερόλυμος, Νικόλαος el
heal.committeeMemberName Μαρίνος, Βασίλειος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 180 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα