HEAL DSpace

Άνθρωπος και χώρος: αναζητώντας την πολυαισθητηριακή εμπειρία της αρχιτεκτονικής

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Ναούμ, Μαρία el
dc.contributor.author Βαρέλη, Αικατερίνη el
dc.contributor.author Vareli, Aikaterini en
dc.contributor.author Naoum, Maria en
dc.contributor.author Naoum, Maria en
dc.date.accessioned 2023-03-02T13:56:07Z
dc.date.available 2023-03-02T13:56:07Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57190
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.24888
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Άνθρωποι el
dc.subject Χώρος el
dc.subject Αισθήσεις el
dc.subject Αντίληψη el
dc.subject Εμπειρία el
dc.subject Σώματα el
dc.subject Πολυαισθητηριακή αρχιτεκτονική el
dc.subject Ατμόσφαιρα el
dc.subject Φαινομενολογία el
dc.subject Humans en
dc.subject Space en
dc.subject Senses en
dc.subject Perception en
dc.subject Experiences en
dc.subject Bodies en
dc.subject Multisensory architecture en
dc.subject Atmosphere en
dc.subject Phenomenology en
dc.title Άνθρωπος και χώρος: αναζητώντας την πολυαισθητηριακή εμπειρία της αρχιτεκτονικής el
dc.title Human body and space: in search of the multisensory experience of architecture en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.generalDescription Για τις γόνιμες συζητήσεις και την καθοδήγηση, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την καθηγήτρια μας, Σοφία Τσιράκη Για τη στήριξη και κατανόηση, τους φίλους και τις οικογένειές μας, τον Σπύρο, τη Μαργαρίτα, και τον Θωμά την Ελπίδα, τον Γιάννη, τη Φιλιώ και τον Τάσο el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Senses and sensation in architecture en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2023-02-21
heal.abstract Στην παρούσα διάλεξη ερευνάται η αρχιτεκτονική ως μια πολυαισθητηριακή εμπειρία. Σε μια εποχή όπου το φαίνεσθαι και ο οπτικός εντυπωσιασμός έχουν κυριαρχήσει σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ζωής και η εξωτερική ομορφιά έχει αναδειχθεί στην ύψιστη αξία, είναι σημαντικό να ανοίξει ξανά η συζήτηση για την ατμόσφαιρα του χώρου και τη συμμετοχή όλων των αισθήσεων στη χωρική εμπειρία, ως ξεχασμένες πτυχές της αρχιτεκτονικής. Έτσι, κύριο θέμα έρευνας αποτελεί η σχέση της αρχιτεκτονικής με το σώμα, το πνεύμα και την ψυχή του ανθρώπου. Ο προβληματισμός αυτός αποτέλεσε θέμα φιλοσοφικών και επιστημονικών αναζητήσεων ήδη από τον 20ο αιώνα. Η φαινομενολογία, η νευροεπιστήμη, η θεωρία Gestalt και άλλες θεωρίες χωρικής αντίληψης αναλύονται και χρησιμοποιούνται ως εργαλεία για να κατανοηθεί ο σωματικός και εγκεφαλικός τρόπος βίωσης του χώρου από τον άνθρωπο. Σε επόμενο στάδιο, γίνεται εμβάθυνση στην έννοια του χώρου, του χρόνου, το πλήθος των αισθήσεων που βιώνει ο άνθρωπος, τη σημασία τους για μία καθολική εμπειρία της αρχιτεκτονικής καθώς και τα στοιχεία του χώρου που τις αφυπνίζουν (φως, χρώμα, υλικά, μυρωδιές, ήχος κλπ). Επισημαίνονται, επιπλέον, και οι «μη φανερές» αισθήσεις και παράμετροι που μπορούν να επηρεάσουν το βίωμα, όπως για παράδειγμα η κιναίσθηση, η αίσθηση - «το πνεύμα» - του τόπου αλλά και οι χωρικές μνήμες. Στη συνέχεια, επιλέγονται και αναλύονται αρχιτεκτονικά έργα, τα οποία αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα κτιρίων που αφυπνίζουν τις αισθήσεις. Πρόκειται για το Therme Vals του Peter Zumthor στην Ελβετία, το Church of the Light του Tadao Ando στην Ιαπωνία, το Εβραϊκό Μουσείο (Jewish Museum) του Daniel Libeskind στη Γερμανία και, τέλος, το Swimming Pools του Alvaro Siza στην Πορτογαλία. Μέσω της παραπάνω ανάλυσης, γίνεται η απόπειρα προσέγγισης των ερωτημάτων που διατυπώνονται αρχικά, με στόχο την ανάδειξη της σημασίας της πολυαισθητηριακής αρχιτεκτονικής και τον καταλυτικό της ρόλο στη ζωή του ατόμου ως μονάδα και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου. el
heal.abstract In the present dissertation, architecture is investigated as a multi-sensory experience. In an era where appearance and visual impression have dominated all aspects of human life, and external beauty has emerged as the highest value, it is important to open again the discussion about the atmosphere of the space and the participation of all the senses in the spatial experience, as forgotten aspects of architecture. Thus, the main topic of our research is the relationship between architecture and the human body, spirit and soul. This reflection has been the subject of philosophical and scientific research since the 20th century. Phenomenology, Νeuroscience, Gestalt Τheory, and other theories of spatial perception are analyzed and used as tools to understand how humans physically and mentally experience the architectural space. In the next stage, the concept of space, time, the multitude of senses experienced by man, their importance for a universal experience of architecture as well as the elements of space that awaken them (light, color, materials, smells, sound etc) are highlighted. In addition, the "non-obvious" senses and parameters that can influence the experience are also underlined, such as emotion, the sense - "the spirit" - of the place as well as spatial memories. Architectural works are then selected and analyzed, which are typical examples of buildings that awaken the senses. These are Peter Zumthor's Therme Vals in Switzerland, Tadao Ando's Church of the Light in Japan, Daniel Libeskind's Jewish Museum in Germany and, finally, Alvaro Siza's Swimming Pools in Portugal. Through the above analysis, an attempt is made to approach the questions initially raised, with the aim of highlighting the importance of multisensory architecture and its cardinal role in an individual’s life as a unit and of the wider social group. en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα