dc.contributor.author |
Καπετανάκης, Δημήτριος
|
el |
dc.contributor.author |
Kapetanakis, Dimitrios
|
en |
dc.date.accessioned |
2023-01-25T09:06:20Z |
|
dc.date.available |
2023-01-25T09:06:20Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/56897 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.24595 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Μεσόγειος Θάλασσα |
el |
dc.subject |
Θαλάσσιο Εμπόριο |
el |
dc.subject |
Λιμένας Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων |
el |
dc.subject |
Αποδοτικότητα |
el |
dc.subject |
Περιβάλλουσα Ανάλυση Δεδομένων |
el |
dc.subject |
Maritime Trade |
en |
dc.subject |
Mediterranean Sea |
en |
dc.subject |
Container Port |
en |
dc.subject |
Port-Efficiency |
en |
dc.subject |
Data Envelopment Analysis |
en |
dc.title |
Εκτίμηση της Αποδοτικότητας Λιμένων Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων στην Περιοχή της Μεσογείου με Χρήση της Μεθόδου Περιβάλλουσας Ανάλυσης Δεδομένων |
el |
dc.title |
Evaluating the efficiency of Mediterranean container ports using Data Envelopment Analysis models |
en |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Αποδοτικότητα Λιμένων, Περιβάλλουσα Ανάλυση Δεδομένων |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2022-10 |
|
heal.abstract |
Σε έναν διαρκώς αναπτυσσόμενο κόσμο, του οποίου οι αρχές βασίζονται στην παγκοσμιοποίηση, οι θαλάσσιες μεταφορές κατέχουν έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας. Η περιοχή της Μεσογείου κατέχει σημαντική θέση στην παγκόσμια οικονομία, αφού θεωρείται από τις πιο σημαντικές θάλασσες διεξαγωγής εμπορίου. Από τα παλαιότερα χρόνια, αλλά ιδίως τη σημερινή εποχή, οι εμπορικοί, κυρίως, λιμένες αποτελούσαν και αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της οικονομίας μιας χώρας. Βασική προϋπόθεση, ώστε οι εμπορικοί λιμένες να συνεισφέρουν ενεργά σε μία οικονομία, αποτελεί η διαχείριση των πόρων και των υποδομών τους με βέλτιστο τρόπο, ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή παραγωγικότητα. Με άλλα λόγια, απαιτείται οι λιμένες να είναι αποδοτικοί. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι ο προσδιορισμός και η εκτίμηση της αποδοτικότητας δεκατεσσάρων εκ των μεγαλύτερων εμπορικών λιμένων διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στην περιοχή της Μεσογείου. Πιο συγκεκριμένα, η εργασία αυτή εξετάζει, με δεδομένα του έτους 2021, τη σχέση μεταξύ των εισροών των λιμένων αυτών, με τις εκροές τους. Μέσω της συλλογής και της επεξεργασίας στοιχείων σχετικών με το θέμα αυτό, ως εργαλείο για την εκτίμηση της αποδοτικότητας επιλέχθηκε η μέθοδος της Περιβάλλουσας Ανάλυσης Δεδομένων (DEA) και, πιο συγκεκριμένα η εφαρμογή των μοντέλων DEA-CCR και DEA-BCC. Με ανάλυση δεδομένων σχετικών με την υποδομή (μήκος κρηπιδώματος, έκταση τερματικών σταθμών) και τον εξοπλισμό (αριθμός γερανογεφυρών προβλήτας, αριθμός γερανογεφυρών στοιβασίας) των λιμένων ως εισροές, καθώς και της παραγωγικότητας (διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων), του συνολικού όγκου φορτίων (συνολική διακίνηση γενικού φορτίου) και των οικονομικών αποτελεσμάτων (ετήσιος τζίρος οργανισμού) ως εκροές, η μέθοδος εξάγει ως αποτέλεσμα την αποδοτικότητα του κάθε λιμένα. Τα αποτελέσματα της παρούσας εργασίας, αναδεικνύουν τους αποδοτικούς και τους μη- αποδοτικούς λιμένες, και βοηθούν στην εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων, με το σημαντικότερο εξ αυτών να είναι ο ρόλος που παίζει η παραγωγικότητα ενός λιμένα στην αποδοτικότητά του. Τα αποτελέσματα της εργασίας, επίσης, σε συνδυασμό με τα συμπεράσματα, μπορούν να αξιοποιηθούν για την εφαρμογή τροποποιήσεων σε πολιτικές διαχείρισης μη-αποδοτικών λιμένων. |
el |
heal.abstract |
In a constantly changing world, based on globalization, maritime freight transport plays a major role in the development of the global economy. The Mediterranean territory plays a significant role in the global economy, given the fact that it is considered to be one of the most important trade areas. Especially nowadays, commercial ports are the pillars of a country’s economy. The key precondition for a port to effectively contribute in the economy, is that the port’s resources should be optimally distributed in order to maximize their productivity. In other words, a port’s contribution to the economy depends on its efficiency. The main scope of this thesis is to evaluate the efficiency of fourteen of the largest Mediterranean container ports using the most recent data available (2021). More specifically, this thesis aims to investigate the relationship between the ports’ inputs and outputs variables using two of the Data Envelopment Analysis (DEA) models (CCR and BCC). The DEA method extracts each port’s efficiency as a result of the comparison of its infrastructure (berth length, terminal area) and equipment (ship to shore cranes, yard cranes) with its productivity (TEUs throughput, total volume throughput) and economic results (annual revenue). The results from the modeling procedure highlight the efficient and non-efficient ports and help to draw useful conclusions, the most important of which is the importance of productivity in the efficiency of the port. |
en |
heal.advisorName |
Καπάτσογλου, Κωνσταντίνος
|
el |
heal.committeeMemberName |
Βλαχογιάννη, Ελένη
|
el |
heal.committeeMemberName |
Καπάτσογλου, Κωνσταντίνος
|
el |
heal.committeeMemberName |
Γιαννής, Γιώργος
|
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
105 σ. |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|