dc.contributor.author |
Λαγός, Αριστοκλής
|
el |
dc.contributor.author |
Lagos, Aristoklis
|
en |
dc.date.accessioned |
2023-02-03T08:27:01Z |
|
dc.date.available |
2023-02-03T08:27:01Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57056 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.24754 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Μεταφορές εσωτερικής ναυσιπλοΐας |
el |
dc.subject |
Πλωτός διάδρομος σύνδεσης ποταμών Αξιού-Μοράβα-Δούναβη |
el |
dc.subject |
Έργα υποδομής μεγάλης κλίμακας |
el |
dc.subject |
Συμβιωτικός σχεδιασμός |
el |
dc.subject |
Navigable waterway |
en |
dc.subject |
The Axios-Morava-Danube transport corridor |
en |
dc.subject |
Large-scale infrastructure projects |
en |
dc.subject |
Symbiotic design |
en |
dc.subject |
Βιώσιμη ανάπτυξη |
el |
dc.subject |
Sustainable development |
en |
dc.title |
Τα έργα υποδομής μεγάλης κλίμακας στην εποχή της βιώσιμης ανάπτυξης |
el |
dc.title |
Large scale infrastructure projects in the era of sustainable development |
en |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.secondaryTitle |
Η Περίπτωση της Ναυσιπλοϊκής Οδού μεταξύ Αιγαίου Πελάγους και Ποταμού Δούναβη |
el |
heal.secondaryTitle |
The Case Study of the Navigable Waterway between the Aegean Sea and the Danube River |
el |
heal.classification |
Υδραυλική ποταμών |
el |
heal.classification |
Σχεδιασμός πλωτών καναλιών |
el |
heal.classification |
Ολοκληρωμένος σχεδιασμός υποδομών |
el |
heal.classification |
Βιωσιμότητα |
el |
heal.classification |
Χερσαίες μεταφορές |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2022-11-15 |
|
heal.abstract |
Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να διερευνήσει την σημασία των μεγάλων έργων υποδομής (μεγαέργων) στην εποχή της βιώσιμης ανάπτυξης. Εστιάζοντας στην ευρωπαϊκή ήπειρο και στην αυξητική τάση των εκπεμπόμενων ρύπων CO2 από τον τομέα των μεταφορών, προτείνεται η ανάγκη διεύρυνσης και αναβάθμισης του ευρωπαϊκού δικτύου εσωτερικών πλωτών διαδρόμων, ως οικονομικά και περιβαλλοντικά βέλτιστο τρόπο χερσαίων μεταφορών, σύμφωνα και με την τρέχουσα ευρωπαϊκή στρατηγική.
Επικεντρωμένη ανάλυση πραγματοποιείται για την πρόταση πλωτής σύνδεσης του Αιγαίου Πελάγους με τον ποταμό Δούναβη μέσω των ποταμών Αξιού και Μοράβα• ένα σχεδιαζόμενο μεγαέργο που θα αναδιατάξει τις μεταφορικές διαδρομές στην Ευρώπη. Παρουσιάζονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά των σχεδιαζόμενων υποδομών, καθώς και οι εκτιμώμενες επιδράσεις στις άμεσα εμπλεκόμενες χώρες, δηλαδή την Ελλάδα, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Σερβία, αλλά και στο ευρύτερο πλαίσιο των επηρεαζόμενων γεωοικονομικών συσχετισμών, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, της Κίνας καθώς και άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Αναλύεται η συνεισφορά των μεγαέργων ως πολλαπλασιαστές της οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας, αναδεικνύοντας τον κρίσιμο ρόλο τους στην εμπέδωση των σχέσεων συνεργασίας και ειρήνης μεταξύ των λαών. Επισημαίνεται η ανάγκη αναθεώρησης του προτύπου σχεδιασμού των επενδύσεων σε μεγαέργα υποδομής, αξιολογώντας ολιστικά τις αλληλεπιδράσεις του έργου στο πλέγμα οικονομία-κοινωνία-περιβάλλον.
Προκρίνεται, λοιπόν, η αξία του ολοκληρωμένου, ολιστικού σχεδιασμού στις υποδομές, σύμφωνα με τον οποίο η ανάπτυξη που επιλέγεται είναι απόρροια δημοκρατικού προγραμματισμού και συνέργειας που αποσκοπεί στην βελτιστοποίηση της οικονομικής αποδοτικότητας, της κοινωνικής ωφέλειας, σύγκλισης και συνοχής, της περιβαλλοντικής προστασίας, της χωρικής ολοκλήρωσης και ασφάλειας, της πολιτικής αποδοχής και της αισθητικής απόλαυσης.
Υποστηρίζεται πως τα βιώσιμα μεγαέργα πρέπει να αποτελέσουν αποφασιστική επιλογή της ανάπτυξης. Τούτο διότι οι αυξανόμενες ανάγκες του μεγεθυνόμενου παγκόσμιου πληθυσμού προϋποθέτουν την αναζήτηση οικονομιών κλίμακας, οι οποίες υποστηρίζονται μέσω των μεγαέργων για την παραγωγή πλούτου. Το πρόταγμα, επίσης, της βιώσιμης ανάπτυξης υπηρετείται μέσω των βιώσιμων μεγαέργων, καθώς δημιουργούν σημαντική προστιθέμενη αξία για την διαμόρφωση καλύτερη συνθηκών διαβίωσης για τις επόμενες γενεές, αλλά και εξασφαλίζουν στις μελλοντικές γενεές την δυνατότητα να επαναξιοποιήσουν το φυσικό κεφάλαιο, καθώς αυτό θα διασφαλίζεται σε ποιότητα και ποσότητα βάσει του συμβιωτικού σχεδιασμού. |
el |
heal.abstract |
The object of this thesis is to investigate the importance of large infrastructure projects (megaprojects) in the era of sustainable development. Focusing on the European continent and the increasing trend of CO2 emissions from the transport sector, it is proposed the need to expand and upgrade the European network of inland waterways, as an economically and environmentally optimal way of land transport, in line with the current European strategy.
Focused analysis is being carried out on the proposal to connect the Aegean Sea with the Danube River via the Axios and Morava rivers; a planned megaproject that will rearrange transport routes in Europe. The technical characteristics of the planned infrastructure are presented, as well as the estimated effects on the involved countries, namely Greece, North Macedonia and Serbia, but also in the wider context of the affected geo-economic relationships, including Turkey, China and other European countries.
The contribution of megaprojects as multipliers of economic and social prosperity is analyzed, highlighting their crucial role in consolidating relations of cooperation and peace between states. The need to review the planning standards for investments in mega-infrastructure projects is highlighted, with respect to the need for holistically evaluating the interactions of the project in the economy-society-environment nexus.
Therefore, the value of integrated, holistic planning in infrastructure is qualified, according to which the development chosen is the result of democratic planning and synergy aimed at optimizing economic efficiency, social benefit of convergence and cohesion, environmental protection, spatial integration, security, political acceptance and aesthetic pleasure.
It is argued that sustainable megaprojects should be a decisive development option. This is because the growing needs of the expanding world population presupposes the search for economies of scale, which are significantly supported through wealth-producing megaprojects. The sustainable development protagma is also served through sustainable megaprojects, as they create significant added value for shaping better living conditions for future generations, but also ensure future generations to reuse the natural capital, as this will be ensured in quality and quantity based on symbiotic planning. |
en |
heal.advisorName |
Κουτσογιάννης, Δημήτριος |
el |
heal.advisorName |
Koutsoyiannis, Demetris |
en |
heal.committeeMemberName |
Ευστρατιάδης, Ανδρέας |
el |
heal.committeeMemberName |
Efstratiadis, Andreas |
en |
heal.committeeMemberName |
Τσουκαλά, Βασιλική |
el |
heal.committeeMemberName |
Tsoukala, Vasiliki |
en |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
112 σ. |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|