dc.contributor.author | Κανάβαρης, Νικόλαος - Ιωάννης | |
dc.contributor.author | Kanavaris, Nikolaos-Ioannis | en |
dc.date.accessioned | 2023-01-31T10:33:59Z | |
dc.date.available | 2023-01-31T10:33:59Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/56986 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.24684 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Έρευνα στην Αρχιτεκτονική: Σχεδιασμός – Χώρος – Πολιτισμός, Κατεύθυνση Α : Γνωσιολογία της Αρχιτεκτονικής" | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Σκηνογραφία | el |
dc.subject | Ηθοποιός | el |
dc.subject | Κείμενο | el |
dc.subject | Scenography | el |
dc.subject | Θέατρο | el |
dc.subject | Theatre | el |
dc.subject | Actor | el |
dc.subject | Play | el |
dc.subject | Presentational space | el |
dc.subject | Παραστασιακός χώρος | el |
dc.title | Η σκηνογραφία ως μετασχηματιστής του θεατρικού χώρου | el |
dc.title | Scenography as a transformator of the theatrical space: the “on stage” spatialities of G. Patsas and D. Fotopoulos | en |
dc.contributor.department | Έρευνα στην Αρχιτεκτονική: Σχεδιασμός – Χώρος – Πολιτισμός, κατεύθυνση Α. «Γνωσιολογία της Αρχιτεκτονικής» | el |
heal.type | masterThesis | |
heal.secondaryTitle | Οι "επί σκηνής" χωρικότητες των Γ. Πάτσα και Δ. Φωτόπουλου | el |
heal.classification | Σκηνογραφία | el |
heal.classification | Αρχιτεκτονική | el |
heal.language | el | |
heal.access | campus | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2021-10-26 | |
heal.abstract | Η παρούσα εργασία ερευνά τη σκηνογραφία εντός του θεατρικού φαινομένου ως μια μετέωρη χωρικότητα η οποία δημιουργείται ανάμεσα στο δίπολο τόπος-χώρος. Ανάμεσα στο μύθο και στη δράση των ανθρώπων εκτείνεται ο χώρος της σκηνογραφίας, ο οποίος συγκροτείται ως ένα ξεχωριστό σύστημα σημείων. Ο χώρος της σκηνογραφίας, ταυτίζεται με τον παραστασιακό χώρο, τον τρόπο δηλαδή που οργανώνεται η θεατρική σκηνή για κάθε θεατρική παραγωγή, και συνίσταται στις στοιχειώδεις σχέσεις που συγκροτεί με το θεατρικό κείμενο και τη σωματική δράση των ηθοποιών. Η σκηνογραφία ως το σύνολο του υλικού κόσμου της παράστασης αποτελεί μια οπτική μεταφορά του δραματικού κειμένου, η οποία βρίσκεται σε διαρκή μετασχηματισμό κάτω από τη δράση των ηθοποιών. Μέσα από αυτό το ερμηνευτικό σχήμα προσεγγίζονται οι σκηνογραφικές προτάσεις του Γ. Πάτσα και Δ. Φωτόπουλου. Οι δηλώσεις των δύο δημιουργών ως προς τις αρχές του σκηνογραφικού σχεδιασμού καθώς και ο κριτικός σχολιασμός επιλεγμένων σκηνογραφιών από σύγχρονους σκηνογράφους-κριτικούς σκιαγραφούν τη μετέωρη χωρικότητα των σκηνογραφιών. Η χωρικότητα της αφαίρεσης-συνεκδοχής του ιερατικού σώματος του Πάτσα, και η χωρικότητα της ετερογένειας-αυτονομίας του αντικειμένου-ηθοποιός του Φωτόπουλου συνιστούν δύο διαφορετικούς σκηνογραφικούς κόσμους, με αποκλίσεις και τομές. Η σκηνογραφία ως μετέωρη χωρικότητα συγκροτεί κατοικήσιμους κόσμους, εικόνες με σώματα που δρουν, με αφορμή το δραματικό κείμενο. | el |
heal.abstract | This paper investigates scenography within the theatrical phenomenon as a liminal spatiality, created between the place-space dipole. The space of scenography extends between the myth and the action of people, and it is constituted as a distinct system of signs. Scenography is established within the presentational space, which is the very way the theatrical stage is organized for each theatrical production. Scenography is formed by some elementary relationships established with the theatrical text and the physical action of the actors. Set design, considered as the whole material world of the performance, can be perceived as a visual metaphor for the dramatic text, which is in constant transformation under the action of actors. Through this interpretive scheme the scenographic work of G. Patsas and D. Fotopoulos is approached. The statements of the two creators regarding their designing principles as well as the critical commentary by contemporary set designers-critics outline the spatiality introduced by the set. The spatiality of the abstraction-conception of the priestly body of Patsas, and the spatiality of the heterogeneity-autonomy of the objectactor of Fotopoulos constitute two different scenographic worlds, with divergences and intersections. Set design as a liminal spatiality constitutes inhabitable worlds, images with active bodies, based on the dramatic tex | en |
heal.advisorName | Σταυρίδης, Σταύρος | el |
heal.advisorName | Stavridis, Stavros | en |
heal.committeeMemberName | Ντάφλος, Κωνσταντίνος | |
heal.committeeMemberName | Γρηγοριάδης, Ιωάννης | |
heal.academicPublisher | Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 116 | |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: