HEAL DSpace

Από τα Cabinet de curiosités στην πόλη «μουσείο»

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Χαραλαμποπούλου, Αθηνά el
dc.contributor.author Charalampopoulou, Athina en
dc.date.accessioned 2023-01-27T13:53:34Z
dc.date.available 2023-01-27T13:53:34Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/56984
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.24682
dc.description Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Έρευνα στην Αρχιτεκτονική: Σχεδιασμός – Χώρος – Πολιτισμός, Κατεύθυνση Α : Γνωσιολογία της Αρχιτεκτονικής" el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Μουσείο el
dc.subject Πόλη - μουσείο el
dc.subject Σημειωτική el
dc.subject Εννοιολογικοί δείκτες el
dc.subject Εργαλεία σχεδιασμού el
dc.subject Museum en
dc.subject City - museum en
dc.subject Semiotics en
dc.subject Conceptual indicators en
dc.subject Design tools en
dc.title Από τα Cabinet de curiosités στην πόλη «μουσείο» el
dc.title From Cabinet de curiosites towards a city "museum en
heal.type masterThesis
heal.classification Αρχιτεκτονική θεωρία el
heal.classification Σχεδιασμός του χώρου el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2022-10-27
heal.abstract Με αφορμή τη συζήτηση για το σχεδιασμό του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών, η διπλωματική διευρευνά τη χωρικότητα, το ρόλο και τη σχέση του μουσείου με την πόλη σήμερα, αναγνωρίζοντας το μουσείο ως παιδευτική έννοια-εργαλείο, της οποίας η σύνθεση και οι χωρικές εκφάνσεις ανασυγκροτούν διαφορετικά αφηγήματα του πραγματικού ανά εποχή. Σύμφωνα με την παραπάνω παραδοχή, η έρευνα επιχειρεί να απαντήσει ένα βασικό ερώτημα με δυο σκέλη: «ποιες είναι οι έννοιες από τις οποίες διέπεται η παραγωγή και ο σχεδιασμός ενός μουσείου κατά την διάρκεια των χρόνων, και ποιες χωρικές εκφάνσεις, τους αντιστοιχούν κάθε φορά;». Στόχος είναι η κατασκευή μιας εννοιολογικής φαρέτρας, τα περιεχόμενα της οποίας θα λειτουργήσουν ως δείκτες - εργαλεία σχεδιασμού και επαναπροσδιορισμού του μουσειακού χώρου. Η έρευνα οργανώνεται σε τρία επίπεδα. Σε πρώτο επίπεδο, διατρέχοντας ένα χρονικό διάστημα απο τον 15ο αιωνα μέχρι και σήμερα, παρακολουθεί τις μεταπλάσεις της έννοιας μουσείο συγκροτώντας μια ασυνεχή γενεαλογία παραδειγμάτων από τα Cabinet de curiosités ως και την οριακή στιγμή εμφάνισης της πόλης «μουσείο». Σε δεύτερο επίπεδο, επιλέγονται ως παραδείγματα του πραγματικού, το Μουσείο Sir John Soane στο Λονδίνο, το Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης [ΜοΜΑ], το Μουσείο της Ακρόπολης του Bernard Tschumi, και η έκθεση ψηφιακής τέχνης που πραγματοποιήθηκε το περασμένο καλοκαίρι στο Πεδίον του Άρεως, Plásmata: Bodies, Dreams, and Data. Μέσα απο την ανάλυση των παραδειγμάτων, σχηματίζονται οι αντίστοιχοι τύποι των χωρικών τους αναλόγων, με βάση τα αρχιτεκτονικά όρια, τη συντακτική τους οργάνωση και την ανοικτότητά τους. Σε τρίτο επίπεδο η έρευνα εξετάζει πώς ο κάθε τύπος χώρου διαρθρώνεται από μηχανισμούς εννοιών που επηρεάζουν τις σωματικές, ψυχικές και αντιληπτικές διεργασίες της εμπειρίας των επισκεπτών. Σε αυτό το επίπεδο επανασχεδιάζοντας τα παραδείγματα μέσω διαγραμμάτων, η έρευνα αποκαλύπτει τις δυνατότητες δράσης του επισκέπτη, οπτικής και κιναισθητικής πρόσληψης του μουσειακού χώρου. Από το συσχετισμό των τριών επιπέδων και της βιωματικής εμπειρίας όπως αυτή σχηματίζεται για κάθε στοιχείο του αρχείου, εντοπίζουμε τους δείκτες που χαρακτηρίζουν την έκφανση της έννοιας μουσείο κάθε φορά. Επιδιώκοντας τη μετέπειτα χρήση τους ως εργαλεία σχεδιασμού, η έρευνα παραμένει ανοικτή ως σχέση ανατροφοδότησης και επαναπροσδιορισμού τόσο του μουσειακού χώρου, όσο και του δυναμικού πεδίου της πόλης. el
heal.abstract Trigerring event for this thesis, is the discussion around the design concept of the new Archaeological Museum of Athens. Arguing that, we think about the spatiality, the role and the relationship of the museum with the city today, recognizing the museum as an educational concept-tool, whose composition and spatial manifestations reconstruct differently narratives of the tangibility in every era. According to the above assumption, the research attempts to answer a basic question with two strands: “what are the different concepts that govern the production and design of a museum over the years, and which spatial manifestations correspond to them each time?”. Aim is to build a conceptual quiver, the contents of which will act as indicators - tools for planning and redefining the museum space. Thesis is organized in three levels. On the first level, covering a period of time from the 15th century to the present days, it traces the metamorphoses of the concept of museum, constructing a discontinuous genealogy of examples from the Cabinet de curiosités to the marginal moment of appearance of the “museum” city. At a second level, the Sir John Soane Museum in London, the Archaeological Museum of Athens, the Museum of Modern Art in New York [MOMA], the Acropolis Museum by Bernard Tschumi, and the digital art exhibition held in last summer at the Athenian Park “Pedion Areos”, entitled “Plásmata: Bodies, Dreams, and Data”, are chosen as paradigms for further investigation. Through the analysis of these paradigms, the respective types of their spatial counterparts are formed, based on their architectural boundaries, syntactic organization and openness. At a third level, the research examines how each type of space is structured by mechanisms of concepts that influence the physical, mental and perceptual processes of the visitors’ experience. At this level by redesigning the paradigms through diagrams, the research reveals the possibilities of the visitor’s action, visual and kinesthetic perception of the museum space. From the correlation of the three levels and the experiential experience as it is formed for each element of the archive, we identify the indicators that characterize the manifestation of the museum concept each time. Seeking their subsequent use as planning tools, the research remains open as a feedback relationship and redefinition of both the museum space and the dynamic field of the city. en
heal.advisorName Παρμενίδης, Γιώργος
heal.advisorName Parmenidis, Georgios en
heal.committeeMemberName Μωραΐτης, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Γυπαράκης, Γιώργος el
heal.academicPublisher Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 155 σ.
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα